De skyfflar inte över något. De omfördelar bara debiteringen så att de som lastar nätet hårdare betalar mer än de som inte gör det.
Jag begriper inte hur man kan se det som ett problem.

• Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår att de som bor i lägenhet eller klubben för vedeldat och fossil bil jublar över den nya modellen, de är ju vinnarna

S
D Daniel 109 skrev:
De skyfflar inte över något. De omfördelar bara debiteringen så att de som lastar nätet hårdare betalar mer än de som inte gör det.
Det görs redan idag. Via vald säkring.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Som jag sa tidigare. Det är som att lägga en trängselskatt på alla vägar. Där det billigaste är att gå, och det dyraste att köra lastbil med släp.

Är det trångt på alla vägar?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Jag förstår att de som bor i lägenhet eller klubben för vedeldat och fossil bil jublar över den nya modellen, de är ju vinnarna
Nej. Vedeldare har sannolikt ett ojämnare effektuttag, vilket leder till en hög effekt i förhållande till förbrukningen. De blir förlorare om man ser det så.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Det görs redan idag. Via vald säkring.
Ja, det var den modell som var möjlig förr. Nu är det rimligt med en bättre modell.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Ja, det var den modell som var möjlig förr. Nu är det rimligt med en bättre modell.
skulle gå utmärkt att införa två säkringsalternativ till, om det nu är så lätt att optimera sin användning som alla tycks tro.

Ge fan i att ladda bilarna hemma på 11 kW istället. Det gör skillnad, låglast som höglast.

Lokalnäten kommer ju inte palla när alla vill ladda på låglast-tid

Det är inte korta effekttoppar som är problematiska högre upp i nätet. Det är hög velastning över tid. Så en timme är lagom upplösning. Jag ska överväga att säkra upp när effektavgiften införs hos mig.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Det är inte korta effekttoppar som är problematiska högre upp i nätet. Det är hög velastning över tid. Så en timme är lagom upplösning. Jag ska överväga att säkra upp när effektavgiften införs hos mig.
Högre upp i nätet?
Jag kan lova dig att problemet märks lokalt i din närmsta näststation om du och din grannar kör järnet på låglast-tid.

S
D Daniel 109 skrev:
Jag ska överväga att säkra upp när effektavgiften införs hos mig.
Och vad händer om fler gör som du tror du?
Tror du man optimerar nätet då?

• Haha
karlmb
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Det är inte korta effekttoppar som är problematiska högre upp i nätet.
Konstigt resonemang. Utkomsten när man når jämvikt är väl högre grundbelastning, över längre tid.

Sannolikheten att många råkar ha höga pikar samtidigt är väldigt låg om man vill hålla ner snitteffekten. Det är liksom det som
Är poängen. Men jag kan utan vidare köra en fetare svets även om det lagas mat. Den spiken varar inte så många sekunder. Men möjligheten är trevlig.

D Daniel 109 skrev:
Nej. Vedeldare har sannolikt ett ojämnare effektuttag, vilket leder till en hög effekt i förhållande till förbrukningen. De blir förlorare om man ser det så.
Sannolikt har vedeldare och de som bor i lägenhet lägre toppar än hus med värmepumpar och elpannor, så den tror jag knappast på

Och den gröna omställningen lär skjutas på framtiden så länge inte fossila bränslen stiger kraftigt..

J Jeppson skrev:
Sannolikt har vedeldare och de som bor i lägenhet lägre toppar än hus med värmepumpar och elpannor, så den tror jag knappast på
Ja, men det intressanta är ju om den ökningen är större eller mindre än sänkningen av överföringskostnaden. Den går ner klart med för de med elvärme.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.