K karlmb skrev:
2019
Net profit/loss 11 327
2021
Net profit/loss 16 081
2022
Net profit/loss 28 592
2023
Net profit/loss 26 055

Ser ut som över 200% förbättring iaf
Nej. Från 11 till 26 e 137% upp.
Hur räknar du?

Vill du ha en lektion i procenträkning 🤣

Redigerat:
El är ju en vara där transportkostnaden påverkar mer än något annat och i stora delar av marknaden är det huvudparten av slutkundspriset.

Till skillnad från alla andra färskvaror såsom mjölk,bröd där skillnaden i pris är marginell om du köper exakt samma vara i Haparanda eller Trelleborg.

En liter mjölk kostar vad jag förstår i princip samma på Willys eller Coop eller Ica över hela landet.

Elen däremot diffar 2, 5, 10, 20 gånger lite beroende på över landet.

Så, mjölk är extremt prisstabil både över geografi och tid, el däremot är sjukt instabilt prissatt.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Dilato skrev:
El är ju en vara där transportkostnaden påverkar mer än något annat och i stora delar av marknaden är det huvudparten av slutkundspriset.

Till skillnad från alla andra färskvaror såsom mjölk,bröd där skillnaden i pris är marginell om du köper exakt samma vara i Haparanda eller Trelleborg.

En liter mjölk kostar vad jag förstår i princip samma på Willys eller Coop eller Ica över hela landet.

Så, mjölk är extremt prisstabil både över geografi och tid, el däremot är sjukt instabilt prissatt.
Det där blev väl fel.
Men kanske rätt också på något vis.
Jag vet liksom inte hur jag ska bemöta det.

Elen är ju på sätt och vis så gott som gratis att transportera.
Men samtidigt uppstår det stora prisskillnader ibland, när den har transporterats ...

Ja den här filosofiska frågan ska jag sova på. :D

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där blev väl fel.
Men kanske rätt också på något vis.
Jag vet liksom inte hur jag ska bemöta det.

Elen är ju på sätt och vis så gott som gratis att transportera.
Men samtidigt uppstår det stora prisskillnader ibland, när den har transporterats ...

Ja den här filosofiska frågan ska jag sova på. :D
Ledtråd : Arbitrage.

K karlmb skrev:
Ledtråd : Arbitrage.
Nja, jag är dålig på sånt här men konceptet liknar mer trumpens tariffer.

En vara (en inköpt samling elektroner) passerar en gräns (elområde) och köparen belastas med en beskattning (flaskhalsavgift).

Allt helt hittepå eftersom det fungerade utan dessa extra tariffer under i princip hela mitt liv tidigare.
Det är ju inte så att elektronerna inte når fram till mitt vägguttag oavsett, nätet fungerar ju felfritt rent tekniskt helt frånskilt om jag betalat alla extra pålagor eller inte.

Redigerat:
D Dilato skrev:

Nej, det är inte en transportkostnad. Den är låg. Det är begränsningar i transportkapaciteten som orsakar olika marknadspris.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte en transportkostnad. Den är låg. Det är begränsningar i transportkapaciteten som orsakar olika marknadspris.
Spelar ingen roll vad du kallar det. Konsekvensen är likvärdig.
Flaskhalsavgift låter i mina öron som en kostnad.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ok, så begränsningarna i transportkapaciteten orsakar inte en extra kostnad?

Olika marknadspris beroende på kostnaden av transporten över begränsad kapacitet har då enligt dig ett eget namn som inte är transportkostnad..vad heter den kostnaden ??

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det blir som regel lite knepigt med alla sådana här förslag.

Själv har jag tänkt att ifall all svensk elproduktion var helt statlig, att all vinst ramlade in i statskassan (eller i alla fall det absolut mesta).
Då skulle man ju kunna köra rakt av med dagens modell, spotpriserna på el blir vad de blir, vi exporterar allt som vi kan, ja alltså precis som idag.

Men då dessa stora vinster (pga av att vår produktionskostnad är mycket lägre än spot, när elen blir dyr) hamnar i statskassan så kan man helt enkelt betala ut ett valfritt utformat elstöd, och detta kan ju om man vill få vara väldigt frikostigt.
Tillräckligt frikostigt så kommer effekten vara att i Sverige betalas det produktionspris netto (efter utbetalt stöd), medan utlandet får betala de priser de själva ställer till med.

En nackdel är väl att det kommer öka vår elkonsumtion rejält, och tyvärr döda incitament att spara på el, eller energieffektivisera - lite dumt på lång sikt.

Men den stora nackdelen, varför det inte går att göra detta, det är att så mycket av svensk elproduktion ägs av andra ägare än staten, mycket utländskt ägande dessutom.
Så dessa ägare tar all vinsten, men är sen inte med och betalar för elstödet, som flödar ut ur statskassan.
Så i praktiken skulle detta bli ett enormt flöde av svenska skattepengar till privata utländska företag.
Rena sedelpressen för dessa bolag, pengar som vi borde haft till vård, skolor, polis osv.
Nej, förra elstödet utgjordes av en bråkdel av de flaskhalsavgifter som SvK fick in. De räckte väldigt långt. Så en sedelpress för utlandet blev det inte.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har ändå lite svårt att se finessen med detta.
Är det inte bättre att de som står ut med massor av kraftverksdammar i sina vattendrag och vindkraftverk på höjdåsarna ska få ett lågt elpris som kompensation?
Jag tycker det är bättre att skåningarna får inse att de måste släppa till lite för att erhålla den elproduktion som de behöver. De får helt enkelt kämpa lite för att se till att det byggs lite kärnkraft eller vindkraft i deras landskap.
Jag sade inte att det var ett bra förslag, jag pekade bara ut en möjlighet att sänka priset för SE4 (och SE3) utan att ha alltför stor påverkan på väljarbasen.

Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, förra elstödet utgjordes av en bråkdel av de flaskhalsavgifter som SvK fick in. De räckte väldigt långt. Så en sedelpress för utlandet blev det inte.
Det var ett tillfälligt undantag att flaskhalsintäkterna fick användas på detta viset, det kan vi inte räkna med kommer gälla någon fler gång.

Men sen att jag antyder att det skulle bli en förmögenhetsöverföring av dina och mina skattepengar till de privata företagen är ju inte rent tekniskt sant.
Det är ju ingen sådan pengatransaktion som kommer att ske.

Men på något slags plan är det ju trots allt resultatet, då inte alla produktionsvinster kommer att användas för detta stöd, utan endast de vinster som tillfallit dig och mig, medan de utlandsägda bolagen får smita undan med sina vinster.
Så det bli i vilket fall lite skevt - tycker jag i alla fall.

Nä, jag ska erkänna att jag själv också har funderat en hel del på olika modeller som skulle kunna användas till att "rädda" oss från dessa skyhöga priser, högt över alla inhemsk produktionskostnad.

Och ändå är den mest attraktiva den som jag skrivit om nu, men som jag ändå haltar betänkligt för att alla privata ägare av produktion kommer få ta springnota, medan du och jag ska bli fattigare istället.

Jag har ytterst svårt att se att vi ska kunna få till stånd någon förändring i EU, eller våra handelsregler osv.
Man måste ju se det från andra sidan, vi har en massa andra länder som skulle vara enormt oförstående till att lilla Sverige där uppe i norr plötsligt vill ha förändringar som bara gynnar Sverige. Men lilla Sverige vill säkert inte ändra på något som redan gynnar lilla Sverige.
Nä, att Sverige ska få plocka russinen ur kakan, det kommer inte att ske.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Jag sade inte att det var ett bra förslag, jag pekade bara ut en möjlighet att sänka priset för SE4 (och SE3) utan att ha alltför stor påverkan på väljarbasen.
Jo, jag förstår.

Men förutom det jag redan skrivit, så kvarstår samma sak här, som med mitt förslag, det ska betalas stöd för skattepengar, men de privata ägarna av produktion kommer även här ta springnota, så att du och jag får ta en för stor del av smällen.

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så i praktiken skulle detta bli ett enormt flöde av svenska skattepengar till privata utländska företag.
L lbgu skrev:
Det är väl bara för staten att hitta på lämpliga skatter/avgifter av dessa bolag.
Tja, när kärnkraftsskatten till sist nådde ca 8 öre per kWh så ledde det till att 4 reaktorer stängdes ner.
Så du ska kanske ska vara försiktig med vad du önskar ...

Mikael_L
Nä, jag har börjat "gilla läget".
Jag har mer och mer insett att detta löses inte av Sverige, inte i Sverige.
Och vi lider, japp. Men andra Europeiska länder lider ännu mer, så de jobbar säkert på problemet.
Och det är knappast så att de sitter på händerna och spänt väntar på att Sverige ska bygga 10-50-100 kärnreaktorer och en massa nya kablar för att lösa det åt kontinent-europa.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo, jag förstår.

Men förutom det jag redan skrivit, så kvarstår samma sak här, som med mitt förslag, det ska betalas stöd för skattepengar, men de privata ägarna av produktion kommer även här ta springnota, så att du och jag får ta en för stor del av smällen.
Problematiken är dubbel. Producenter i elområden med lågt pris, blir missgynnade.
Nån monetär överföring till dem i samma veva kunde vara på sin plats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.