1 304 läst ·
46 svar
1k läst
46 svar
Hur fixar jag snabbt ny pumpmotor Grundfors
Om du har motorn lättillgänglig skulle du kunna mäta längden på axeln? Har hittat en motor där data verkar stämma på wyso men är osäker på längden på axeln på den befintliga, sitter fortfarande kvar och jag är i Trollhättan och pumpen i Lysekil. Den på wyso är 40 mm. Tack på förhandA Avemo skrev:
Har pratat med elektrikern om hur han mätte. Han isolationsmätte allt utom motorn och då var allt OK. Sedan kopplade han loss motorn och lät kablarna hänga löst. Slog på motorskyddet och det löste inte ut då. Därigenom slutsats Trasig motor!B borgward57 skrev:
Har du inte själv kollat hur det står till med motorn enligt tips tidigare i tråden? Det elektrikern gjort är goddag yxskaft. Dina mätningar däremot är ju något att bygga lite på och ihop med att det inte som typiskt luktar bränd lindning positivt. En annan sak är om det går tungt rent mekaniskt.B borgward57 skrev:
Har inte kollat de tidigare tipsen då det för närvarande är ett geografiskt avstånd på ca 7 mil mellan mig och pump samt att jag legat i feber hela veckan. Försökt lösa det jag kan med hjälp av bra grannar men vill inte utsätta dom för något jag inte kan kontrollera själv. Så fort jag orkar, troligen i morgon eller onsdag, skall jag åka ut själv. Tänker dock som första steg byta motorskydd, finns ett på Jula med snabb leverans och rätt ström, det lär ju behöva bytas vilket som. Tänker också kolla några mått på motorn, via ai-sökningar har jag hittat ett alternativ för drygt 2000 kr.GK100 skrev:
Nu har jag bytt motorskydd utan att pumpen startar. Uppmätning av spänning över faser 400 v på den ena mätningen men bara 180 v i övrigt. Så ny motor
180V låter som att du saknar en fas - 400V bör du mäta över alla inkopplingspunkterna i motorn när strömmen är påslagen - dvs mellan 1-2, 2-3 och 3-1 bör det vara 400 Volt om vi numrerar dessa i 1-2-3 följdB borgward57 skrev:
brummar det i motorn får du vara snabb i mätningen.
har du kollat tryckströmbrytaren ?? - det är kanske den som har en trasig kontakt...
Jag har följt den här tråden men jag blir fortfarande inte klok på var det är mätt och inte, och var det finns spänning och inte.B borgward57 skrev:
En ny motor kommer inte heller att fungera med 180 V, den vill ha 230/400 i ett korrekt trefassystem precis som den du har. Säkerställ att du har 230/400 under last framme vid motorplinten innan du köper något!
Med en spänningsmätning kan du inte säga något om motorn. Men om du mäter något annat än 400 V mellan faser är det ett bevis för att något är fel med anslutningen. Kan du beskriva bättre hur du mätt? För det låter som att du just bevisat att motorn inte skulle gå även om den var hel.B borgward57 skrev:
Ledsen om det varit otydligt, kan bero på att mätningar har skett vid olika tillfällen och av olika personer, jag var sjuk och kunde inte mäta själv men har ett visst kontrollbehov. Tar det från början Torsdag förra veckan. Grannen och jag har varsin fastighet med gemensamt vatten och han ringde och sa att vattentillgången var borta. Vi konstaterade att pumpen inte gick och att motorskyddet löste ut inom ett par sekunder när han försökte starta. Bad honom känna på fläkten om den var fast eller extremt trög men med skyddet borta kunde han med lätt handkraft vrida varvet runt utan någon tendens till nypning. Bad honom slå av säkringar och ta bort kåpor över motorskydd och pumpens kopplingsdosa och se om han visuellt kunde se något bränt eller löst, hade hört av en annan granne att vårt elbolag haft ett fasbortfall kvällen innan. Han kunde inte se mer än att en kontakt i motorskyddet var sotig. I det läget, i och med att jag inte kunde åka dit, tog han dit elektriker. Denne la cirka 45 minuter på att mäta upp allt från elcentral via motorskydd och tryckvakt till motorn innan han konstaterade att det var fel på motorn. Lämnade dock inget protokoll så jag pratade med honom på fredag morgon och fick reda på att han mätt allt fram till motorn men inte på motorn. Därför åkte jag ut på Lördag och mätte resistans, de instrument jag har, med 2,3 ohm över alla spolar och oändligt i övrigt. I hopp om att slippa byta motorn köpte jag ett nytt motorskydd och bytte idag men samma brummande, mätte då spänning över faserna på motorn med resultat 400 volt fas a till b, 180 volt fas b till c och 180 volt fas a till c. Hoppas denna sammanfattning blev tydlig.Fotografen skrev:
Jag har följt den här tråden men jag blir fortfarande inte klok på var det är mätt och inte, och var det finns spänning och inte.
En ny motor kommer inte heller att fungera med 180 V, den vill ha 230/400 i ett korrekt trefassystem precis som den du har. Säkerställ att du har 230/400 under last framme vid motorplinten innan du köper något!
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
se svar till fotografenA Avemo skrev:
Då saknas det du kallar fas c helt eller delvis. Så inrikta dig på att testa på samma sätt tex efter mororskyddet och på utgående sidan tryckströmbrytaren. Då ringar du snart in felet jag utgår från att du har allt rätt in mot skyddet så det inte är tex en säkring.B borgward57 skrev:Ledsen om det varit otydligt, kan bero på att mätningar har skett vid olika tillfällen och av olika personer, jag var sjuk och kunde inte mäta själv men har ett visst kontrollbehov. Tar det från början Torsdag förra veckan. Grannen och jag har varsin fastighet med gemensamt vatten och han ringde och sa att vattentillgången var borta. Vi konstaterade att pumpen inte gick och att motorskyddet löste ut inom ett par sekunder när han försökte starta. Bad honom känna på fläkten om den var fast eller extremt trög men med skyddet borta kunde han med lätt handkraft vrida varvet runt utan någon tendens till nypning. Bad honom slå av säkringar och ta bort kåpor över motorskydd och pumpens kopplingsdosa och se om han visuellt kunde se något bränt eller löst, hade hört av en annan granne att vårt elbolag haft ett fasbortfall kvällen innan. Han kunde inte se mer än att en kontakt i motorskyddet var sotig. I det läget, i och med att jag inte kunde åka dit, tog han dit elektriker. Denne la cirka 45 minuter på att mäta upp allt från elcentral via motorskydd och tryckvakt till motorn innan han konstaterade att det var fel på motorn. Lämnade dock inget protokoll så jag pratade med honom på fredag morgon och fick reda på att han mätt allt fram till motorn men inte på motorn. Därför åkte jag ut på Lördag och mätte resistans, de instrument jag har, med 2,3 ohm över alla spolar och oändligt i övrigt. I hopp om att slippa byta motorn köpte jag ett nytt motorskydd och bytte idag men samma brummande, mätte då spänning över faserna på motorn med resultat 400 volt fas a till b, 180 volt fas b till c och 180 volt fas a till c. Hoppas denna sammanfattning blev tydlig.

![20260726_200221[1].jpg](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/977/977487-03e9cab06296b53a514d1d28fa6ae1c9.jpg)