I huset byggt -74 så har jag noterat sprickor I betongplattan. De flesta av mindre storlek

I gamla pannrummet som jag nu tänkte snygga till för att få ett ordentligt förrådsrum så är de aningen större samt att plattan på sina ställen låter ”ihålig” när man knackar på den.

Jag funderar på om det ligger ett lager med finare betong uppe på plattan och det är det som nu lossnat

Se bild 2
Gamla fundamentet för pannan verkar vara gjuten före golvet om man ser till hur sprickan går

Spricka i betongplatta från -74 i pannrummet med tecken på ihålig struktur och potentiellt löst överlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprickor i betongplatta i äldre hus, synliga skarvar och ojämnheter i ytan. Plattan verkar delvis ihålig enligt inlägg.
Skapa konto

Jag har en svag misstanke om att det kan gå ett avloppsrör under golvet som kommer från golvbrunnen som sitter precis där värmerören till gillestugan går ner i plattan…. Bild av gammalt pannrum med betonggolv, synlig rördragning längs vägg och tak, vit värmepanna och verktyg i förgrunden.
Skapa konto

Vad är vettigast att göra? Låtsas som att sprickorna inte är där eller ge sig på att knacka loss eventuellt lös betong och gjuta nytt?
Alternativet är annars att vänta tills man känner för att byta golvbrunnen

Jag hade samma. Bilade upp och det var som du sa typ finbetong en bit ner tills den riktiga plattan kom. I den riktiga fanns inga sprickor men det var heller inte armerat i finbetongen. Mitt hus var från 76. Det löstes genom att vår entreprenör nätade sprickorna och flytspacklade. Sedan klinkade vi ovanpå

• Gilla
rhdf
  • Laddar…
Kosyer Kosyer skrev:
Jag hade samma. Bilade upp och det var som du sa typ finbetong en bit ner tills den riktiga plattan kom. I den riktiga fanns inga sprickor men det var heller inte armerat i finbetongen. Mitt hus var från 76. Det löstes genom att vår entreprenör nätade sprickorna och flytspacklade. Sedan klinkade vi ovanpå
planen är att flytta väggen som syns i bild 3 en bit in i rummet bredvid
(Eller rättare sagt riva den och bygga en ny)
När den är på plats så kan jag bråka med golvet.
Sen skall jag smälla upp en ersättare till den gamla skrubben som tidigare fanns runt värmeväxlaren.
Jag vill helst bli av med gamla sockeln till pannan så man kan lägga ett slätt golv med fall mot en ny golvbrunn.

(En plan låååångt in i framtiden är att försöka få inkommande vatten med vattenmätare att komma in här med istället för mitt på väggen i tvättstugan)

Största problemet just nu är att man valt att lägga värmerören till gillestugan i golvet just där. Den enda delen av radiatorkretsen som går i plattan, resten ligger i bjälklaget och matar övriga element i källaren uppifrån

Förvisso smart på sitt sätt eftersom man då har en lägsta punkt för att tappa ut systemet näst intill helt
Dock är jag inte så förtjust i 50 år gamla järnrör under golvet i gillestugan

Förhoppningsvis finns det något smart sätt att gradvis uppdatera värmerören

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.