O O skrev:
Nej de har inte monopol, de har inga konkurrenter på sina resp områden, så de är ensamma. Men det är inte samma sak som monopol. Det är ungefär som att SL är ensamma att köra tunnelbana. Men de har inget monopol
Tycker Wikipedia s förklaring på naturliga monopol passar in här.

Tycker du wiki har fel?

• Naturliga monopol är sådana med en fallande styckkostnad, dvs som har höga fasta kostnader men relativt låga rörliga kostnader som till exempel järnvägar eller gasledningar. Ofta har staten tagit över dessa monopol, eller reglerar dem åtminstone, för att undvika överpriser.

O O skrev:
Exakt, men det är en annan sak än brist.

Ordet "nästan" är det som visar att det är brist
Men då importerar vi samtidigt.

Skulle vi i alla lägen, alla tänkbara situationer vara självförsörjande på el skulle vi vara tvingade att bygga ut kapacitet nåt enormt.

Vem betalar då för detta, jo konsumenterna.
Vi hade haft ordentligt högre elpriser isåfall.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår inte vad problemet är ..

Vi har ett par dagar med lite högre elpris och folk får panik.. Såhär ser det ut än så länge för mig i SE3;
Linjediagram som visar elprisutvecklingen i SE3 för december 2021-2024 med olika färger för varje år och genomsnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tittar man på de senaste fyra åren så är 5 av 10 lägsta dags-snitt i år.

Här är det riktiga problemet, överföringskostnaden har ökat markant;
Linjediagram över elpris och överföringskostnader i öre/kWh för SE3, åren 2023-2024, visar månadsvisa variationer och ökning i överföringskostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: elkostnaden är med påslag, utan skatt/moms etc, överföringskostnaden är med skatter etc.

• Gilla
Styrman_jansson och 8 till
  • Laddar…
S
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag förstår inte vad problemet är ..

Vi har ett par dagar med lite högre elpris och folk får panik.. Såhär ser det ut än så länge för mig i SE3;
[bild]

Tittar man på de senaste fyra åren så är 5 av 10 lägsta dags-snitt i år.

Här är det riktiga problemet, överföringskostnaden har ökat markant;
[bild]
Edit: elkostnaden är med påslag, utan skatt/moms etc, överföringskostnaden är med skatter etc.
Överföringskostnaden påverkas av elpriset också. Pga. förluster i nätet som ägaren får bära.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
O O skrev:
Nej det är verkligen inte monopol! Det är en fri marknad.

Det är fritt fram att bygga parallella elnät och konkurrera. Men det är ingen som gör det av ganska uppenbara skäl. Men något monopol är det inte. Dessutom så finns det mängder av elnätsbolag.
Nej, det är inte en fri marknad. Du får inte bygga ett parallellt elnät även om du skulle vilja. Det är monopol på det.

• Gilla
  • Älska
Styrman_jansson och 6 till
  • Laddar…
Får väll ändra på Eu regeln att vi måste fylla export kablarna till 70% eller va de va för att sänka vårat eget elpris!

Rabbithole Rabbithole skrev:
Teckna 3 års fastpris med Vattenfall då, 102 öre/kWh i SE3
Dyrt som f*n. vattenfall säljer motsvarande för en dryg 50öring till större konsumenter. De har sålt över halva sin 2025års produktion och 1/3 av 2026 års produktion på långa kontrakt. 2026 till 5öre lägre än 2025

• Ledsen
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Dyrt som f*n. vattenfall säljer motsvarande för en dryg 50öring till större konsumenter. De har sålt över halva sin 2025års produktion och 1/3 av 2026 års produktion på långa kontrakt. 2026 till 5öre lägre än 2025
Ja, vi har prissäkrat till ungefär den summan på jobbet.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Snikhol skrev:
Ja, vi har prissäkrat till ungefär den summan på jobbet.
Ingen vet nåt om framtiden men nivån där kommersiella kontrakt görs upp är så nära man kan komma imho

Z Zodde skrev:
Det är ju inte samma produkt, så det blir en felaktig jämförelse.

D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte samma produkt, så det blir en felaktig jämförelse.
Det blir inte en exakt jämförelse men det säger en del om nivåerna. Å betala mer än dubbelt så mycket som nivån kommersiella kontrakt ligger på är dyrt alla dar i veckan.

Nja, jag vet inte det. En privatkund kommer sannolikt att ha klart högre konsumtion på tider och dagar med högt pris. Det motiverar ett klart högre pris än ett avtal med konstant effekt. För jag utgår ifrån att det är vad det pris du jämför med gäller.

Alltid intressant att kolla på Svenska kraftnäts Kontrollrummet och inse att mitt SE3 ofta nettoexporterar motsvarande tre kärnkraftverk ur mitt område.

Lätt att säga "klipp kablarna till Danmark och Tyskland" mm

Oansvarigt att lägga ner kärnkraften och göra beroende av andra.

Av samma anledning säger jag då att vi klipper kablarna mellan SE3 och SE2.

.

S
D Daniel 109 skrev:
Nja, jag vet inte det. En privatkund kommer sannolikt att ha klart högre konsumtion på tider och dagar med högt pris. Det motiverar ett klart högre pris än ett avtal med konstant effekt. För jag utgår ifrån att det är vad det pris du jämför med gäller.
Kan kompenseras med profilkostnad, rörlig. Utfallet på den blir inte så stor

Jo det lär den bli. Förbrukningen är väldigt mycket högre en vi vinterdag kl 18 än kl 03 på sommaren. Så det blir väldigt mycket mer dyr el än billig el.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.