100 425 läst ·
3 043 svar
100k läst
3,0k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Spelar det någon roll? Det var ju du själv som skrev att ägarna till dessa betalar oproportionerligt mycket. Det låter väl inte helt dumt att de, liksom övriga betalar proportionerligt?J jawen skrev:
Men det är helheten i "den sjuka" elmarknaden, som måste ses över & med största sannolikhet regleras samt kontrolleras. (Det trådens rubrik är)Fairlane skrev:
Sedan att dom flyttar mångas fokus just nu till just effektavgift, är bara för att dribbla bort oss/distrahera.
Som regeringen har gjort framförallt sedan Convid.
Dom vill få människor att "titta åt andra hållet", så dom slipper skit för alla andra problem dom skapat.
Fråga istället hur många % av nätavgiften den ev ”vinsten”blir.J jawen skrev:
Varför blanda in sånt som inte är relevant?
(Är det för att båda handlar om el?)
E ju annars som å blanda in försäkring, ränta på billån och vinterdäck när man ska räkna ut hur mycket man procentuellt tjänar för varje krona bensinpriset sjunker… vem gör nåt sånt?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ja, jag liksom många andra tycker att elnätsbolagen får ta ut för mycket. Totalen borde skäras, men med det sagt tycker jag fortfarande att effektavgift är fel.J jawen skrev:
Om det bara är helheten som är intressant varför skrev du då att fritidshusägarna betalade oproportionerligt mycket?
Vem är "dom"?J jawen skrev:
Ja tyvärr klarar inte alla att ha två tankar samtidigt, vilket syns väldigt ofta.
Vilken regering? Denna eller den förra?J jawen skrev:
Vilka "dom"?J jawen skrev:
Ja jo… jag är mest tjurig för det med 90% sannolikhet kommer drabba mig negativt ekonomiskt.Fairlane skrev:
Och att det är en luftsving som inte åstadkommer någon märkbar teknisk förbättring. Enbart ett sätt för EI att visa någonsorts handlingskraft, trots att de är klappträn.
Inget att hymla om 🙂
De kunde behållt fasta avgiften hög, och differentierat överföringsavgiften istället.
Gratis vid låglast, och lika dyrt som nu vid höglast tex.
För man bör betala vad nätet kostar att dra fram.
Det hade gjort mig mindre tjurig, tror jag.
Redigerat:
Att fritidshusägarna betalade oproportionerligt mycket, var ETT av exemplen "att" helheten i elmarknaden är sjuk.Fairlane skrev:
Ett annat exempel är abonnemangsavgiftens "för höga" höga årspris för småhusägare, elöverföringens "överdrivna" påslag, "den rörliga kostnaden" samt det extremt fluxerande elpriset.
Dom 5 öre i påslag & elavtalet om 660 kr, är dem ända som känns "rimliga"
Dom stora drakarna!Fairlane skrev:
Kan vara regering, media, lobbyister för stora företag mm ( om det bara vore 2 saker att ha i tankarna)
Jag skrev sedan Convid, så jag gjorde det inte särskilt svårt för dig.Fairlane skrev:
Dom stora drakarna!Fairlane skrev:
Kan vara regering, media, lobbyister för stora företag mm
Då förstår du inte att jag driver ett logiskt resonemang här.K karlmb skrev:
(1) Empiri ger att ett kommunalt bolag har ynka 4% avkastning på totalt kapital.
(2) (1) -> att dom tar inte ut för höga avgifter eftersom dom inte ger mer vinst.
(3) Alla bolag tar likartade avgifter. (Empiri är oklart här).
(4) Om (3)=True då gäller att bolagen inte tar ut för höga avgifter, eftersom (2)=True
Den triviala logiken tänkte jag mig att trådens aktiva klarade av att notera av sig själva.
Frågan är nu om (3) är sann. Det blir avgörande här.
Om (3) är sann spelar det ingen som helst roll om något tycker eller känner i hela kroppen att avgifterna är för höga. Det är bara svammel då.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag tycker faktiskt att det kan vara bra att införa effektavgifter även om jag tycker att totalen är för hög. Tyvärr är jag medveten att många har inställningen att kan man inte göra all perfekt på en gång så ska man inte göra något alls. En märklig inställning tycker jag.J jawen skrev:
Bra tycker du är nöjd med ditt bolag. Jag har andra siffror är är mindre nöjd.J jawen skrev:
Ah, den stora sammansvärjningen. Ok, det blir lite svårt att diskutera om du inte själv vet vilka "dom" är.J jawen skrev:
Det räcker inte helt lätt. Convid = Covid?J jawen skrev:
Som kom 2020 till Sverige, med hade effekt även efter dnw nya regeringen tillträdde.
Båda regeringarna har regerat sedan Covid.
Ja, eller andra i konspirationen.J jawen skrev:
Höfläkten, sågverket mm. Det fanns mer än ett par lampor och mjölkmaskinen på gårdarna.
Vi behöver inte diskutera det, men om du inte ens är medveten att "ekonomiskt starka" & media kan påverka samhällen & hela länder, så är det dax att öppna ögon & öron lite mer 👍Fairlane skrev:
Precis 👍Fairlane skrev:
Är ett missbrukat ord.Fairlane skrev: