100 423 läst ·
3 043 svar
100k läst
3,0k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Ingen är i närheten av vad du påstår.K karlmb skrev:
Låter vi det stå kan folk tro du har rätt, men du har fel igen.
Vattenfalls netto intäkter
2020 - 158mdr
2021 - 180mdr
2022 - 240mdr
2023 - 290mdr
500% ? 80+% e inte fy skam men din siffra är som vanligt helfel
Ja, det är skrämmande hur kapitalismen i Sverige tillåts urholka folket helt på deras egna villkor!K karlmb skrev:
Och det har accelererat så snabbt sista åren.
Och nästan allt ekonomiskt satyg kommer ursprungligen från super-kapitalismen i USA, & det landets slum & misär är verkligen inget samhälle att sträva efter.
Jo angående Vattenfall så är ju de ett aktiebolag och redovisar sina finansiella rapporter kvartalsvis.K karlmb skrev:Grönt eller inte, detta är en förmögenhetsöverföring som saknar motstycke. Ta ägarna av vattenkraft, plötsligt ska de bada i pengar utan att ha presterat något alls utöver det vanliga.
Man förstår ju att de har folk här inne med uppdraget att förminska intrycket.
Vilken annan bransch de senaste 100 åren har plötsligt fått 500% högre intäkter?
Årsbokslutet tar ett tag till men det är ingen lysande bransch att vara kraftbolag i Europa.
Sen ska då staten ha sin avkastning
https://group.vattenfall.com/se/om-oss/vart-foretag/finansiellt/finansiella-rapporter
Suck!Z Zodde skrev:
Som vanlig resonerar du utifrån att senaste åren speglar elmarknaden som helhet, vilket är HELT FEL.
Från Vattenfalls årsredovisning 1998:
Resultatet före skatter och minoritetens andel blev 4 448 Mkr (5 439). I procent av nettoomsättningen blev resultatet (nettomarginalen)15,9 procent (19,1).Skatter uppgick till –1 816 Mkr (–2 011),varav skatt på årets och tidigare års resultat1 316 Mkr (1 498).Årets resultat blev 2 664 Mkr (3 399).Resultatet ger en räntabilitet på eget kapitalefter full skatt på 8,4 procent (11,3).
https://group.vattenfall.com/se/sit...pporter/1998/1998-arsredovisning_11336979.pdf
Jag har ändå lite svårt att se finessen med detta.pacman42 skrev:
Det beror ju lite på hur det implementeras. De som skall få betalt får ju betalt oavsett, men det skulle minska missnöjet med prissättningen hos befolkningen. Risken är att det skulle förbrukas mer el i SE4, men gör man ersättningen procentuell över ett visst belopp så finns fortfarande en stor del av incitamenten kvar.
Är det inte bättre att de som står ut med massor av kraftverksdammar i sina vattendrag och vindkraftverk på höjdåsarna ska få ett lågt elpris som kompensation?
Jag tycker det är bättre att skåningarna får inse att de måste släppa till lite för att erhålla den elproduktion som de behöver. De får helt enkelt kämpa lite för att se till att det byggs lite kärnkraft eller vindkraft i deras landskap.
Redigerat:
2020 var sista året med låga elpriser, därav mitt urval.J jawen skrev:Suck!
Som vanlig resonerar du utifrån att senaste åren speglar elmarknaden som helhet, vilket är HELT FEL.
Från Vattenfalls årsredovisning 1998:
Resultatet före skatter och minoritetens andel blev 4 448 Mkr (5 439). I procent av nettoomsättningen blev resultatet (nettomarginalen)15,9 procent (19,1).Skatter uppgick till –1 816 Mkr (–2 011),varav skatt på årets och tidigare års resultat1 316 Mkr (1 498).Årets resultat blev 2 664 Mkr (3 399).Resultatet ger en räntabilitet på eget kapitalefter full skatt på 8,4 procent (11,3).
[länk]
Varför väljer du 1998?
Varför trycker du in massa siffror men undviker den vi diskuterar?
Men du hävde ur dig massa allmänt hållna beskyllningar mot mig å Daniel tidigare som du bads konkretisera. (Verifierar å länkar aldrig till påståenden)
Hade du nåt konkret där eller?
Nej, han är inte och skriver här på detta forum, du får leta någon annanstans.J jawen skrev:
Ingen på detta forum är "guds gåva"
Om du bemödar dig att läsa vad Zodde skriver så skulle du se att i de enda frågor som han uttalar sig i och framför en åsikt, är i de ämnen där han har koll, någorlunda koll, mer koll än de flesta andra här.J jawen skrev:
I övrigt avkräver han mest mer förklaringar och svar på sånt som luktar lögn, eller är extremt vagt eller intetsägande vad gäller realt innehåll, utan mest låter som åsiktsfloskler.
Det gör dock inte mannen ifråga till guds gåva till mänskligheten, så där ger jag dig rätt utan vidare diskussion.
Jag tänker mig väl mer ägare av vattenkraft som inte som Vattenfall satt fast i långa PPA eller vad det kan ha kallats. Vattenfalls vinst har ju inte ökat så mkt som den kunde ha gjort ifall man sålt allt enbart vid höga priser. Det är bara att titta på huvudexporten numera Norge. Ibalnd är det full export via alla kablar, men när priserna i hela norra Europa är låga så exporterar man nästan ingenting. Det där med vattendomar är tydligen inget de behöver bry sig om i Norge. Eller så har de samma som vi, bara det att Vattenfall ju har uppdraget att konstant fylla på SE3 o 4 så mkt som går oavsett konsekvenser. Något sånt uppdrag finns ju inte i Norge.P paralun skrev:
Vattenfall ”sitter inte fast i långa PPA”?K karlmb skrev:
Vad får du allt ifrån?
Vi har tidigare visat dig var du kan läsa om hur VF hedgar sin produktion.
De är transparenta både när det gäller hur stor del, vilken löptid och vilket pris de får.
Skilj på intäkter å resultat.J jawen skrev:
2 HELT olika saker.
Karlmb skrev om intäkter så mina siffror var, precis som jag skrev, nettointäkter.
Sen kommer du med resultat som påverkas av 1000 andra saker…🤔
Resultatet för 2023 var näppe 290mdr🤣
Jo norska Statkraft tjänar mycket braK karlmb skrev:Jag tänker mig väl mer ägare av vattenkraft som inte som Vattenfall satt fast i långa PPA eller vad det kan ha kallats. Vattenfalls vinst har ju inte ökat så mkt som den kunde ha gjort ifall man sålt allt enbart vid höga priser. Det är bara att titta på huvudexporten numera Norge. Ibalnd är det full export via alla kablar, men när priserna i hela norra Europa är låga så exporterar man nästan ingenting. Det där med vattendomar är tydligen inget de behöver bry sig om i Norge. Eller så har de samma som vi, bara det att Vattenfall ju har uppdraget att konstant fylla på SE3 o 4 så mkt som går oavsett konsekvenser. Något sånt uppdrag finns ju inte i Norge.
https://www.statkraft.no/IR/resultater-rapporter-og-presentasjoner/
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Jag har allvarligt talat försökt vid ett antal tillfällen men kan bara konstatera att herr Zodde alltför ofta beter sig som en typisk 30-årig besserwisser som hellre ägnar sig åt semantik, "jag sa, du sa"-lekar och diverse hemsnickrade påståenden utan saklig bakgrund. Bara tröttsamt.Mikael_L skrev: