Tänk på att repfästena bör vara på samma höjd. Annars gungar man snett. Sen är det ju frågan om gungan är till för lilla Lisa på 30kg eller farbror Gustav på 130kg.

H Hhallden skrev:
Hej,

4x4m pergola
90x90 stolpar med gjuten plint i hörn
45x195 regel mot husvägg samt runt om
70x70 stolpe i mitten för att fästa ribbor i vid senare tillfälle.
Hade tänkt att hänga upp denna

[länk]

Ett stroppband runt regel?
Trapetsskruv rakt upp?

Behöver jag förstärka med en extra 45x195 horisontellt ungefär där gungan skall vara för att undvika att regeln svajar i sidled när man gungar lite lätt?
Som sagt 2 fästpunkter
En styck genomgående bultring 12mm. Bricka på varje sida om bjälken. Låsmutter på ovansidan.
Har varit med om vanliga ”gungringar” man bara skruvar i underifrån som helt plötsligt bara knäcks.

P PetRinAhl skrev:
En styck genomgående bultring 12mm. Bricka på varje sida om bjälken. Låsmutter på ovansidan.
Har varit med om vanliga ”gungringar” man bara skruvar i underifrån som helt plötsligt bara knäcks.
Typ såhär

• Stålmonteringssats för yogarep visas på bild, inklusive pris och produktinformation från en webbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PetRinAhl och 1 till
  • Laddar…
H Hhallden skrev:
Typ såhär
Jag hade fäst en liten bit regel på den långa regeln till att fästa gungan i, för att inte försvaga den långa regeln med genomgående hål.

• Gilla
Hhallden
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Jag hade fäst en liten bit regel på den långa regeln till att fästa gungan i, för att inte försvaga den långa regeln med genomgående hål.
Kommer inte behövs och förfular endast konstruktionen.
Konstruktionen som den är idag tar inga snölaster och skulle det bli aktuellt så kommer det ändå inte behövas.

H Hhallden skrev:
Typ såhär
Yes

T
Att borra lodräta 12 mm hål, centrerat genom en 45x195 låter som en väldigt svår uppgift om man inte har pelarborr eller någon form av stativ. Om man märker var man ska borra med vinkelhake och borrar från båda hållen så blir det lite mindre vanskligt.
Risken är att man borrar lite snett och minskar bärigheten i regeln rätt markant.
Snett längs regeln är inte så farligt men tvärs regeln så är det värre.

T Testarn skrev:
Att borra lodräta 12 mm hål, centrerat genom en 45x195 låter som en väldigt svår uppgift om man inte har pelarborr eller någon form av stativ. Om man märker var man ska borra med vinkelhake och borrar från båda hållen så blir det lite mindre vanskligt.
Risken är att man borrar lite snett och minskar bärigheten i regeln rätt markant.
Det blev denna lösningen

• Fäste för hängstol i rostfritt stål med fjäder, karbinhakar och skruvar för montering. Kapacitet: 450 kg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
T Testarn skrev:
I detta forum utgår jag från att folk inte har tummen helt fastklistrad mitt i handen. Har man viljan att göra något bra behöver man inte hasta fram. Har själv gjort denna bitning flera ggr och aldrig misslyckats.

• Gilla
Alti
  • Laddar…
T
P PetRinAhl skrev:
I detta forum utgår jag från att folk inte har tummen helt fastklistrad mitt i handen. Har man viljan att göra något bra behöver man inte hasta fram. Har själv gjort denna bitning flera ggr och aldrig misslyckats.
Så bra! 🙄

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.