X xxargs skrev:
sedan kanske det går att köra ett tag till på dess befintliga lager - kullager är inte kända för att akuthaverera, men kan låta enormt illa.
När den lät illa plockade jag isär motorn och rengjorde och fettade om lagren samtidigt som jag beställde nya. Och eftersom den tystnade av det blev det aldrig av att byta innan jag av andra skäl bytte hela pumpen. Den kan säkert gå ett par år till med befintliga lager.

B borgward57 skrev:
Elektriker har varit och mätt och säger att både motorskydd och motor behöver bytas. Får väl tro honom. Dom letar efter ny ersättare hos Grundfos. Tänkte att det kanske finns billigare alternativ, kanske begagnad. Vi får in kommunalt VA inom ett par år så det känns onödigt att satsa allt för högt..
Det behöver inte vara en motor från Grunfos ( dyrt ) det går bra med vilken flänsmotor som helst.
Värdena på skylten ska stämma bara.

20260725_113111.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag fysiskt kunnat kontrollmäta. Med mässing blecket över högra sidans kontakter borttaget (y-koppling) mäter jag 2.3 ohm färg till färg och oändligt allt annat. Låter som om motorn är OK?

B borgward57 skrev:
Nu har jag fysiskt kunnat kontrollmäta. Med mässing blecket över högra sidans kontakter borttaget (y-koppling) mäter jag 2.3 ohm färg till färg och oändligt allt annat. Låter som om motorn är OK?
Det är bättre att säga att det inte märks än om den är dålig. Det finns två problem med din mätning som båda har att göra med att du mätt med en vanlig multimeter. (Gissar jag). Det ena problemet är att dessa har en låg precision vid så låga resistanser som 2,3 ohm. Det andra är att det kan finnas jordfel eller överledning mellan lindningar som märks först med en högre spänning än multimetern kan ge. Så samma mätningar som du gjort, men där lindningsresistansen mäts med milliohmmeter och isolationsresistansen med en isolationsprovare skulle säga mer. Men det är två dyra instrument.

Vad gjorde elektrikern för att konstatera att den var dålig? Vad händer om du kopplar in motorn?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är bättre att säga att det inte märks än om den är dålig. Det finns två problem med din mätning som båda har att göra med att du mätt med en vanlig multimeter. (Gissar jag). Det ena problemet är att dessa har en låg precision vid så låga resistanser som 2,3 ohm. Det andra är att det kan finnas jordfel eller överledning mellan lindningar som märks först med en högre spänning än multimetern kan ge. Så samma mätningar som du gjort, men där lindningsresistansen mäts med milliohmmeter och isolationsresistansen med en isolationsprovare skulle säga mer. Men det är två dyra instrument.

Vad gjorde elektrikern för att konstatera att den var dålig? Vad händer om du kopplar in motorn?
Jag var inte med när elektrikern mätte så jag vet inte. Är det fel att prova med bara nytt motorskydd först?

B borgward57 skrev:
Jag var inte med när elektrikern mätte så jag vet inte. Är det fel att prova med bara nytt motorskydd först?
Börja med att mäta hela vägen fram till motorn dvs motorskydd och tryckströmbrytare. Det är där och speciellt brytaren fel ofta finns som påverkar tex en fas. Kan du koppla den direkt förbi eller via uttag etc är det ett bra steg i din felsöknimg. Annars mät systematiskt spänning mellan faserna när du kör motorn. Ha någon som hjälper dig slå till från motorskyddet kort stund vid varje mätning.

Din mätning av motorn är inte helt fel trots allt att du har liknande värden på de tre lindningarna och inga överledningar är en bra start. Sks man enkelt och bra diagnostisera en sån motor är det jämförande mätning av induktans i härvorna som ger bäst resultat. Beloppet är inte intressant bara jämnhet i resultaten. Och som Avemo skriver en "meggning" på det.

B borgward57 skrev:
Som ett snabbt experiment kan du prova att koppla in pumpen utan motorskydd. Om säkringarna löser behöver du inte fundera på om det är värt att byta bara motorskyddet. Om den startar och går normalt skulle jag fortsätta med att bara byta motorskyddet. Om det sedan löser säkringar sporadiskt under de närmaste månaderna så var det i alla fall värt ett försök.

Har inte sett svaret på frågan - dvs. hur luktar det vid motorplinten - luktar det starkt av bränd och kanske mer syrligt och starkt av harts/färg/lack/'elektronik' så är det inget att jobba vidare på även om slingorna skulle mäta rimligt, då det är isolerproblem på gång.

luktar det mer som 'bara' mildare harts/lack/färg och först märkbart när kopplingsboxen varit tillstängd längre tid - så kan man fortsätta vidare i provningen.

Regeln är att om motorn inte startar inom sekunden, så skall man koppla ur igen då något är inte som det skall.

Dessa, om det fungerar, kommer att rycka igång till full fart på några 1/10-delar av sekund, se till att motorn är väl fäst/ankrad så att den inte välter och rullar runt av 'rekylen' när den driver upp rotorn i full varvtal.

Har ett par tubopumpar (för högvakuum) som går upp i 60000 rpm och där sägs att de kan slita loss från sina metallfästen och fara runt i hela laboratoriet om man har oturen att ett lager i dem skär snabbt, och de är betydligt mindre än den motorn du har.

I
B borgward57 skrev:
Vi får in kommunalt VA inom ett par år så det känns onödigt att satsa allt för högt..
Håll brunnen igång för bevattning och som reserv även efter du har fått in kommunalt VA.

X xxargs skrev:
Har inte sett svaret på frågan - dvs. hur luktar det vid motorplinten - luktar det starkt av bränd och kanske mer syrligt och starkt av harts/färg/lack/'elektronik' så är det inget att jobba vidare på även om slingorna skulle mäta rimligt, då det är isolerproblem på gång.

luktar det mer som 'bara' mildare harts/lack/färg och först märkbart när kopplingsboxen varit tillstängd längre tid - så kan man fortsätta vidare i provningen.

Regeln är att om motorn inte startar inom sekunden, så skall man koppla ur igen då något är inte som det skall.

Dessa, om det fungerar, kommer att rycka igång till full fart på några 1/10-delar av sekund, se till att motorn är väl fäst/ankrad så att den inte välter och rullar runt av 'rekylen' när den driver upp rotorn i full varvtal.

Har ett par tubopumpar (för högvakuum) som går upp i 60000 rpm och där sägs att de kan slita loss från sina metallfästen och fara runt i hela laboratoriet om man har oturen att ett lager i dem skär snabbt, och de är betydligt mindre än den motorn du har.
Luktar ingenting och ser helt fint ut, ingen missfärgningar

I Incinerator skrev:
Håll brunnen igång för bevattning och som reserv även efter du har fått in kommunalt VA.
Har väl planer på det samtidigt som det är lång slang med värme som vid drift kalla dagar drar ca 1 kW. Mäter temperatur i marken och blir det runt nollan vid 20 cm djup behöver värmen vara igång åtminstone del av dygn

B borgward57 skrev:
Luktar ingenting och ser helt fint ut, ingen missfärgningar
Så mycket större orsak att prova den. Det är lite överraskande om elektrikern dömt ut den utan att mäta något alternativt mätt fel eller tolkat mätningarna fel. Men konstigare saker har hänt.

B borgward57 skrev:
Har väl planer på det samtidigt som det är lång slang med värme som vid drift kalla dagar drar ca 1 kW. Mäter temperatur i marken och blir det runt nollan vid 20 cm djup behöver värmen vara igång åtminstone del av dygn
Hur lång är den? Det brukar vara 10 W/m värmekabel. Men vad är det för slang? PEM-slang tål att frysa. Så det går att ha den kvar för bevattning och bara stänga av värmekabeln om du inte behöver reservvatten på vintern.

Eller så var det lite för snabb slutsats att om motorskyddet ser havererat ut så kanske denne antog att motorn också var gången eftersom det 'brukar' vara så...

Men att det inte luktar pecka i kopplinsboxen, inge synligt bränt på ledningarna man kan ana under plinten och att slingorna verka hela - så är det bara att fortsätta att prova och hoppas att det hoppar igång, först utan vare sig tryckbrytare eller motorskydd, sedan på med ny tryckbrytare, därefter motorskydd, eventuellt att tryckbrytaren istället får manövrera en kontaktor som i sin tur drar igång pumpen, förstås genom en ny motorskydd

A Avemo skrev:
Så mycket större orsak att prova den. Det är lite överraskande om elektrikern dömt ut den utan att mäta något alternativt mätt fel eller tolkat mätningarna fel. Men konstigare saker har hänt.

Hur lång är den? Det brukar vara 10 W/m värmekabel. Men vad är det för slang? PEM-slang tål att frysa. Så det går att ha den kvar för bevattning och bara stänga av värmekabeln om du inte behöver reservvatten på vintern.
ja den är lång, borrhålet hos grannen och pumpen hos mig, finns tyvärr en koppling på vägen, antagligen brons

B borgward57 skrev:
ja den är lång, borrhålet hos grannen och pumpen hos mig, finns tyvärr en koppling på vägen, antagligen brons
Jag har PEM-slangar i trädgården för bevattning. Det är både kranar och kopplingar och ingen värmekabel. En gång har en kulventil och ett PEX-rör spruckit på de 15 17 år jag bott här. Eftersom det är utomhus är det ingen katastrof. Dit jag vill komma är att om du sparar pumpen och stänger av värmekabeln så är det värsta som kan hända att det spricker. Och det kommer inte att leda till några vattenskador. Dessutom märker du direkt när du slår på pumpen på våren om det skulle vara någon läcka. Om du vill ha den kvar för bevattning, men inte vill betala för värmen så är det bara att chansa. Förmodligen fungerar det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.