S Skopan skrev:
Är de flesta verkligen överen om det? De flesta vad? Elkunder? Ekonomer?
Just nu är det mycket bättre ekonomiska förutsättningar att starta ny elproduktion i SE4 än i SE1. Kanske överensstämmer det med behovet?
Det saknas ekonomiska förutsättningar för att bygga ny elproduktion som bidrar med svängningsmassa och stabilisering eftersom marknaden för svängningsmassa och stabilisering fungerar dåligt. Exempelvis måste staten in och hjälpa till om vi ska få ny kärnkraft. Ett annat exempel är att vindkraften ställer högre krav få elnäten samtidigt som den ökade kostnaden slås ut på alla kraftslag.

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Genom den gjorda indelningen i elprisområden är de givetvis ansvariga för den effekt denna indelning inneburit. Hade de haft lite förstånd så hade de skapat ett eller flera elprisområden som bara innehöll exportpunkterna. Då hade vi haft betydligt bättre möjlighet att låta det inhemska elpriset vara opåverkat av utländska elpriser.
Som jag uppfattat EU-reglerna är det inte tillåtet att göra så men det finns kanske någon som har bättre koll på regelverket?
Sedan måste man även beakta kablarna NO->GB som tillkommit efter indelningen i elområden. Det är mycket (ukrainakrisen, nedläggningen av tysk kärnkraft mm) som har förändrats efter indelningen i elhandelsområden.

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
G GrenBo skrev:
Som jag uppfattat EU-reglerna är det inte tillåtet att göra så men det finns kanske någon som har bättre koll på regelverket?
Sedan måste man även beakta kablarna NO->GB som tillkommit efter indelningen i elområden. Det är mycket (ukrainakrisen, nedläggningen av tysk kärnkraft mm) som har förändrats efter indelningen i elhandelsområden.
Men SE4 har haft ”tyska priser” innan Ukraina, innan sista kablarna, innan sista KK nedleggelsen.

Så att vi följer ”tyska priser” när gaspriset är högt e nog helt naturligt

L lbgu skrev:
Jag tror du insåg att jag inte syftade på alla små grusvägar som finns överallt. Dessa väger drivs ju heller inte med något vinstintresse även ifall de i många fall ägs av företag.

Så frågan till dig får väl bli ifall du tycker att det vore bättre om alla vägar som Trafikverket idag ansvara för skulle privatiseras? Med din ideologi borde du ju tycka att det privata näringslivet borde vara bättre som ägare av vägarna än staten. Sen är det ju bara att vänja sig vid biltullar överallt ;)
Saker är inte "gratis" bara för att staten äger dem. Om inte annat är det skattebetalarna som står för pengarna .Ibland låter det som att statligt ägande är fritt från kapitalkostnader, men det stämmer inte för antingen kommer pengarna från skattebetalare eller har staten lånat.
Med det sagt finns det tillgånger staten bör äga, men eftersom den statliga/kommunala förvaltningen inte är något under av effektivitet kan vi utesluta att det skulle vara det billigaste alternativet.

• Gilla
Yepp och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Men SE4 har haft ”tyska priser” innan Ukraina, innan sista kablarna, innan sista KK nedleggelsen.

Så att vi följer ”tyska priser” när gaspriset är högt e nog helt naturligt
Det där är en lite väl grov generalisering... SE4 får ”tyska priser” under vissa marknadsförutsättningar. Kolla exempelvis prissättningen den 2024-10-29 och jämför med dagarna 2024-10-30 & 2024-10-30. Då ser du att priserna den 2024-10-29 var i det närmaste identiska mellan DE och SE4 för sedan divergera när kablarna är fulla.

Du måste väl hålla med om att smittan av ”tyska priser” har ökat med mängden kablar och nedläggningen av kärnkraft?

• Älska
LennartMimmi
  • Laddar…
G GrenBo skrev:
Det där är en lite väl grov generalisering... SE4 får ”tyska priser” under vissa marknadsförutsättningar. Kolla exempelvis prissättningen den 2024-10-29 och jämför med dagarna 2024-10-30 & 2024-10-30. Då ser du att priserna den 2024-10-29 var i det närmaste identiska mellan DE och SE4 för sedan divergera när kablarna är fulla.

Du måste väl hålla med om att smittan av ”tyska priser” har ökat med mängden kablar och nedläggningen av kärnkraft?
Nu pratar jag om årsgenomsnitt. ( kan aldrig vara generaliserande)

Enstaka dagar däremot, kan bero på 1000 orsaker

Ögonblicksbilder är populärt här på BH för att bevisa att man har rätt men du hade fått underkänt i Statistik innan du hunnit sätta dig ner vid skolbänken…

G GrenBo skrev:
Faktiskt tvärtom
2015-20 hade SE4 å Tyskland snarlika priser
Från 2021 å framöver ökade Tysklands priser mer än SE4 å skillnaden i pris blev alltså STÖRRE.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Faktiskt tvärtom
2015-20 hade SE4 å Tyskland snarlika priser
Från 2021 å framöver ökade Tysklands priser mer än SE4
Det är väl klart som korvspad att de tyska priserna ökar mer om de lägger ned sin kärnkraft, gör sig beroende av gas och gaspriserna skenar... Kablarna mellan länderna är inte obegränsade.

• Gilla
Berndtan och 3 till
  • Laddar…
G GrenBo skrev:
Det är väl klart som korvspad att de tyska priserna ökar mer om de lägger ned sin kärnkraft, gör sig beroende av gas och gaspriserna skenar... Kablarna mellan länderna är inte obegränsade.
Men du skrev att smittan (eller korrelationen) ökade vilket den inte gjort.
Borde gjort det om den nu inte var stor från början (vilket den var 2015-20 med liknande priser)

Tycker väl själv det är bra att vi INTE följde tyska priser så hårt 2021 å framåt som vi gjorde 2012-20

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För egen del tror jag att det är en viktigare fråga att vi har så god tillgång på el att nyanslutning/uppgradering inte hindras, vilket verkar vara fallet i flera delar av södra Sverige idag.
Så snart elbristen är bortbyggd är detta problem oxo borta. Det du beskriver är helt enkel en av effekterna av nuvarande elbrist.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag känner inte till något stöd för att statlig monopolverksamhet skulle vara kostnadseffektivare än konkurrensutsatt verksamhet.
Det gör jag. Elnät. 🤣

• Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nu pratar jag om årsgenomsnitt. ( kan aldrig vara generaliserande)

Enstaka dagar däremot, kan bero på 1000 orsaker

Ögonblicksbilder är populärt här på BH för att bevisa att man har rätt men du hade fått underkänt i Statistik innan du hunnit sätta dig ner vid skolbänken…
Förslagsvis kollar du på differensen mellan SE4 & DE timme för timme över tid. Antar att du kan räkna ut
standardavvikelsen... Den är lite för hög för att stödja ditt resonemang.

Om du pratar om årsgenomsnitt sedan 2021 har du 3-4 observationer som påverkas kraftigt av extremhändelser som ukrainakriget. Statistisk sett säger det väldigt lite om marknadsfunktionen. Om du vill titta på marknadsfunktionen måste du titta på timpriserna.

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
O O skrev:
Det gör jag. Elnät. 🤣
Elnät är ej konkurrensutsatt, de är monopol

• Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
G GrenBo skrev:
Att bygga ny produktion tar tid, minst 5-10 år, pratar vi kärnkraft tar det antagligen mer tid än så. Frågeställningen är vad som går att göra på kort sikt innan man får ny produktion på plats.
Med tanke på kärnkraftreaktorers livslängd måste man väl betrakta 5-10år som väldigt kort tid.

Innan man har fått detta på plats har jag svårt att se att man kan göra så mycket. Så som elmarknaden fungerar nu får vi skapligt rimliga priser.

O O skrev:
Med tanke på kärnkraftreaktorers livslängd måste man väl betrakta 5-10år som väldigt kort tid.

Innan man har fått detta på plats har jag svårt att se att man kan göra så mycket. Så som elmarknaden fungerar nu får vi skapligt rimliga priser.
Om 5-10 år kan vi ha fred i Europa å elpriser som de var 2012-20.

Vem vill då sitta på svindyr elproduktion?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.