Vad jag förstår så skall det vara en sån här ordning utifrån räknat under själva takbeklädnaden:
- Råspont spikat i takbjälkarna
- Masonitskivor 25 mm ner och emellan takbjälkarna (för att skapa ventilerande luftspalt)
- Isolering ner till undersidan av takbjälkarna
- Ångspärrplast fäst i takbjälkarnas undersidor
- Distansläkt till innertak
- Innerisolering (tunn) - behövs den?
- Tex innerpanel eller takskivor spikad/skruvad mot läkten

Nu undrar jag hur man fixar den här 25 mm distansen till översidan av takbjälkarna ner till masoniten?
Spikar man upp 25 mm läkt på sidorna av takbjälkarna i nivå med översidan av bjälkarna?
Eller spikar man denna läkt 25 mm nedanför översidan av bjälkarna?

I första fallet måste man fästa upp masoniten underifrån medan i andra fallet så läggs den ner mot läkten uppifrån.

Har försökt hitta anvisningar på hur man gör detta utan att lyckas...

En relaterad fråga:
Jag tänkte mig lägga papptak i detta fall (det handlar om en Attefall gäststuga), men då undrar jag hur man gör med ventilationen av luften i den här spalten som beskrivs ovan?
Varje takbjälks-mellanrum har ju en 25 mm spalt över isoleringen men under råsponten och pappen. Den luft som tar sig in nere vid takfoten (där det är öppet) och strömmar uppåt, vart tar den vägen när den nått nocken?
Jag har inte sett några instruktioner om hur man ordnar ventilationen här, luften måste ju ta vägen nånstans...
Man kan ju inte gärna såga upp ett spår i taknocken genom takpappen för att släppa ut luften.
Om man hade taktegel så skulle man ju göra precis så och det hela täcks av nockteglet, men med papptak - hur gör man???

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.