S
Lika kraftfullt som när regeringen Löfven bytte namn på höstlov till läslov för att främja läsintresset i grundskolan.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
J jawen skrev:
Nej, jag pratar fortfarande om den sjuka elmarknaden i helhet, som är det ända som är intressant.
Att hålla på "tjata" om endast 1 faktor av hela den marknaden, ser jag som helt ovidkommande.
Men det var ju just det du gjorde?
När du sen får svar på det så är det ovidkommande och tjat?!
J jawen skrev:
Jag tog enbart som ett exempel att nästan inga hus byggdes med isolering 64-, sen att du sammankopplar som du gör förstår jag inte?
Jag tar de siffror du anger och så är det felaktigt att använda dem?
J jawen skrev:
Födelseår?, Plats i Sverige?, storlek & typ på huset?
Rätt ointressant. Om det är viktigt kan du stryka en stor del av de hus du räknade upp för de kommer kanske inte passa i mallen heller. Exempelvis de hus som byggdes på 70-talet med fjärrvärme.
J jawen skrev:
Att ta just dina föräldrar blir ju "inget" snitt över hur dom andra har det, då det tydligen räckte med en luftvärmepump, & dina föräldrar kanske lever som par dvs är 2 inkomst-källor.
Dom kanske också haft privilegiet att haft bra hälsa.
Nej självklart är det inte någon snitt, även om jag tror att de är som folk är mest i den generationen. Jag är rätt övertygad om att det flesta i den generationen anpassat sig under 40-50 år och att de ofta levt rätt sparsamt. Mina föräldrar är inte på något sätt unika så att bara räkna alla gus från 70-tal eller tidigare och låtsas att problemet finns för alla, eller ens en majoritet blir väldigt tokigt.
J jawen skrev:
Det är inget "tips"!
Du förminskar byggreglelverk/Hus ama/boverket så enormt, att jag undrar vilken generation du själv är.
Jag är i generationen 70-tal, dvs min föräldrar passar.väldigt bra in på det exempel du gav tidigare, personer som på 70-talet var i trettioårsåldern.

Jag förminskar inte regelverket ett dugg, men jag är övertygad om att andelen hus från 70-talet eller tidigare, där man inte gjort något åt fönster, isolering eller värmekälla är rätt låg.
J jawen skrev:
Om Sverige haft ett snitt på 37 öre/kWh i över 90 år, & att staten ställt krav på byggnader sista ca 75 åren, har staten då ingen skyldighet "att skapa förutsättningar" så även äldre låginkomsttagare kan ha en hälsosam temp inne ?

& det är enbart sista ca 3 åren som ALLT ballat ur vad gäller elmarknaden.
Ett elpris som går från över 12 kr till minuspriser är en "sjuk" elmarknad, & det finns ingen möjlighet för dessa människor som jag pratar om att kunna "planera" sin totala elkostnad eller ens veta om dom kan ha viss värme på hemma....Elräkningen kommer ju efter förbrukningsmånaden.
Hur många av dessa har betalar el per timme? Gör man inte det så betalar man inte några 12 kr/kWh någonsin.
J jawen skrev:
Det handlar inte om hur många år!
Det handlar om ansvaret staten har, att ALLA människor ska kunna leva ett värdigt hälsosamt liv.
Vilket egentligen inte har något med elmarknaden att göra.
J jawen skrev:
Och vad menar du att dessa människor ska göra när du skriver "Har människor inget eget ansvar alls?" ?
Precis det jag skriver. Har man ett eget hus som man haft i 50 år så har man haft god möjlighet att förbättra isolering och värmekälla innan de sista 3 åren slog till.

Dubkan få ett exempel till. Min svärmor, runt 80 år, har levt själv de sista 40 åren utan någon annan inkomst än sin egen. Hon lät redan för 15 år sen montera en luftvärmepump i ett hus som närmar sig 100 år. Lite eget ansvar som sagt.

J jawen skrev:
Men det finns inget stöd för de som absolut behöver, & att sträva efter ett samhälle som ska baseras på ekonomiska stöd & bidrag, blir inget bra samhälle.
Att sträva efter ett samhälle där staten gör allt åt medborgarna är inte heller något bra samhälle.
J jawen skrev:
Bättre att ta tag i problemet istället, den sjuka elmarknaden 👍
Vilket då kräver att man vet vad man ska göra. Någon snabbfix tror jag inte på.
Ska vi får bort svängningar i pris på elen så får vi avlägsna oss från den europeiska marknaden och bygga på planekonomi. De länder som provat har lyckats rätt dåligt.
J jawen skrev:
Det blir alldeles för tidskrävande för mig att gå igenom det.
En sak vore att tvångs köpa ut alla elnät, då får dom betydligt mer kontroll över elmarknaden.
Man får då kontroll på näten, men inte på priset för el.
J jawen skrev:
Reglera så Svenska samhällsviktiga krisberedskapsfaktorer (b.la el) inte kan ägas av utländska företag.
Protektionism brukar inte vara bra för något land. Att det skulle vara bra för ett så litet land som Sverige tror jag inte på.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Verkligheten är som oftas ljusår från vad som påstås i tråden.
Konstigt då att EI själva har framfört kritik mot den metod som använts för intäktsramen 2024-2027 och har arbetat för att ta fram en ny metod, men att det inte kunde införas för 2024-2027 pga att det krävdes lagändringar:
”Våra beslut innebär generellt sett att elnätsföretagens utrymme för att ta ut elnätsavgifter ökar. En del av ökningen av intäktsramarna förklaras av ett högre ränteläge och att komponenterna som används i elnätsverksamheten har ökat i pris. Men vi anser också att nuvarande reglering överkompenserar nätföretagen i förhållande till deras faktiska kostnader och ser därför ett behov av att utveckla metoden för hur elnätsföretagens intäktsramar beräknas framöver”, uppgav Tommy Johansson, avdelningschef Energisystem på Ei.
Åtminstone vissa fall verkar överkompensationen vara ett faktum. Jag tycker t.ex. inte det är rimligt att EON Energidistribution har 30% vinstmarginal år ut och år in:
Diagram över omsättning och resultat efter finansnetto för åren 2019-2023, där omsättningen konsekvent är högre än resultatet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
karlmb och 5 till
  • Laddar…
S
På aggregerad nivå kan jag köpa nyttan med effektavgift, för att slippa nyttja spets-kraft lika ofta.

Men det är inte vad som beskrivs att man vill uppnå.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Den biten hanteras av ett variabelt elpris.
Effektavgiften är för att inte behöva överdimensionera elnätet.

S
D Daniel 109 skrev:
Den biten hanteras av ett variabelt elpris.
Effektavgiften är för att inte behöva överdimensionera elnätet.
Ja, men det bör rimligen finnas korrelation där. Finns absolut inga som helst nackdelar att överdimensionera elnätet när man bygger nytt. Så jag hoppas verkligen inte att man bygger på marginalerna i och med detta.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Ja, visst finns det en korrelation. Men betrakta det som olika saker.

Det är dyrare att överdimentionera, men naturligtvis ska man ta i lagom mycket vid nybygge. Det här handlar nog mer om att minska behoven av ombyggnad.

Mikael_L
J Jeppson skrev:
Är det? Det finns ju flera saker som kan ”krocka” samtidigt som värmen går, matlagning, dusch, laddning av elbil för att nämna några.

Menar du att jag ska stänga av värmen när vi lagar mat i låt säga ugnen och/eller behöver ladda bilen?
J Jeppson skrev:
Förstår verkligen inte hur du @Daniel 109 kan påstå att elvärme användarna får en fördel, snarare de med vedeldning alt fjärrvärme som uppvärmningskälla
Det finns ju något som heter effektvakt.
Som stänger av elvärme de minuter som spisen eller tvättmaskinen drar full effekt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Finns absolut inga som helst nackdelar att överdimensionera elnätet när man bygger nytt. Så jag hoppas verkligen inte att man bygger på marginalerna i och med detta.
Du hoppas på att få betala högre nätavgifter.

För det är en konsekvens av överdimensionering.

-----
Jag har tidigare frågat personer som klagat över att Sverige är ett u-land för att företag inte med kort varsel kan säkra upp eller etablera nya fabriker, hur mycket högre nätavgifter dom vill betala för att nätägarna överdimensionerar näten. Men då springer dom bara och gömmer sig.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns ju något som heter effektvakt.
Som stänger av elvärme de minuter som spisen eller tvättmaskinen drar full effekt.
Och det tål alla värmekällor ute i husen?

K krfsm skrev:
Konstigt då att EI själva har framfört kritik mot den metod som använts för intäktsramen 2024-2027 och har arbetat för att ta fram en ny metod, men att det inte kunde införas för 2024-2027 pga att det krävdes lagändringar:
Från den citerade texten:
”En del av ökningen av intäktsramarna förklaras av ett högre ränteläge och att komponenterna som används i elnätsverksamheten har ökat i pris.

Ja, stigande räntor leder till högre kapitalkostnad för anläggningstillgångarna. Så det är klart att vi kunder måste betala mer då för vårt nyttjande av anläggningstillgångarna.

Och kapitalkostnaderna stiger för underleverantörer, så det är väntat att deras varor/tjänster blir dyrare. Och det måste vi kunder betala.

Detta är helt i sin ordning.

"Men vi anser också att nuvarande reglering överkompenserar nätföretagen i förhållande till deras faktiska kostnader och ser därför ett behov av att utveckla metoden för hur elnätsföretagens intäktsramar beräknas framöver”, uppgav Tommy Johansson, avdelningschef Energisystem på Ei.

Men då är det också ett krav på att dom langar fram evidens för att överkompensering sker. Och det innebär då att de som gjorde mekanismerna för kompenseringen när lagen skrevs gjorde ett dåligt jobb.

Det han tar upp, att avgifterna ökar när räntan stiger är något som är helt i sin ordning och innebär ingen överkompensering. När han nu talar om att en överkompensering sker så är det till hans nackdel att han inte kunde kläcka ur sig vad det skulle vara.

K krfsm skrev:
Åtminstone vissa fall verkar överkompensationen vara ett faktum. Jag tycker t.ex. inte det är rimligt att EON Energidistribution har 30% vinstmarginal år ut och år in:
[bild]
Att titta på EN privat nätägare är ju inte nyktert. Det kan ju handla om att dom är speciellt effektiva. Eller att dom sköter underhåll dåligt vilket sänker värdet på deras anläggningstillgångar och kommer leda till att dom får öppna sina plånböcker senare och betala för det.

Du får titta på hur det är för alla nätägare. Lagen gäller för ALLA.
Och de kommunala nätägarna verkar ju inte gå så bra av det jag sett.

Om en privat nätägare gör mer vinst för att dom är effektiva så är det välförtjänt. Och då kan de i offentlig sektor titta på hur dom effektiviserat och försöka göra likadant.
Det lär vara det som är tanken med att ha några privata nätägare. Eftersom offentlig sektor generellt är odugliga, så ser man till att ha någon privat som visar hur man sköter saker.

S
D daVinci skrev:
Du hoppas på att få betala högre nätavgifter.

För det är en konsekvens av överdimensionering.

-----
Jag har tidigare frågat personer som klagat över att Sverige är ett u-land för att företag inte med kort varsel kan säkra upp eller etablera nya fabriker, hur mycket högre nätavgifter dom vill betala för att nätägarna överdimensionerar näten. Men då springer dom bara och gömmer sig.
Jag gömmer mig inte.
Enskilda serviser kan man optimera kanske det är upp till kunden själv, men stammarna bör man överdimensionera.

Teknisk livslängd på en kabel är 50 år give or take, men de kan hålla dubbelt så länge.
Trafos också.

Givet att vi sannolikt kommer att nyttja mer och mer elkraft framöver så är det väl lämpligt att ta höjd för det?

Dessutom slår ett för klent dimensionerat nät också på nätavgiften i form av ökade driftkostnader.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Jag gömmer mig inte.
Enskilda serviser kan man optimera kanske det är upp till kunden själv, men stammarna bör man överdimensionera.

Teknisk livslängd på en kabel är 50 år give or take, men de kan hålla dubbelt så länge.
Trafos också.

Givet att vi sannolikt kommer att nyttja mer och mer elkraft framöver så är det väl lämpligt att ta höjd för det?

Dessutom slår ett för klent dimensionerat nät också på nätavgiften i form av ökade driftkostnader.
Hade det inte varit för all export så hade stamnätet knappast varit för klent idag, och det är 70? år efter att det byggdes.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Det beror väl på att man då trodde att förbrukningen skulle öka mer än den gjorde.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Och det tål alla värmekällor ute i husen?
Ja

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.