100 423 läst ·
3 043 svar
100k läst
3,0k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
EI vill byta metod från nuvärde till faktiskt anskaffningkostnad + KPI. Det skulle ge lägre kapitalbas att beräkna avkastningen på.K karlmb skrev:Så tolkar jag det också.
Kom ytterligare förklaringar idag från ett elnätsbolag:
[länk]
Det är just detta det handlar om här, EI har börjat tillämpa Nuvärdesanskaffning, och det motiveras tydligen med att man fått så mkt lobbyin om att alla elänten egentligen är helt slut och borde ha ett åldersavdrag på 100%.
Jag kan inte se framför mig att vi nu plötsligt ska köpa alla nät en gång till, det är ju helt hål i huvet.
Förväntade uppgraderringar pga ålder ska givetvis ingå som en del i kostnadsunderlaget och inte som en evig post i kapitalbasen. Och efter periodens slut så måste ju en avräkning mot verkliga utbyten och reparationer göras, ibland går det kanske sönder mer, ibland kan man göra en ny bedömning, jfr tex våra kk-reaktorer.
Elnätsbolagen hävdar då att vi kommer gå miste om teknikutvecklingen. Dvs om samma komponent har fått bättre kapacitet/kr tack vare nya tekniska innovationer så får vi ändå betala för den gamla tekniken tills den helt byts ut.
Elnätsbolagen har väl i teorin en poäng men i verkligheten har bara kostnaden ökat och därmed intäkterna. Framförallt har byggkostnadsindex ökat kraftigt jämfört med KPI.
Jag tror inte att vi plötsligt skulle halvera avgifterna med ny beräkning men kanske att EON får en mer rimlig vinst i en relativt riskfri branch om kanske 10% i stället för 30%.
Ja, faktiska reparationer och uppgraderingar är ju ingen som är emot att betala. Men nu är det ju en räkmacka utan större krav på prestation.Q qvirre skrev:EI vill byta metod från nuvärde till faktiskt anskaffningkostnad + KPI. Det skulle ge lägre kapitalbas att beräkna avkastningen på.
Elnätsbolagen hävdar då att vi kommer gå miste om teknikutvecklingen. Dvs om samma komponent har fått bättre kapacitet/kr tack vare nya tekniska innovationer så får vi ändå betala för den gamla tekniken tills den helt byts ut.
Elnätsbolagen har väl i teorin en poäng men i verkligheten har bara kostnaden ökat och därmed intäkterna. Framförallt har byggkostnadsindex ökat kraftigt jämfört med KPI.
Jag tror inte att vi plötsligt skulle halvera avgifterna med ny beräkning men kanske att EON får en mer rimlig vinst i en relativt riskfri branch om kanske 10% i stället för 30%.
Det är en luftpastej och suboptimering.Q qvirre skrev:Skämt åsido. Vad är det du tycker är så mycket bättre med en helt statiskt fördelning med säkringsstorlek som effektavgift? Hur kan något av de du listar uppnås med detta?Q qvirre skrev:Du ska inte passa på att vara emot bron också. Öresundsbron? Nej, Ölandsbron menar jag. Rena tramset med en bro, det har alltid gått bra med färja
Skämt åsido. Vad är det du tycker är så mycket bättre med en helt statiskt fördelning med säkringsstorlek som effektavgift? Hur kan något av de du listar uppnås med detta?
Industri och storanvändare har alltid haft effektavgift för rättvis fördelning så det är inget nytt koncept direkt.
Ingen (vettig) har påstått att effektavgifter för <63A skulle möjliggöra industrianslutningar. Det har inget med varandra att göra. Nätet ska finansieras till fullo av de som brukar det. Det gäller även industrin. De betalar först anslutningen sen löpande effektavgiften/abbonemang/överföring. Nu blir det samma koncept för småförbrukarna också.
Det blir med andra ord varken bättre eller sämre. Eller jo, införandet kostar pengar - så det blir ökad kostnad.
Nätet kommer inte att användas nämnvärt mer effektivt, förlusterna i nätet kommer inte minska.
Behovet av uppgradering i nätet kommer inte att minska för att topplaster dämpas med några få %.
Stora förbrukare har ofta dedikerade anslutningar, dimensionerade för dem. De har således garanterat rätt att maxa sin anslutning.
Det kostar inte mer för nätägaren om du faktiskt använder din effekt. Snarare tvärtom.
Rättvisa är det inte. Bara en ny tolkning av vad som anses rättvist.
Jag kan fortsätta…
Klippa matningen känns som du säger lite brutalt och säkert inte bra för styrsystemet, pumpar, etc att regelbundet stänga av så brutalt.J Jeppson skrev:
Jag styr med parallellförskjutning. Dras det mycket effekt förskjuter jag kurvan neråt kraftigt och då stoppar värmen ganska snabbt.
Det finns även färdiga produkter att köpa som manipulerar yttertempsensorn så att samma sak uppnås.
Här avses väl främst elpatroner o liknande. De styrs brutalt av och på via en kontaktor så det är inga problem med dem. Värmepumpar kan man istället manipulera som du säger med att lura den att det är varmt ute eller inne så de slutar arbeta.Q qvirre skrev:Klippa matningen känns som du säger lite brutalt och säkert inte bra för styrsystemet, pumpar, etc att regelbundet stänga av så brutalt.
Jag styr med parallellförskjutning. Dras det mycket effekt förskjuter jag kurvan neråt kraftigt och då stoppar värmen ganska snabbt.
Det finns även färdiga produkter att köpa som manipulerar yttertempsensorn så att samma sak uppnås.
Precis, det jag var ute efter är att långt från alla har system som på enkla sätt går att påverka hursomhelst.Q qvirre skrev:Klippa matningen känns som du säger lite brutalt och säkert inte bra för styrsystemet, pumpar, etc att regelbundet stänga av så brutalt.
Ja, att parallell förskjuta kurvan är bra och förusättet att systemet reagerar snabbt för att slippa gå med hög effekt innan värmen hunnit backa.
Det jag ser frågasättet generellt är att jag och troligtvis många därute har säg 20A men ligger långt under det, även vid effekt toppar.
Tittar man på Ellevios modell så kommer den straffa mig som några timmar per vecka kommer behöva ta ut runt 9KW.
Det rimmar ju inget vidare med den gröna omställningen som det pratas om, snarare går jag i tankarna att byta bil framöver till fossilt.
Det kommer bli dyrare för alla normala villaägare utom tekniknördar. Som hempular med el fast dom egentligen inte får.J Jeppson skrev:Precis, det jag var ute efter är att långt från alla har system som på enkla sätt går att påverka hursomhelst.
Ja, att parallell förskjuta kurvan är bra och förusättet att systemet reagerar snabbt för att slippa gå med hög effekt innan värmen hunnit backa.
Det jag ser frågasättet generellt är att jag och troligtvis många därute har säg 20A men ligger långt under det, även vid effekt toppar.
Tittar man på Ellevios modell så kommer den straffa mig som några timmar per vecka kommer behöva ta ut runt 9KW.
Det rimmar ju inget vidare med den gröna omställningen som det pratas om, snarare går jag i tankarna att byta bil framöver till fossilt.
Det finns färdiga lösningar att köpa så man behöver inte vara nörd eller hempulare.S Snikholt skrev:
Effektavgiften kommer göra det lönsamt att ta fram lösningar för den vanliga kunden. Redan idag finns lösning på hyllan att köpa för de vanliga lasterna som elbilsladdning och värmepump.
Har svårt att tro att en vanlig villa behöver mer än 6kW i snitt per timme om man har detta.
Så det innebär att många kommer behöva göra investeringar för att slippa höga avgifter?Q qvirre skrev:Det finns färdiga lösningar att köpa så man behöver inte vara nörd eller hempulare.
Effektavgiften kommer göra det lönsamt att ta fram lösningar för den vanliga kunden. Redan idag finns lösning på hyllan att köpa för de vanliga lasterna som elbilsladdning och värmepump.
Har svårt att tro att en vanlig villa behöver mer än 6kW i snitt per timme om man har detta.
Har inte nätägaren nåt ansvar eller är det okay att de skyfflar över detta på konsumenterna
Trevligt. Men det är bara early adaptors som, om detta blir norm, kommer att tjäna något på det.Q qvirre skrev:Det finns färdiga lösningar att köpa så man behöver inte vara nörd eller hempulare.
Sen överskattar du gravt hur enkelt det är. Knappast något för alla.
Nätbolagen kommer att håva in lika mycket kosing och mer som innan.
Gör alla som du får alla betala lika mycket.
Och vi har inte löst något problem.