100 440 läst ·
3 043 svar
100k läst
3,0k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Gynnar? Det är väl snarare att ta bort det som är orättvist mot oss i Norden? Vi leverarar ju en massa som gynnar kontinenten. Men du resonerar som en svensk...Mikael_L skrev:
Man måste ju se det från andra sidan, vi har en massa andra länder som skulle vara enormt oförstående till att lilla Sverige där uppe i norr plötsligt vill ha förändringar som bara gynnar Sverige. Men lilla Sverige vill säkert inte ändra på något som redan gynnar lilla Sverige.
Nä, att Sverige ska få plocka russinen ur kakan, det kommer inte att ske.
Jo, det verkar nästan så.Mikael_L skrev:
Nä, jag har börjat "gilla läget".
Jag har mer och mer insett att detta löses inte av Sverige, inte i Sverige.
Och vi lider, japp. Men andra Europeiska länder lider ännu mer, så de jobbar säkert på problemet.
Och det är knappast så att de sitter på händerna och spänt väntar på att Sverige ska bygga 10-50-100 kärnreaktorer och en massa nya kablar för att lösa det åt kontinent-europa.
Mmm… vi skulle kunna obstruera på ett sofistikerat sätt och ändå hävda frihandel.K karlmb skrev:
Men att någon skulle kunna tycka att sverige är protektionister är jättedumt, och farligt enligt vissa.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Går ju att utforma det så att elföretagen får en acceptabel vinst och sen hårdbeskattar man det som kan ses som övervinst. Oljebolagen har ju inte flytt Norge p.g.a. skatter på ca 85% så givetvis går det bara viljan finns. I Norge verkar ju oljebolagen glada i att fortsätta borra, var en nyhet för nån dag sen om alla nya borrningar som norska staten godkänt till hugade spekulanter. Men du ser uppenbarligen hellre att övervinster som svenska elkunder genererar försvinner till t.ex. Kina. Tycker du verkligen att det är bra?Mikael_L skrev:
Det är ju en bra mekanism att det blir mindre och mindre attraktivt att bygga mer elproduktion i områden där det finns överskott på el.S Snikholt skrev:
Det behöver inte ges stöd för snökanoner på Grönland, eller anläggningar för att krossa till sand i Sahara.
Försöker du att påstå att det inte finns begränsningar i hur mycket elkraft vi kan transportera mellan olika delar av landet (och mellan länder)?Boilerplate4U skrev:
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Jodå, det mesta går ju. Men alla ingrepp påverkar.L lbgu skrev:
Med lite otur så blir det plötsligt mindre elproduktion, och med ganska stor säkerhet kommer det begränsa bygget av ny elproduktion, minska utbyggnadstakten.
Nej, det är ju just detta jag vill undvika, genom att jag är generellt emot att det ska tas pengar ur statskassan, från skattekollektivet, för att det ska bli helikopterpengar över bl.a. kinesiska kraftägare i Sverige.L lbgu skrev:
Om all kraftproduktion ägdes av staten, så skulle helikopterpengarna rinna tillbaka till statskassan, så då skulle jag inte alls se det lika problematiskt.
Detta betyder inte att jag vill att staten ska förstatliga all elproduktion, någon kommunist är jag inte.
Vet ni .... Hade jag någon lösning, så skulle jag naturligtvis inte hålla den hemlig ...
Om vi har ett problem av detta slaget:Boilerplate4U skrev:
Vi har sågverk som kan såga 1 miljon ton om året i en region.
Regionen själv använder bara 0,2 miljoner ton sågat virke, så resten måste fraktas iväg och säljas på andra ställen, där virket dessutom går att sälja för 10 ggr högre pris.
Lastbils och båtfrakten är i sammanhanget billig.
Hur ska du kunna få ner priset i denna region UTAN regleringar och politisk klåfingrighet?
Boilerplate4U, jag får intrycket att du just nu skriver en massa utan att tänka på vad det betyder, eller hur det fungerar med det du citerar.
Det känns helt klart virrigt, och liksom inte riktigt vad du brukar stå för annars ...
Den enda gemensamma nämnaren är att du vill använda ordet "poltiska..." i varje inlägg.
Det känns helt klart virrigt, och liksom inte riktigt vad du brukar stå för annars ...
Den enda gemensamma nämnaren är att du vill använda ordet "poltiska..." i varje inlägg.
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Att jämföra vanliga handelsvaror med elmarknaden är inte helt enkelt eftersom el fungerar på ett unikt sätt. Om vi skulle applicera samma logik på virkesmarknaden skulle det betyda att en tysk som köper virke för dubbla priset direkt skulle påverka priset i hela Sverige samma dag.😀Mikael_L skrev:
Om vi har ett problem av detta slaget.
Vi har sågverk som kan såga 1 miljon ton om året i en region.
Regionen själv använder bara 0,2 miljoner ton sågat virke, så resten måste fraktas iväg och säljas på andra ställen, där virket dessutom går att sälja för 10 ggr högre pris.
Lastbils och båtfrakten är i sammanhanget billig.
Hur ska du kunna få ner priset i denna region UTAN regleringar och politisk klåfingrighet?
Det är ganska tydligt att såna regleringar och prisstyrningar inte funkar för vanliga varor på samma sätt som för el där marknaden är uppbyggd på ett helt annat sätt.
Redigerat: