5 586 läst ·
25 svar
6k läst
25 svar
Hur fäster jag gungan?
En styck genomgående bultring 12mm. Bricka på varje sida om bjälken. Låsmutter på ovansidan.H Hhallden skrev:Hej,
4x4m pergola
90x90 stolpar med gjuten plint i hörn
45x195 regel mot husvägg samt runt om
70x70 stolpe i mitten för att fästa ribbor i vid senare tillfälle.
Hade tänkt att hänga upp denna
[länk]
Ett stroppband runt regel?
Trapetsskruv rakt upp?
Behöver jag förstärka med en extra 45x195 horisontellt ungefär där gungan skall vara för att undvika att regeln svajar i sidled när man gungar lite lätt?
Som sagt 2 fästpunkter
Har varit med om vanliga ”gungringar” man bara skruvar i underifrån som helt plötsligt bara knäcks.
Typ såhärP PetRinAhl skrev:
Kommer inte behövs och förfular endast konstruktionen.L Lovan83 skrev:
Konstruktionen som den är idag tar inga snölaster och skulle det bli aktuellt så kommer det ändå inte behövas.
Att borra lodräta 12 mm hål, centrerat genom en 45x195 låter som en väldigt svår uppgift om man inte har pelarborr eller någon form av stativ. Om man märker var man ska borra med vinkelhake och borrar från båda hållen så blir det lite mindre vanskligt.
Risken är att man borrar lite snett och minskar bärigheten i regeln rätt markant.
Snett längs regeln är inte så farligt men tvärs regeln så är det värre.
Risken är att man borrar lite snett och minskar bärigheten i regeln rätt markant.
Snett längs regeln är inte så farligt men tvärs regeln så är det värre.
Det blev denna lösningenT Testarn skrev:Att borra lodräta 12 mm hål, centrerat genom en 45x195 låter som en väldigt svår uppgift om man inte har pelarborr eller någon form av stativ. Om man märker var man ska borra med vinkelhake och borrar från båda hållen så blir det lite mindre vanskligt.
Risken är att man borrar lite snett och minskar bärigheten i regeln rätt markant.
Snett längs regeln är inte så farligt men tvärs regeln så är det värre.
I detta forum utgår jag från att folk inte har tummen helt fastklistrad mitt i handen. Har man viljan att göra något bra behöver man inte hasta fram. Har själv gjort denna bitning flera ggr och aldrig misslyckats.T Testarn skrev:Att borra lodräta 12 mm hål, centrerat genom en 45x195 låter som en väldigt svår uppgift om man inte har pelarborr eller någon form av stativ. Om man märker var man ska borra med vinkelhake och borrar från båda hållen så blir det lite mindre vanskligt.
Risken är att man borrar lite snett och minskar bärigheten i regeln rätt markant.
Snett längs regeln är inte så farligt men tvärs regeln så är det värre.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

