1 741 läst ·
31 svar
2k läst
31 svar
Hur fixar man Husqvarna elspis (60-tal) som "läcker el"?
Och att "centralen slår av" beror på att kvaliteten inte riktigt räcker till när "systemet" kräver felfrihet. Ett fel som inte syntes men fans även tidigare.
Och att man ska behålla g:a "apparater" har ju i vissa ögon ett egenvärde MEN man ska nog inte tro att en spis med plattor av den typ du har är bättre än en modern med plattor.
Och att man ska behålla g:a "apparater" har ju i vissa ögon ett egenvärde MEN man ska nog inte tro att en spis med plattor av den typ du har är bättre än en modern med plattor.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag säger nog också, kvalitet och kvalitet. Detta att jordfelsbrytaren löser ut nu beror ju på att plattan är trasig. Du har en förbindelse mellan en (eller flera) värmeslingor i en platta och plåthöljet på din spis. Om det inte vore för att du tydligen har en korrekt felfri skyddsjordning av spisen så skulle du ha fått en direkt livsfarlig stöt när du rör vid spisen. Med korrekt skyddjordning tar jordledaren hand om strömmen som annars skulle ha gått igenom dig, men höljet på spisen är alltså strömförande, och har troligen varit det i många år.
Nu har du fått en jordfelsbrytare som upptäcker felet. Och som skulle skyddat dig och löst ut när du tar i spisen även om skyddsjorden inte fungerar.
Detta är ett extremt vanligt fel på den typen av spisplattor. Det inträffar oftast inom de första 5 åren på dessa äldre spisar. Men det upptäcks inte förrän det antingen orsakar en olycka (rätt ovanligt), eller man installerar en jordfelsbrytare som detekterar felet direkt.
Detta att en affär som Clas Olsson tidigare har sålt den här typen av plattor säger ju lite om hur vanligt det var att de går sönder.
I mina ögon är det inte direkt kvalitet...
Nu har du fått en jordfelsbrytare som upptäcker felet. Och som skulle skyddat dig och löst ut när du tar i spisen även om skyddsjorden inte fungerar.
Detta är ett extremt vanligt fel på den typen av spisplattor. Det inträffar oftast inom de första 5 åren på dessa äldre spisar. Men det upptäcks inte förrän det antingen orsakar en olycka (rätt ovanligt), eller man installerar en jordfelsbrytare som detekterar felet direkt.
Detta att en affär som Clas Olsson tidigare har sålt den här typen av plattor säger ju lite om hur vanligt det var att de går sönder.
I mina ögon är det inte direkt kvalitet...
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Just denna spis med tanke på ålder tror jag inte du skall jaga efter originaldelar till utan när ni kommit fram till vilken platta eller element som är sönder så är det nog fysiska mått och effekt som gäller jag tror du har all möjlighet i världen att hitta delar effekten på tex ett underelement går att ha lite plus/minus tex om ni hittar instämplat på ditt element 950w så kommer det att funka lika bra med 900 eller 1000 Tipps kolla dom mest belastade först brukar vara den lilla snabbplattan och grillelementet obs även om du inte hittat delar på någon nätsida så har dom ofta tillgång till fler delar så maila mått mm till säljaren mvh
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hej, jag kommer börja med att försöka prata med Husqvarna/Electrolux och sedan kontakta en bra spis/vitvaru -fixare om jag stöter på patrull hos H/E. Vill så gärna "rädda" min spis. Återkommer ifall jag stöter på problem och behöver få höra vad ni kompetenta personer isf föreslår.S Sune i Blekinge skrev:Just denna spis med tanke på ålder tror jag inte du skall jaga efter originaldelar till utan när ni kommit fram till vilken platta eller element som är sönder så är det nog fysiska mått och effekt som gäller jag tror du har all möjlighet i världen att hitta delar effekten på tex ett underelement går att ha lite plus/minus tex om ni hittar instämplat på ditt element 950w så kommer det att funka lika bra med 900 eller 1000 Tipps kolla dom mest belastade först brukar vara den lilla snabbplattan och grillelementet obs även om du inte hittat delar på någon nätsida så har dom ofta tillgång till fler delar så maila mått mm till säljaren mvh
Du kommer tyvärr inte få särskilt mycket hjälp av H/E eller moderna vitvarureparatörer. Överstiger det 10-15 år får man skruva själv.C Christina B Danielsson skrev:
Det enda svar du kommer få är att det inte är värt att laga är min erfarenhet. Och i detta fall är nog den bedömningen rätt.
Men får du tag på reservdelar och känner dig tillräckligt elektriskt kunnig så är det väl bara att köra på. 👍🏻
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Japp, läst och förstått. Som ivrig påhejare av återbruk och att ta vara på rejäl kvalitet från förr så förstår jag fullt ut.T Thomas_Blekinge skrev:
Dock i det här fallet så återstår inget annat än att försöka hitta reservdelar och skruva själv. Har man inte kunskapen eller inte hittar reservdelar, då är verkligheten vad den är.
This. 👆🏻S Sune i Blekinge skrev:Just denna spis med tanke på ålder tror jag inte du skall jaga efter originaldelar till utan när ni kommit fram till vilken platta eller element som är sönder så är det nog fysiska mått och effekt som gäller jag tror du har all möjlighet i världen att hitta delar effekten på tex ett underelement går att ha lite plus/minus tex om ni hittar instämplat på ditt element 950w så kommer det att funka lika bra med 900 eller 1000 Tipps kolla dom mest belastade först brukar vara den lilla snabbplattan och grillelementet obs även om du inte hittat delar på någon nätsida så har dom ofta tillgång till fler delar så maila mått mm till säljaren mvh
Hej Elmont! Du skriv att fabrikat Ego är det som kommer närmast orginalet eftersom Eletrolux/Husqvarna inte har kvar gjutjärnsplattor som passar en elspis av årsmodell 1964. Min fråga blir då - hur får jag tag i plattor av fabrikat Ego? Har du något tips om leverantör kanske? Vänligen, ChristinaE elmont skrev:
Om du bryer sdtrömmen, drar ut spisen och fotar skylten, det finns 2 modeller på spisar. en trn 380/400V och den amdra står det 380/N och då äer det 380/400 V för plattorna. Det står även på en skylt som sitter plattornas underdel.C Christina B Danielsson skrev:
Angående plattorna, så finns bara 3 storlekar, 14,5 , 18 och 22 cm.
Nu är du säkert förlång bort, har några för 400 V, var i landet är du.
EDIT """ då är det 380/400 V för plattorna""" ska vara 230 V för plattorna. Lite för snabb med skriften.
Redigerat:
Hej Jonas, du ser nedan den skylt jag har fotograferat som sitter på baksidan av spisen. Har inte kollat upp men kanske framgår det av skylten ifall spisen är av modell 380/400V eller av modell 380/N som du skriver. Jag har inte koll på vilken storleken det är på mina plattor, men jag ska kolla upp det förstås. Det var någon som tidigare i denna tråd skrev att man skulle kunna köpa spisplattorna på "Ergo". Jag vet inte vad Ergo betyder - vad det är för leverantör/försäljare. Då jag inte kan något om elspisar förstår jag inte heller "EDIT" som du skriver i ditt meddelande betyder. Skulle du vilja förtydliga för mig är du snäll.J jonaserik skrev:Om du bryer sdtrömmen, drar ut spisen och fotar skylten, det finns 2 modeller på spisar. en trn 380/400V och den amdra står det 380/N och då äer det 380/400 V för plattorna. Det står även på en skylt som sitter plattornas underdel.
Angående plattorna, så finns bara 3 storlekar, 14,5 , 18 och 22 cm.
Nu är du säkert förlång bort, har några för 400 V, var i landet är du.
EDIT """ då är det 380/400 V för plattorna""" ska vara 230 V för plattorna. Lite för snabb med skriften.
Du frågar var jag och min spis befinner oss. Jag är i Stockholm. Jag hoppas alltså få tag i någon bra spisreparatör som fixar gamla spisar i Stockholmstrakten. Har du några tips kanske? Vänligen, Christina