J jawen skrev:
Uttrycket "alla ska med" är vitalt i ett bra samhälle.
& det är alldeles för många som sitter i sitsen likt mitt exempel, OCH dom har INTE misskött sitt boende utan följt alla råd "på vägen" (tills den möjligheten försvann för dom)

Om 100.000 människor sitter i liknande situation, ska vi straffa dom då FAST dom redan gjort ALLT dom kan för att minimera elförbrukningen?
Hej jawen

Effektavgifter är ingen straffavgift utan en alternativ till att vi måste bygga om distribution för stora summor på grund av det vi elanvändare gjort de senaste åren i ett elnät bland annat uppbyggt efter Velanders formel.

Styrning efter timpriser, solceller på villataken som ibland vänder effektriktningen, elbilsladdning med hög effekt, är några är exempel på det som tillkommit de senaste åren och ökat risken för oönskade spänningsvariationer i redan byggda distributionsnät till villor.

Effektavgifter är ett alternativ till det som är ännu dyrare, för att hantera den förändrade användningen av distributionsnäten. Alternativet till effektavgifter är att bygga om distributionsnäten till en kostnad som ibland kan motsvara en ny anslutning av villan till elnätet.

Du skriver att de ”följt alla råd "på vägen"” och att; ”FAST dom redan gjort ALLT dom kan för att minimera elförbrukningen?”

Har rådgivarna du hänvisat till varit sakkunniga angående det som dom gett råd om, eller har det t.ex. varit yrkespolitiker utan yrkeserfarenhet i sakområdet.

När elkraftsystemen byggdes upp var det sakkunniga ingenjörer, byggmästare, fabrikörer etc. bland de som var beslutsfattare. Hur är det idag?

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
tveksamt tveksamt skrev:
Om du får idiotkommentarer ofta kanske du ska fundera vad det beror på.

Jag frågar igen, hur många i Sverige har så dålig ekonomi att de är tvingade till att kallställa delar av bostaden och endast hålla 14 grader i resterande del?

Fler frågor:
Hur mycket kostar det att underhålla och utveckla våra elnät?
Hur mycket kan Sveriges fattigaste lägga på elnätskostnader och hur mycket får vi i så fall ihop om det ska vara dimensionerande för hur mycket man ska behöva betala?

Det är ingen här som har förespråkat att vi ska straffa eller förnedra äldre och utsatta.
Du verkar dock tycka att man inte kan införa ett system för att det finns de som har det svårt som får det tufft. Kanske man ska ta hand om de som har det tufft på andra sätt än att lägga subventioner på elnätskostnaden...
Jag var för några år sedan och gjorde lite eljobb i en änkas hus, där bodde hon ensam på 180 kvm, garage och gästhus på tomten, direktverkande el.
Är det synd om henne p.g.a galna elräkningar, tja hon kan ju sälja huset för 7-10 mille, så jag vet inte.

Ska hela Sveriges energipolitik baseras på att hon "alla ska med" änkan ska bo billigt?
Tycker jag verkligen inte.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej karlmb

När det gäller effektavgifter för att hantera kapacitetsbrist i distributionsnäten till villor, så är det snarare att ha en sådan spänningsleveranskapacitet i elnätet så att man undviker att spänningsfallet (och spänningsökningarna) i elleveransen till villan varierar alltför mycket.

Elnätsbolaget har ett krav på sig att upprätthålla en god leveranskvalité.

Styrning efter timpriser, solceller på villataken (som ibland vänder effektriktningen), elbilsladdning med hög effekt, är några är exempel på det som tillkommit de senaste åren och ökat risken för oönskade spänningsvariationer i redan byggda distributionsnät till villor.
Visst vi har pratat om det där. Men samtidigt stänger väl trafo av ifall det blir över/underspänning så det blir ju i praktiken en blackout lokalt.

tveksamt tveksamt skrev:
Om du får idiotkommentarer ofta kanske du ska fundera vad det beror på.
Det var många av dina inlägg jag syftade på.
tveksamt tveksamt skrev:
Jag frågar igen, hur många i Sverige har så dålig ekonomi att de är tvingade till att kallställa delar av bostaden och endast hålla 14 grader i resterande del?
Med tanke på att det finns minst 1 miljon villor/småhus med ägare över 65 år, så är det väldigt många drabbade så 250.00 blir min uppskattning.

https://www.senioren.se/nyheter/manga-aldre-far-problem-att-betala-sina-elrakningar-i-vinter/
tveksamt tveksamt skrev:
Hur mycket kostar det att underhålla och utveckla våra elnät?
Är garanterat medräknat redan på vår elräkning, som det ALLTID har varit!

tveksamt tveksamt skrev:
Hur mycket kan Sveriges fattigaste lägga på elnätskostnader och hur mycket får vi i så fall ihop om det ska vara dimensionerande för hur mycket man ska behöva betala?
Pensionärer i elområde 4 lägger nu 14% av sin inkomst på el. (se graf längst ned på första länken)
Ett maxtak på disponibel inkomst i % vore en "lösning"

tveksamt tveksamt skrev:
Du verkar dock tycka att man inte kan införa ett system för att det finns de som har det svårt som får det tufft
Man bör överhuvudtaget INTE ens få införa "system" baserat på rena rama hypoteser!
Och OM man ändå låter något så korkat ske, så måste man "skydda" dom ekonomiskt svagaste.

tveksamt tveksamt skrev:
Kanske man ska ta hand om de som har det tufft på andra sätt än att lägga subventioner på elnätskostnaden...
Men man gör INTE det idag eller för 5 år sedan, så ALLT faller på dom själva att ordna.

Mål om elräkningar för privatpersoner hos kronofogden var 2021 hela 41.862 st & det ökade med 19% 2022 till 49.690 personer!

https://www.svd.se/a/WR7Vdk/kraftig-okning-av-elskulder.

Alla rapporter om "fattigpensionär" kan väl heller ingen missat, så det är mer & mer "rödflagg" överallt i samhället.

Några klipp

https://e55.se/ekonomi/darfor-betalar-aldre-mer-for-elen-2/

https://bygg.se/jag-har-inte-rad-att-betala-elrakningen/

https://omni.se/anders-har-tio-grader-hemma-inte-rad-med-elrakningen/a/jl35d0

Och folk skäms för detta så mörkertalet är troligtvis mycket stort.

• Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Visst vi har pratat om det där. Men samtidigt stänger väl trafo av ifall det blir över/underspänning så det blir ju i praktiken en blackout lokalt.
Hej karlmb

Kan det du tänker vara på att vid inmatning av eleffekt till elnätet från en villa med solceller så stänger invertern av inmatning till elnätet om spänningen vid invertern blir för hög.

Men det innebär inte att elnätet tappar sin spänning eller att villan som är ansluten till elnätet tappar sin spänning. Det enda som händer är att inmatningen av eleffekt till elnätet från en villa med solceller avbryts.
Det är ingen blackout.

M Martin Lundmark skrev:
Effektavgifter är ingen straffavgift utan en alternativ till att vi måste bygga om distribution för stora summor på grund av det vi elanvändare gjort de senaste åren
M Martin Lundmark skrev:
Styrning efter timpriser, solceller på villataken som ibland vänder effektriktningen, elbilsladdning med hög effekt, är några är exempel på det som tillkommit de senaste åren och ökat risken för oönskade spänningsvariationer i redan byggda distributionsnät till villor.
Men låt då DOM som skaffat solceller & köpt elbil (den mest ekonomiskt starka gruppen), som även införskaffat dessa dyra "lyxartiklar" MED Sverige subventionerade skattepengar.

Låt då dessa betala kalaset, eftersom dom tydligen har skapat problemet själva!
Att först dra nytta av subventioner & genom subventionerna få lägre kostnader....För att sedan ALLA ska behöva betala för dom 8-10 %-en???
M Martin Lundmark skrev:
ar rådgivarna du hänvisat till varit sakkunniga angående det som dom gett råd om, eller har det t.ex. varit yrkespolitiker utan yrkeserfarenhet i sakområdet.
Ja dom har följt HusaMA, Boverket & alla sittande regeringar råd.

M Martin Lundmark skrev:
När elkraftsystemen byggdes upp var det sakkunniga ingenjörer, byggmästare, fabrikörer etc. bland de som var beslutsfattare. Hur är det idag?
Absolut 👍
Och då var även Girig-Sverige inte med & styrde.

• Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag var för några år sedan och gjorde lite eljobb i en änkas hus, där bodde hon ensam på 180 kvm, garage och gästhus på tomten, direktverkande el.
Är det synd om henne p.g.a galna elräkningar, tja hon kan ju sälja huset för 7-10 mille, så jag vet inte.

Ska hela Sveriges energipolitik baseras på att hon "alla ska med" änkan ska bo billigt?
Tycker jag verkligen inte.
Ett sådant exempel ska INTE sätta mallen, utan den Änkan kan gott lida eller själv välja att förändra sin boendesituation.

Sverige med Skatteverket & alla andra myndigheter har FULL insyn i privatpersoners "ekonomiska situation", & det vore en mycket enkel match att "träffsäkert" sålla bland dom med tillgångar.

Storebror ser dig!

M Martin Lundmark skrev:
Hej karlmb

Kan det du tänker vara på att vid inmatning av eleffekt till elnätet från en villa med solceller så stänger invertern av inmatning till elnätet om spänningen vid invertern blir för hög.

Men det innebär inte att elnätet tappar sin spänning eller att villan som är ansluten till elnätet tappar sin spänning. Det enda som händer är att inmatningen av eleffekt till elnätet från en villa med solceller avbryts.
Det är ingen blackout.
Nej. Ifall det verkligen blir problem med dessa spänningar så blr väl det brytas högre upp i systemet.

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har en plan att undersöka mitt eget lokalnät här, och räkna lite på vad en max-belastning i varje hus skulle innebära.
Stay tuned, det kan hända vilket år som helst nu. :D
Nu har jag kollat lite.
Det sitter 15 abonnemang på en lina från transformatorkiosken, matat med N1XE-A 4x240 till 3 st kabelskåp utspridda, ca 250m till det längst bort, det är N1XE 5G10 till varje hus sen, kanske mellan 10 till 20 meter till avlämningspunkterna.

Alla har ju gänga 2 abb, dvs ska kunna få 25A.

4x240 Kabeln är garanterat inte avsäkrad högre än 250A.
Om alla hushållen skaffar 25A abonnemang och väljer att maxa laddningen av elbilen under nattens billigaste timme (så som redan görs idag, det gör ju jag och grannarna redan idag, men det är ju bara 1/4 av gatan som har elbil än så länge) så kommer det gå 375A, och säkringen i transformatorstationen löser och hela området blir strömlöst.

Om alla har 20A abb, så kommer det bara bli 300A under billigaste timmen, även det överlast.

Så summa summarum, nätägaren kan inte tillåta mer än 16A abonnemang, dvs tvinga de som idag har 20 eller 25A att sänka, om dagens lokalnät här ska hålla.
Alternativt gräva ner en 4x240 till samt byta trafo till en dubbelt så stor, vilket rätt troligt även medför uppgraderingar av överliggande nät (11kV, 20kV eller vad det nu är).

Det blir helt enkelt att ta en lika stor kostnad som det var att elektrifiera detta område en gång till.

Men som sagt, det finns ett alternativ till, att försöka förmå elbilsnissarna att inte ladda max på mätarsäkringarna billigaste timmen, billigaste 2 timmarna, utan att sprida ut sin last lite under några fler timmar.
Och därmed undvika att behöva gräva ner ytterligare någon miljon i nätförstärkning i bara det här området.

Vilket känns mest attraktivt?

Området är inte alls något gammalt, sista huset här kom väl upp för max 5 år sedan, och gator och elnät gjordes i ordning någon gång efter 2000 gissar jag, 2008 var det väl typ bara 8 hus här, nu är det färdigbyggt med knappt 30.
Så det är inget gammalt överbelastat lokalnät, utan en modern vettig ingenjörsmässig dimensionering som betjänar exakt det antal hus som det är dimensionerat för.

• Gilla
OverAndOut och 3 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Men låt då DOM som skaffat solceller & köpt elbil (den mest ekonomiskt starka gruppen), som även införskaffat dessa dyra "lyxartiklar" MED Sverige subventionerade skattepengar.

Låt då dessa betala kalaset, eftersom dom tydligen har skapat problemet själva!
Att först dra nytta av subventioner & genom subventionerna få lägre kostnader....För att sedan ALLA ska behöva betala för dom 8-10 %-en???
Hej jawen

Med de förändringar som nu sker gällande debitering av elnäten med bl.a. effektavgifter, så skapas ett bättre system så att inte alla behöver betala för det förändrade beteendet, med timstyrning av effektuttag, solceller med effektinmatning och behov av elnätsförstärkning, laddning av elbilar etc.

Jag hoppas att du inte motarbetar detta.

J jawen skrev:
Ja dom har följt HusaMA, Boverket & alla sittande regeringar råd.
Rimligen så har vi själva valt dessa ”sittande regeringar”.
Själv så har jag återkommande gånger protesterat mot många av dessa långsiktigt dåliga råd, men inte fått gehör.

Mikael_L
Jag lekte lite med el-vis, spänningsfallet blev dock inte speciellt svårt, det är ju rätt korta avstånd. Jag provade att räkna på 250A på en 125 meter lång 4x240 (dvs i mitten på hela sträckan).
Så även med solceller som kan trycka upp spänningen motsvarande "åt andra hållet" så skulle detta nät nog hjälpligt fungera.
Det är strömvärdet på kabeln som är det reella problemet, kabelns uppvärmning.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har jag kollat lite.
Det sitter 15 abonnemang på en lina från transformatorkiosken, matat med N1XE-A 4x240 till 3 st kabelskåp utspridda, ca 250m till det längst bort, det är N1XE 5G10 till varje hus sen, kanske mellan 10 till 20 meter till avlämningspunkterna.

Alla har ju gänga 2 abb, dvs ska kunna få 25A.

4x240 Kabeln är garanterat inte avsäkrad högre än 250A.
Om alla hushållen skaffar 25A abonnemang och väljer att maxa laddningen av elbilen under nattens billigaste timme (så som redan görs idag, det gör ju jag och grannarna redan idag, men det är ju bara 1/4 av gatan som har elbil än så länge) så kommer det gå 375A, och säkringen i transformatorstationen löser och hela området blir strömlöst.

Om alla har 20A abb, så kommer det bara bli 300A under billigaste timmen, även det överlast.

Så summa summarum, nätägaren kan inte tillåta mer än 16A abonnemang, dvs tvinga de som idag har 20 eller 25A att sänka, om dagens lokalnät här ska hålla.
Alternativt gräva ner en 4x240 till samt byta trafo till en dubbelt så stor, vilket rätt troligt även medför uppgraderingar av överliggande nät (11kV, 20kV eller vad det nu är).

Det blir helt enkelt att ta en lika stor kostnad som det var att elektrifiera detta område en gång till.

Men som sagt, det finns ett alternativ till, att försöka förmå elbilsnissarna att inte ladda max på mätarsäkringarna billigaste timmen, billigaste 2 timmarna, utan att sprida ut sin last lite under några fler timmar.
Och därmed undvika att behöva gräva ner ytterligare någon miljon i nätförstärkning i bara det här området.

Vilket känns mest attraktivt?

Området är inte alls något gammalt, sista huset här kom väl upp för max 5 år sedan, och gator och elnät gjordes i ordning någon gång efter 2000 gissar jag, 2008 var det väl typ bara 8 hus här, nu är det färdigbyggt med knappt 30.
Så det är inget gammalt överbelastat lokalnät, utan en modern vettig ingenjörsmässig dimensionering som betjänar exakt det antal hus som det är dimensionerat för.
Så ifall vi behåller säkringstarifferna så löser sig det där perfekt. Mkt få behöver egentligen mer än 16A idag, det är mest stackare med klena hybrider som 1-fasladdar som behöver det. Med massa solceller så behövs kanske mer men då går ju elen till del åt hemma.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
effektavgifter, så skapas ett bättre system så att inte alla behöver betala för det förändrade beteendet, med timstyrning av effektuttag, solceller med effektinmatning och behov av elnätsförstärkning, laddning av elbilar etc.
Men eftersom dom gamla människorna oftast sitter fast i deras eluppvärmda hus, så kommer dom drabbas negativt med effektavgifterna. Fast dom kanske enbart värmer upp 30% av huset vintertid, så kommer dom 10-15 kWh topparna (när utetemperaturen snabbt sjunker & elementen slår på fullt) blir en "straffavgift", ÄVEN fast dem minskat sin totala elförbrukning väldigt mycket (som egentligen hela poängen var)

Svenska hushåll har minskat deras totala elförbrukning i snitt med 8-10%, & detta är enormt!
Men nätägarna vill ju tjäna mera pengar, så vad vi än gör så fortsätter elräkningen att bli dyrare & dyrare!

Vi måste förstå att det INTE går att lita på enbart dom & deras hypoteser!
Vi måste också rimligtvis kunna ställa krav på att nätägarna både ska kunna visa fakta i ämnet & faktiska konkreta behov & elbranschen har varit tillräckligt "flummig" tidigare & behöver inga mer "luftslott" av flumhypoteser.

M Martin Lundmark skrev:
Rimligen så har vi själva valt dessa ”sittande regeringar”.
Själv så har jag återkommande gånger protesterat mot många av dessa långsiktigt dåliga råd, men inte fått gehör.
Om Sveriges byggregler & Boverket råder svensken 1982 att kasta ut oljepannan och istället använda elelement, så faller det inte riktigt "på sittande regering".
Men personligen tycker jag allt fallerade mellan 1992-1997 under den extrema lågkonjektur som skakade om hela Sverige i grunden, sedan dess är INGET sig likt vad man än diskuterar.

• Gilla
  • Älska
karlmb och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Det är precis det resonemanget som du nu "förespråkar", som kommer få Sverige att "gå åt helvette"!
Det blir VI & DOM, & INTE OSS, som tillsammans formar ett bra samhälle att leva i.

Uttrycket "alla ska med" är vitalt i ett bra samhälle.
& det är alldeles för många som sitter i sitsen likt mitt exempel, OCH dom har INTE misskött sitt boende utan följt alla råd "på vägen" (tills den möjligheten försvann för dom)

Om 100.000 människor sitter i liknande situation, ska vi straffa dom då FAST dom redan gjort ALLT dom kan för att minimera elförbrukningen?

Nä i "mitt Svergie" tar man hand om dom äldre & visar en tacksamhet för vad dom byggt upp.
Titta på äldrevården, det är samma "tänk" där & med Covid fick vi den insynen.

Bara vägrar att "sitta still i båten" & låta dessa äldre förnedras dagligen.
Man kan välja att göra annat för att stötta Anna. Med tanke på hur billiga LLVP är så skulle man kunna ha ett behovsprövat bidrag för fattigpensionärer och betala hela deras LLVP-installation om det är så. (Eller andra motiverade energisparande åtgärder.)

• Gilla
jawen
  • Laddar…
D
tveksamt tveksamt skrev:
Hellre ett system som ger vinning till de som försöker än de som inte försöker.

Du tycker att det är orimligt. Vi är många andra som inte gör det.
Varför du envisas med att blanda in totalförbrukningen förstår jag fortfarande inte, den är inte dimensionerande.
Så om någon med låg totalförbrukning råkar maxa två apparater under "fel timme", ska de betala lika mycket som någon som eldar på en elbil, jacuzzi och golvvärme varje dag?

Det är alltså inte hur mycket du använder det är när du råkar blinka snett åt elnätet som avgör.

Logiken haltar så hårt att den borde ha kryckor.

Att du "inte förstår varför jag envisas med att nämna totalförbrukning" säger mer än du tror.

Det är som att diskutera viktminskning och säga att kaloriintag är irrelevant det är hela poängen.

Effektavgiften i sin nuvarande form straffar inte överbelastning den straffar vardagligt användande med dålig tajming.

Och att kalla det “rättvist” kräver mer kreativitet än elnätsplanering.

Och “vi är många andra som inte tycker det”? Snälla.

“Många” är det mest urvattnade argumentet du kan dra fram.

Vem är “många”? Troll i kommentarsfält? Några kompisar på jaktlaget? Eller hör du bara dig själv i surround?

Det är inte bara ett system som belönar slump det straffar sunt förnuft.

Och om det är den framtid ni “många” vill ha, hoppas jag verkligen att elnätet pajar först hemma hos er

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.