100 423 läst ·
3 043 svar
100k läst
3,0k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Tycker Wikipedia s förklaring på naturliga monopol passar in här.O skrev:
Tycker du wiki har fel?
- Naturliga monopol är sådana med en fallande styckkostnad, dvs som har höga fasta kostnader men relativt låga rörliga kostnader som till exempel järnvägar eller gasledningar. Ofta har staten tagit över dessa monopol, eller reglerar dem åtminstone, för att undvika överpriser.
Men då importerar vi samtidigt.O skrev:
Skulle vi i alla lägen, alla tänkbara situationer vara självförsörjande på el skulle vi vara tvingade att bygga ut kapacitet nåt enormt.
Vem betalar då för detta, jo konsumenterna.
Vi hade haft ordentligt högre elpriser isåfall.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Jag förstår inte vad problemet är ..
Vi har ett par dagar med lite högre elpris och folk får panik.. Såhär ser det ut än så länge för mig i SE3;
Tittar man på de senaste fyra åren så är 5 av 10 lägsta dags-snitt i år.
Här är det riktiga problemet, överföringskostnaden har ökat markant;
Edit: elkostnaden är med påslag, utan skatt/moms etc, överföringskostnaden är med skatter etc.
Vi har ett par dagar med lite högre elpris och folk får panik.. Såhär ser det ut än så länge för mig i SE3;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: elkostnaden är med påslag, utan skatt/moms etc, överföringskostnaden är med skatter etc.
Överföringskostnaden påverkas av elpriset också. Pga. förluster i nätet som ägaren får bära.Dan_Johansson skrev:
Jag förstår inte vad problemet är ..
[bild]
[bild]
Nej, det är inte en fri marknad. Du får inte bygga ett parallellt elnät även om du skulle vilja. Det är monopol på det.O skrev:
Nja, jag vet inte det. En privatkund kommer sannolikt att ha klart högre konsumtion på tider och dagar med högt pris. Det motiverar ett klart högre pris än ett avtal med konstant effekt. För jag utgår ifrån att det är vad det pris du jämför med gäller.
Alltid intressant att kolla på Svenska kraftnäts Kontrollrummet och inse att mitt SE3 ofta nettoexporterar motsvarande tre kärnkraftverk ur mitt område.
Lätt att säga "klipp kablarna till Danmark och Tyskland" mm
Oansvarigt att lägga ner kärnkraften och göra beroende av andra.
Av samma anledning säger jag då att vi klipper kablarna mellan SE3 och SE2.
.
Lätt att säga "klipp kablarna till Danmark och Tyskland" mm
Oansvarigt att lägga ner kärnkraften och göra beroende av andra.
Av samma anledning säger jag då att vi klipper kablarna mellan SE3 och SE2.
.
Kan kompenseras med profilkostnad, rörlig. Utfallet på den blir inte så storD Daniel 109 skrev:
Jo det lär den bli. Förbrukningen är väldigt mycket högre en vi vinterdag kl 18 än kl 03 på sommaren. Så det blir väldigt mycket mer dyr el än billig el.