1 741 läst ·
31 svar
2k läst
31 svar
Hur fixar man Husqvarna elspis (60-tal) som "läcker el"?
Jag undrar om ni vet hur man kan fixa/laga en väl fungerande elspis men som med ny elinstallation i lägenhet visat sig leda till att elskåpet slår av elen. Troligen "läcker" elspisen el och ger utslag med det nya känsligare elskåpet. Älskar min gamla elspis från 1964 - tjusig och pålitlig fram till installationen av nya elskåpet.
Hur kan man laga/ fixa detta.
Hur kan man laga/ fixa detta.
Kokplattor finns fortfarande som reservdelar:
https://www.nettoparts.se/shop/g-kokplatta-kokplatta-10472c1.html
Men om det är dom som är problemet går inte att säga med säkerhet.
https://www.nettoparts.se/shop/g-kokplatta-kokplatta-10472c1.html
Men om det är dom som är problemet går inte att säga med säkerhet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Det är alltså jordfelsbrytaren i elcentralen som löser ut?
Det är i princip enkelt att fixa.
1. Ta reda på vilken kokplatta eller ugnselement som läcker genom att köra ett i taket. Om JFBn löser (oftast när den fått upp värmen) så vet du.
2. Hitta ersättare. Clas sålde lösa kokplattor tidigare. Snaggletooth har hittat en annan. Leta upp passande kokplatta med rätt spänning och ungefär samma effekt. Annars surfa in till electrolux och mata in modellbeteckningen (finns bak på spisen).
3. Byt, vilket bör vara enkelt i en gammal spis, men saker kan gå sönder när man rotar i det så man får vara beredd på lite extra jobb.
Det är i princip enkelt att fixa.
1. Ta reda på vilken kokplatta eller ugnselement som läcker genom att köra ett i taket. Om JFBn löser (oftast när den fått upp värmen) så vet du.
2. Hitta ersättare. Clas sålde lösa kokplattor tidigare. Snaggletooth har hittat en annan. Leta upp passande kokplatta med rätt spänning och ungefär samma effekt. Annars surfa in till electrolux och mata in modellbeteckningen (finns bak på spisen).
3. Byt, vilket bör vara enkelt i en gammal spis, men saker kan gå sönder när man rotar i det så man får vara beredd på lite extra jobb.
Hej!
Tusen tack för denna information. Strömbrytaren går inte då ugnen är på utan det är troligen en platta som läcker - tror jag vet vilken. Alternativt även andra också, men ej ugnen. Du skriver:
"2. Hitta ersättare. Clas sålde lösa kokplattor tidigare. Snaggletooth har hittat en annan. Leta upp passande kokplatta med rätt spänning och ungefär samma effekt. Annars surfa in till electrolux och mata in modellbeteckningen (finns bak på spisen)."
FRÅGOR: 1) Med Clas - menar du då Clas Olsson?
2) Snaggletooth vad är det för försäljare?
3) Spisen är Husqvarna och är från 1964 och jag är mkt osäker på att jag ska lyckas hitta modellbeteckning. Jag har gått in på Husqvarnas hemsida tidigare, men jag är osäker på att de har plattor till spis från 60-talet. Du skriver något om Electrolux, kan jag hitta Husqvarna delar hos Electrolux menar du?
Du skriver också att det bör vara enkelt att byta platta i en gammal spis, men saker kan gå sönder när man rotar i det så man får vara beredd på lite extra jobb.
FRÅGA: Kan man anlita en eletriker eller "mekare" för detta kanske om man lyckas få tag i rätt platta för spisen?
Återigen - stort tack för hjälp med detta! Evigt tacksam, Christina
Tusen tack för denna information. Strömbrytaren går inte då ugnen är på utan det är troligen en platta som läcker - tror jag vet vilken. Alternativt även andra också, men ej ugnen. Du skriver:
"2. Hitta ersättare. Clas sålde lösa kokplattor tidigare. Snaggletooth har hittat en annan. Leta upp passande kokplatta med rätt spänning och ungefär samma effekt. Annars surfa in till electrolux och mata in modellbeteckningen (finns bak på spisen)."
3) Spisen är Husqvarna och är från 1964 och jag är mkt osäker på att jag ska lyckas hitta modellbeteckning. Jag har gått in på Husqvarnas hemsida tidigare, men jag är osäker på att de har plattor till spis från 60-talet. Du skriver något om Electrolux, kan jag hitta Husqvarna delar hos Electrolux menar du?
Du skriver också att det bör vara enkelt att byta platta i en gammal spis, men saker kan gå sönder när man rotar i det så man får vara beredd på lite extra jobb.
FRÅGA: Kan man anlita en eletriker eller "mekare" för detta kanske om man lyckas få tag i rätt platta för spisen?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
1. Ja, Clas OhlsonC Christina B Danielsson skrev:Hej!
2. Snaggletooth är personen som skrev inlägg #2, inte någon försäljare
3. Electrolux äger Husqvarna. har du tittat på baksidan av spisen om det står någon modellbeteckning där?
4. Ja, du kan anlita en elektriker (eller någon annan) för jobbet, men räkna med att det kommer kosta en rätt hyfsad slant.
Via Electrolux kan du beställa service, ganska rimlig kostnad (2300 kr).
https://www.electrolux.se/support/repairs/reparation-till-fast-pris/
Kolla på baksidan av spisen om du hittar en typskylt och ett PNC-nummer. Utifrån detta nummer kan du söka reservdelar hos ex. Electrolux.
Jag fixade en liknade spis, då var det snabbplattan (nere till höger) som hade överledning och utlöste jordfelsbrytaren.
Det kräver lite handlag med skruvmejsel, kablar och tång för att byta plattan.
Ersättningsplatta finns med stor sannolikhet att tillgå som reservdel.
https://www.electrolux.se/support/repairs/reparation-till-fast-pris/
Kolla på baksidan av spisen om du hittar en typskylt och ett PNC-nummer. Utifrån detta nummer kan du söka reservdelar hos ex. Electrolux.
Jag fixade en liknade spis, då var det snabbplattan (nere till höger) som hade överledning och utlöste jordfelsbrytaren.
Stort tack för all denna info - jag ska börja "grotta i detta" så fort jag får tid. Jag återkommer med frågor om det är något jag inte förstår, eller ifall fler frågor uppkommer. Men som jag förstår det hela så erbjuder alltså Electrolux möjligheten att fixa gamla elspisar från förr i tiden. De gör det också för Husqvarna spisar även om elspisen gjordes långt innan Electrolux köpte upp Husqvarna. Otroligt bra i så fall. Jag trodde helt enkelt att man i enlighet med dagens melodi struntade i att serva eller tillhandahålla reservdelar för gammal elektriska saker. Att Clas Ohlson har elplattor mm för gamla elspisar kommer också som en stor överraskning för mig.E etompau skrev:Via Electrolux kan du beställa service, ganska rimlig kostnad (2300 kr).
[länk]
Tack återigen - jag återkommer ifall fler frågor uppstår.
/ Christina
Kan inte gå i god för att de ger sig på att fixa alla gamla E-lux/HQ-spisar, dock är det ju inget som hindrar att du hör med dom.C Christina B Danielsson skrev:Stort tack för all denna info - jag ska börja "grotta i detta" så fort jag får tid. Jag återkommer med frågor om det är något jag inte förstår, eller ifall fler frågor uppkommer. Men som jag förstår det hela så erbjuder alltså Electrolux möjligheten att fixa gamla elspisar från förr i tiden. De gör det också för Husqvarna spisar även om elspisen gjordes långt innan Electrolux köpte upp Husqvarna. Otroligt bra i så fall. Jag trodde helt enkelt att man i enlighet med dagens melodi struntade i att serva eller tillhandahålla reservdelar för gammal elektriska saker. Att Clas Ohlson har elplattor mm för gamla elspisar kommer också som en stor överraskning för mig.
Tack återigen - jag återkommer ifall fler frågor uppstår.
/ Christina
En vitvarutekniker ska inte ha några problem med att byta plattan.
Notera att de erbjuder servicetjänsten på ett utvalt antal orter i Sverige.
Hej igen Etompau,
du lade in i ditt svar en länk till Electrolux där jag kan beställa service. Tyvärr fungerar inte länken. Skulle du vilja klista in den igen i denna tråd är du jättesnäll? Vänligen, Christina
du lade in i ditt svar en länk till Electrolux där jag kan beställa service. Tyvärr fungerar inte länken. Skulle du vilja klista in den igen i denna tråd är du jättesnäll? Vänligen, Christina
Länken fungerar. Du får först upp en "varningssida" att du nu lämnar byggahus.se när du klickar på länken, klicka sedan på länken till E-lux som finns på varningssidan.C Christina B Danielsson skrev:
Hej,C cpalm skrev:
jag vill verkligen laga denna Husqvarna elspis från 1964 eftersom den är av absolut högsta kvalitet och sådan kvalitet tillverkar inte spisar i idag. Därtill är den verkligen snygg. Jag har hört av folk att man ska verkligen ta hand om och renovera gamla elspisar pga. deras höga kvalitet. Mitt problem är att med det nya el-skåpet så slås strömmen helt enkelt av hela tiden pga. den ökade "känsligheten" det nya elskåpet har jämfört med det gamla propp-skåpet...
/ Christina