100 423 läst ·
3 043 svar
100k läst
3,0k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Elbilen står för halva besparingen. Andra halvan står VVB för.S Snikhol skrev:
Mitt hushåll utan elbilsladdning:
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.log
VVB styrs (rött timpris, blitt termostat börvärde)
Har varit en massa i nyheterna om skadade kablar i Östersjön. Är det Skåningar månne som seglat lite fel? Ni måste hålla er närmare den Danska och Tyska kusten.... 😉G GrenBo skrev:De flesta är överens om att elhandelsmarknaden inte fungerar när vi har prisskillnader på flera kr/kWh mellan olika elhandelsområden (SE1-4). Det är inte brist på el-energi som gör att det är höga priser på el i södra Sverige. Tvärtom, Sverige är en av Europas största elexportörer men har effektbrist (för lite planerbar elproduktion) i södra Sverige, vilket kommer ta lång tid att åtgärda. Den här tråden handlar om vad vi kan göra på kort sikt för att få hanterbara priser på kort sikt. För att starta diskussionen börjar jag med att slänga ur mig ett par förslag.
1. Begränsa DE- och DK-kablarna. Inför "balanseringsavgift" på de kablar som används till export. Eftersom SE3 och SE4 är nettoförbrukare kan man argumentera för att all el som exporteras från SE4 transporteras hela vägen från SE1 & SE2 bör de stå för en större del av transmissionskostaderna (överföringsförluster mm).
2. Dela upp SE4 i fler områden och begränsa överföringen till områden med exportkablar så att spridningen av DE-priserna begränsas. Sedan får staten subventiontionera boende och företag för mellanskillnaden på något sätt.
3. Det borde vara möjligt att lägga på en "elnätsstabiliseringsavgift" på exportkablar när vi närmar oss en bristsituation i ett elhandelsområde. Låt säga att man lägger på en avgift på exempelvis 3 kr/kWh för export från SE 4 när vi närmar oss kapacitetstaket för överföring mellan SE2->SE3. Låt säga att priset i tyskland (DE) är 5 kr, då måste priset i SE 4 vara under 2 kr (5-3) för att det ska vara lönsamt för kabelägaren att köpa el i SE4 och sälja i DE. "Elnätsstabiliseringsavgiften" kan kanske vara variabel så att avgiften bara tas ut när priserna rusar. Om man av juridiska EU-skäl inte får ha en "elnätsstabiliseringsavgift" kanske man kan kalla den något annat.
Andra förslag välkomnas, ordet är fritt!
Jag lade tråden under juridik därför att jag misstänker att i EU-regler styr vad som är möjligt eller ej. Moderator får flytta tråden om den passar bättre någon annanstans.
[bild]
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Mitt svar var för att poängtera att din jämförelse både haltade och innebar cherry picking alternativt att du uttalade dig svepande om saker du inte har koll på.L lbgu skrev:Jag tror du insåg att jag inte syftade på alla små grusvägar som finns överallt. Dessa väger drivs ju heller inte med något vinstintresse även ifall de i många fall ägs av företag.
Så frågan till dig får väl bli ifall du tycker att det vore bättre om alla vägar som Trafikverket idag ansvara för skulle privatiseras? Med din ideologi borde du ju tycka att det privata näringslivet borde vara bättre som ägare av vägarna än staten. Sen är det ju bara att vänja sig vid biltullar överallt![]()
Naturligtvis förstod jag vad du menade, jag tycker bara att man fuskar när msn gör en haltande jämförelse för att stärka sin poäng, så jag påpekade det.
Det handlade alltså inte om vad jag tycker om vägnätet.
Skogsägare
· 23 294 inlägg
Nåja. Har vi överskott på el i landet men alltjämt undermåligt utbyggda nät i Syd och Västsverige samt Stockholm/Mälardalen så kan vi ha hur mycket el som helst producerad utan att kunna konsumera den.O skrev:
Det är inte bara en fråga om produktion.
Skogsägare
· 23 294 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
Det är bara att läsa elnätsrapporten så vet man ungefär hur det ligger till i elnätet.
https://www.ellevio.se/globalassets/content/nyheter-pressrum/elnatsrapporten-2023.pdf
https://www.ellevio.se/globalassets/content/nyheter-pressrum/elnatsrapporten-2023.pdf
Om spänningskvaliteten inte håller måttet kan elektrisk utrustning skadas, få förkortad livslängd eller få sämre prestanda. Återkommande strömavbrott är ett exempel.Z Zodde skrev:
https://www.tn.se/naringsliv/40438/...betala-200-miljoner-for-att-slippa-elavbrott/
Sedan finns även andra problem med frekvensstabiliteten och rotorvinkelstabilitet. Nedläggningen av kärnkraft har lett till minskad rotationsenergi, vilket gör att en given störning i elproduktionen leder till en större påverkan på frekvensen eftersom det finns mindre rotationsenergi som motverkar frekvensändringen.
Är problemet med bristfällig stabilitet av teoretisk natur eller är det nåt som faktiskt inträffar emellanåt?G GrenBo skrev:Om spänningskvaliteten inte håller måttet kan elektrisk utrustning skadas, få förkortad livslängd eller få sämre prestanda. Återkommande strömavbrott är ett exempel.
[länk]
Sedan finns även andra problem med frekvensstabiliteten och rotorvinkelstabilitet. Nedläggningen av kärnkraft har lett till minskad rotationsenergi, vilket gör att en given störning i elproduktionen leder till en större påverkan på frekvensen eftersom det finns mindre rotationsenergi som motverkar frekvensändringen.
Om det senare, hur ofta sker det,när skedde det senast och hur stora områden berörs?
Jag erkänner lätt att jag e novis på detta område
Klicka på länken...Z Zodde skrev:
https://www.tn.se/naringsliv/40438/...betala-200-miljoner-for-att-slippa-elavbrott/
"Bara det senaste året har NKT drabbats av fyra större elavbrott och ett 20-tal blinkningar."
Notera att läget är bättre nu 2024 jämfört med 2022 och 2023 då det var kraftigt ansträngt.
Med begränsad exportkapacitet blir priset lägre på kort sikt. Punkt slut.
Hur förklarar ni annars att flaskhalsarna gör priserna billigare i norr?
Sen kanske det finns en miljard skäl att ha kvar dom. Skitsamma. Lägre pris blir det. På kort sikt.
Hur förklarar ni annars att flaskhalsarna gör priserna billigare i norr?
Sen kanske det finns en miljard skäl att ha kvar dom. Skitsamma. Lägre pris blir det. På kort sikt.
Mitt förslag är att vi delar upp Sverige i 4 ölprisområden, med täckning motsvarande SE1-SE4.G GrenBo skrev:Snittpriset i SE3 är kanske inte ett jätteproblem men det finns många andra problem
1. Upplevd orättvisa/orimlighet i skillnaden mellan olika elhandelsområden.
2. Volatiliteten i priserna
3. Bristfällig stabilitet i elnätet
4. Svårt att få tillstånd för att ansluta nya förbrukare.
Sedan håller jag med dig om att inflationen på elnätssidan är ett problem och den verkar tyvärr bita sig fast.
I SÖ4 där det är enkelt att handla billig öl i Tyskland kostar en starköl 4 kronor.
I SÖ1 kostar en starköl 40 kronor.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 365 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 365 inlägg
Fast utan importkapacitet är det 50 timmar/år (snart 200) där alla inte kan få el (eller den måste vara så dyr att nån slutar efterfråga el)S Snikhol skrev: