Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag har allvarligt talat försökt vid flera tillfällen men kan bara konstatera att herr Zodde alltför ofta beter sig som en typisk 30-årig besserwisser som hellre ägnar sig åt semantik, "jag sa, du sa"-lekar och diverse hemsnickrade påståenden utan saklig bakgrund. Bara tröttsamt.
Du ser aldrig mig marknadsföra egna hemsnickrade teorier.Skulle jag mot förmodan nån gång gjort det framkommer det tydligt att det är just en gissning.

Att man inte ska sprida falsarier på ett forum tar jag som en självklarhet.
När andra prövar att göra det så möter dom motstånd. Nån klarar av det och pudlar men några drar det i absurdum å slingrar sig. Då dras det tyvärr i långbänk. Ger jag mig vinner ju lögnaren å det är så ”trådsanningar” skapas.

Säger det igen. 98% av allt jag läser har jag noll koll på å avstår från att skriva. Där tar jag emot kunskap. Det borde fler göra.

Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Man hade ju kunnat lösa konsumentpriserna på många andra sätt utan att förstöra marknaden i övrigt. Det finns exempelvis möjlighet att via höjd elskatt och elprisutjämning göra det mer rättvist att köpa el. Låt oss säga att man tar ut 30 öre extra skatt på elen. Dessa pengar skulle kunna användas för att rabattera elpriset för de som har högre elpris än medelsvensken betalar (enligt dagens elområden). Detta skulle i praktiken höja priserna i norr och sänka dem i söder. Bara för att presentera en möjlig modell...
Det blir som regel lite knepigt med alla sådana här förslag.

Själv har jag tänkt att ifall all svensk elproduktion var helt statlig, att all vinst ramlade in i statskassan (eller i alla fall det absolut mesta).
Då skulle man ju kunna köra rakt av med dagens modell, spotpriserna på el blir vad de blir, vi exporterar allt som vi kan, ja alltså precis som idag.

Men då dessa stora vinster (pga av att vår produktionskostnad är mycket lägre än spot, när elen blir dyr) hamnar i statskassan så kan man helt enkelt betala ut ett valfritt utformat elstöd, och detta kan ju om man vill få vara väldigt frikostigt.
Tillräckligt frikostigt så kommer effekten vara att i Sverige betalas det produktionspris netto (efter utbetalt stöd), medan utlandet får betala de priser de själva ställer till med.

En nackdel är väl att det kommer öka vår elkonsumtion rejält, och tyvärr döda incitament att spara på el, eller energieffektivisera - lite dumt på lång sikt.

Men den stora nackdelen, varför det inte går att göra detta, det är att så mycket av svensk elproduktion ägs av andra ägare än staten, mycket utländskt ägande dessutom.
Så dessa ägare tar all vinsten, men är sen inte med och betalar för elstödet, som flödar ut ur statskassan.
Så i praktiken skulle detta bli ett enormt flöde av svenska skattepengar till privata utländska företag.
Rena sedelpressen för dessa bolag, pengar som vi borde haft till vård, skolor, polis osv.

• Ledsen
Snikholt
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Karlmb skrev om intäkter så mina siffror var, precis som jag skrev, nettointäkter.
1998 Nettoomsättningen 27 957 Mk
2023 Nettoomsättning 290 168 Mk

Hur man än vrider & vänder på siffror, så har elmarknaden spårat ur.
Sedan kan du tjafsa vidare på detaljnivå, men du verkar aldrig se "helheten"

• Haha
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
Okay, en gång till. Elproducenter i Sverige säljer antingen via börsen (spot- och terminsmarknaden), genom elgrossister eller andra kanaler som direktförsäljning till större kunder via PPA-liknande avtal där risk och pris delas upp mellan parterna. Själva förhandlingarna utförs ofta med hjälp av upphandlingskonsulter.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
J jawen skrev:
1998 Nettoomsättningen 27 957 Mk
2023 Nettoomsättning 290 168 Mk

Hur man än vrider & vänder på siffror, så har elmarknaden spårat ur.
Sedan kan du tjafsa vidare på detaljnivå, men du verkar aldrig se "helheten"
Går du tillbaka 25 år måste du även se på balansräkningarna. VF 2023 är ett helt annat VF än 1998. Man har gjort en hel del förvärv under de sista 25 åren som påverkar omsättningen som du måste justera för.

Redan 2010 var nettoomsättning 215mdr. Den stora ökningen kom 2000-2010 då manvar på ”shoppingrunda” i Europa.

Har alltså noll med vad vi diskuterar å göra.

Conclusion. Man kan inte okritiskt bara ta 2 siffror å jämföra rakt av utan att veta vad som ligger bakom.

I mitt exempel 2020-2023 är 2020 sista året med låga elpriser. Inga större förvärv gjordes under tidsperioden

Frågeställningen rörde huruvida vattenkraftbolag hade ökat intäkterna med 500% sen elpriserna började stiga.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Frågeställningen rörde huruvida vattenkraftbolag hade ökat intäkterna med 500% sen elpriserna började stiga
Definiera " sen elpriserna började stiga"

Då borde du mena några år efter 1996 när den avreglerades, men du menar säkert någon annan tid.

J jawen skrev:
Definiera " sen elpriserna började stiga"

Då borde du mena några år efter 1996 när den avreglerades, men du menar säkert någon annan tid.
Våren 2021

2012-2020 hade vi lägre priser än decenniet innan.

Trådens ämne (och karlmbs kommentar) rör prisbildningen sista åren med ökad volatilitet.

Ej nån prisökning för 20år sen…

Z Zodde skrev:
Våren 2021

2012-2020 hade vi lägre priser än decenniet innan.

Trådens ämne (och karlmbs kommentar) rör prisbildningen sista åren med ökad volatilitet.

Ej nån prisökning för 20år sen…
Mm, tänkte att du enbart syftade på senaste åren (då du brukar det)
Och ja, vi hade så låga elpriser att Moderaterna med Centern började avveckla vår kärnkraft!

Trådens ämne är ju på grund av hur sjuk elmarknaden har blivit allmänt, & då bör man kunna diskutera varför det blev såhär, för allt hänger ihop.

Och det korta svaret i dagsläget, är nog att man måste pröjsa Ryssland ell Kina så dom kommer med "skuggflottan" & drar sina ankare på botten så elkablarna över Östersjön "råkar" gå av 👍

• Arg
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så i praktiken skulle detta bli ett enormt flöde av svenska skattepengar till privata utländska företag.
Rena sedelpressen för dessa bolag, pengar som vi borde haft till vård, skolor, polis osv.
Det är väl bara för staten att hitta på lämpliga skatter/avgifter av dessa bolag. I Norge tar staten ca. 85% av vad oljebolagen tjänar på oljan i skatt. Så vill man kan man.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det är väl bara för staten att hitta på lämpliga skatter/avgifter av dessa bolag. I Norge tar staten ca. 85% av vad oljebolagen tjänar på oljan i skatt. Så vill man kan man.
Tror Norska staten är den största "oljeägaren" & började väl med Statoil redan 1972.
Så i så fall beskattar dom sig mest själva, & pengarna hamnar ju i samma kassa.

J jawen skrev:
Mm, tänkte att du enbart syftade på senaste åren (då du brukar det)
Och ja, vi hade så låga elpriser att Moderaterna med Centern började avveckla vår kärnkraft!

Trådens ämne är ju på grund av hur sjuk elmarknaden har blivit allmänt, & då bör man kunna diskutera varför det blev såhär, för allt hänger ihop.

Och det korta svaret i dagsläget, är nog att man måste pröjsa Ryssland ell Kina så dom kommer med "skuggflottan" & drar sina ankare på botten så elkablarna över Östersjön "råkar" gå av 👍
Mitt svar var på karlmbs påstående att vsttenkraftsägarna (alltså inte specifikt VF) har fått intäktsökningar på 500%.

Påståendet faller på sin orimlighet då priset dessa ägare får betalt absolut inte har stigit några 500%, långt därifrån.

Men karlmb höftar ofta till med helt felaktiga siffror så det passar hans egen argumentation. Inget BH forum är betjänt av.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Tror Norska staten är den största "oljeägaren" & började väl med Statoil redan 1972.
Så i så fall beskattar dom sig mest själva, & pengarna hamnar ju i samma
Staten äger direkt 25% vis Pretoro
Equinor (fd Statoil) är delprivatiserat, 2/3 äger staten, och har 33%. (Så statens andel blir då 22%)

Resten är privat så statens andel är just under 50%

P paralun skrev:
Jo norska Statkraft tjänar mycket bra
[länk]
2019
Net profit/loss 11 327
2021
Net profit/loss 16 081
2022
Net profit/loss 28 592
2023
Net profit/loss 26 055

Ser ut som över 100% förbättring iaf. Och då ska man ju betänka att bolag som Statkraft o Vattenfall faktiskt investerar en del i olika projekt, en del rejält olönsamma som vätgas o liknande.
Men det riktigt grova pengarna går ju till de som äger ett större vattenkraftverk, och är privata bolag. En del inte ens svenska eller norska. De kör inga vätgasprojekt eller lägger ledningar till kontinenten.
Så jag tror nog min uppskattning på +500% är fullt rimlig.

Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det blir som regel lite knepigt med alla sådana här förslag.

Själv har jag tänkt att ifall all svensk elproduktion var helt statlig, att all vinst ramlade in i statskassan (eller i alla fall det absolut mesta).
Då skulle man ju kunna köra rakt av med dagens modell, spotpriserna på el blir vad de blir, vi exporterar allt som vi kan, ja alltså precis som idag.

Men då dessa stora vinster (pga av att vår produktionskostnad är mycket lägre än spot, när elen blir dyr) hamnar i statskassan så kan man helt enkelt betala ut ett valfritt utformat elstöd, och detta kan ju om man vill få vara väldigt frikostigt.
Tillräckligt frikostigt så kommer effekten vara att i Sverige betalas det produktionspris netto (efter utbetalt stöd), medan utlandet får betala de priser de själva ställer till med.

En nackdel är väl att det kommer öka vår elkonsumtion rejält, och tyvärr döda incitament att spara på el, eller energieffektivisera - lite dumt på lång sikt.

Men den stora nackdelen, varför det inte går att göra detta, det är att så mycket av svensk elproduktion ägs av andra ägare än staten, mycket utländskt ägande dessutom.
Så dessa ägare tar all vinsten, men är sen inte med och betalar för elstödet, som flödar ut ur statskassan.
Det går väl att beskatta. Ja, detta upplägg skulle faktiskt kunna fungera. Är det inte några länder som diskuterar att beskatta vinster över en viss nivå på elpriset?

K karlmb skrev:
2019
Net profit/loss 11 327
2021
Net profit/loss 16 081
2022
Net profit/loss 28 592
2023
Net profit/loss 26 055

Ser ut som över 200% förbättring iaf. Och då ska man ju betänka att bolag som Statkraft o Vattenfall faktiskt investerar en del i olika projekt, en del rejält olönsamma som vätgas o liknande.
Men det riktigt grova pengarna går ju till de som äger ett större vattenkraftverk, och är privata bolag. En del inte ens svenska eller norska. De kör inga vätgasprojekt eller lägger ledningar till kontinenten.
Så jag tror nog min uppskattning på +500% är fullt rimlig.
Priserna e inte upp i närheten av några 500%.
Uppskattningen är helt åt skogen å du klarar inte å hitta ett uns av bevis som stöder din fantasi.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.