hej, har en grundfors cpes-3 med motor MG90LA, där motorn gett sig. någon som har tips om var man snabbt kan få tag på ny motor, den gamla beteckningen gäller ju inte längre

• IMG_0603.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
pumplotsen.se 👍

I InsidersUnited skrev:
pumplotsen.se 👍
Har provat men de uppgifter jag hittar på min märkplåt finns inte. Referens till standard iec pumpar men då blir fästflänsen fel

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
B borgward57 skrev:
Har provat men de uppgifter jag hittar på min märkplåt finns inte. Referens till standard iec pumpar men då blir fästflänsen fel
Ett foto så hela motorn syns.

Vad har gått sönder - brunnen lindning pga. fasfel/fasbortfall ?? - om du får tag på ny motor, se till att byta ut och justera rätt en ny motorskydd för att det inte skall upprepas igen...

Förr i tiden (typ innan början av 1980-talet) så tog man sådana motorer till lindningsverkstad och fick dem omlindade och lagren bytta - på den tiden där timlönen inte ännu var så hög medans motorer och maskiner kostade pengar - för omlindning är ett hantverk som slukar timmar...

Det finns fortfarande lindningsverkstäder men förmodligen med reparationspriser som inte är särskilt passande för privatperson, men som industrin kan stå ut med eller inte har ett val längre då alternativen är dyrare...

B borgward57 skrev:
J jonaserik skrev:
Ett foto så hela motorn syns.
1784896250406.jpeg
Skapa konto
1784896277053.jpeg
Skapa konto

Motorskydd (som även skyddar mot fasbortfall) behöver man fasen byta var tionde år eller så för att vara säkra att de gör sitt jobb när det behövs, särskilt när dessa sitter i kalla och fuktiga utrymmen som pumprum.

Den är billig gentemot att försöka få den brunna motorn bytt eller omlindad igen - det kanske slutar med att du får köpa en helt ny pump...

B borgward57 skrev:
[bild][bild]
Luktar det illa om du nosar under locket på plinten. Illa lukt , motorlindningen bränd . Bara byte då. Standardmotor flänsmodell. kolla in värdena på skylten. En med lika värde passar.
Den är kopplad med en klämkoppling mellan motor och pump, 4 insexskruvar, dom kan vara tjuriga att lossa om dom rostat.
Har du provat med att koppla förbi motortskyddet, så det inte är det som som gett sig. Är det en kontaktor på väggen eller direkt 2 kablar till tryckströmbrytaren med 4 ledare ( 3 faser + jord ) så kan den det vara dålig kontakt i den, inget ovanligt.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Elektriker har varit och mätt och säger att både motorskydd och motor behöver bytas. Får väl tro honom. Dom letar efter ny ersättare hos Grundfos. Tänkte att det kanske finns billigare alternativ, kanske begagnad. Vi får in kommunalt VA inom ett par år så det känns onödigt att satsa allt för högt..

Då är troligen motorskyddet, kanske i kombination med tryckströmbrytaren som är orsaken och motorbränningen som konsekvens av att motorskyddet inte gjorde sitt jobb.
- tyvärr inget ovanligt när grejorna börja vara en generation gamla...

Trist läge, särskilt när det är bara för ett par år framöver (dock kan VA-anläggning dra rejält ut på tiden och det skjuts framför sig för var år som går för att pengarna inte finns, så som mycket annat inom infrastruktur, så var beredd på några år till...)

Men jag vet att när vi flyttade till ny gård på slutet av 1970-talet så lät farsan en elektriker gå igenom samtliga motorskydd och byta ut dessa rakt av om de inte uppenbart var nya på gården just för att förhindra dessa fall med motorbränder och potentiellt risk för brand, även om elmotorer även på den tiden ofta var så slutna att de inte orsakade brandspridning - det var bara de gamla ASEA-elmotorerna med taxöron som man aldrig körde utan konstant tillsyn i brandfarliga miljöer som vid hö-hantering, hammarkvarnar för gröpetillverkning mm. eller i miljöer där det uppenbart var väldigt lite som kunde brinna som pumprum och på pumpar som TS pump men i äldre versioner och vattenringpumpar med luftgenomdrag genom stator och rotor, innan enbart mantelkylda motorer blev standard.

Men det fins fortfarande motorer som inte är kapslade och med genomdragsskylning och som går år efter år efter år efter år... tex. rotoromformare mellan 50/75 Hz som i två av stockholms 3 tunnelbanelinjer i 24/7 drift och renoveras per ungefär 10 år när borstar börja vara slut och lager börja låta ganska så mycket...

Har sett att det börja komma helkapslade mantelkylda 1-rotorversioner av dessa, troligen för att de gamla med gjutjärnschassier inte längre går att renovera längre, eller saknas i antal - men de låter så jäkla illa med högfrekvensvissel och gnissel (troligen för att överföra rotorströmmen till 75 Hz-rotorn) att det knappt går att vara i samma utrymme i någon längre tid... - nyare lösningar är inte alltid en fördel för arbetsmiljön för oss som måste vara där ibland...

Nog ser denna ganska lik ut. Lagren är inte perfekta och jag köpte nya. Men det blev inte av att byta innan jag bytte hela pumpen för att den börjat läcka. Om du finns i närheten av Nykvarn kan du få köpa den inklusive de nya lagren.
20260724_180520.jpg
20260724_180533.jpg

• Gilla
byggpiraten
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Nog ser denna ganska lik ut. Lagren är inte perfekta och jag köpte nya. Men det blev inte av att byta innan jag bytte hela pumpen för att den börjat läcka. Om du finns i närheten av Nykvarn kan du få köpa den inklusive de nya lagren.
[bild]
[bild]
pumpen skall dessvärre till lysekil

finns fraktbolag, så detta borde gå att lösa ;-)

sedan kanske det går att köra ett tag till på dess befintliga lager - kullager är inte kända för att akuthaverera, men kan låta enormt illa...

är du lite händig mekanisk så kan du förmodligen byta dessa själv.

B borgward57 skrev:
pumpen skall dessvärre till lysekil
Den resan är motorn inte värd. För runt tio år sedan kunde jag köpa en renoverad utbytespump från Pumpverkstan i Brömsebro. Om de fortfarande har liknande verksamhet kanske det är värt att ta kontakt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.