Hejsan,
jag skulle vilja renovera de gamla fönstren i mitt hus från 1870.
Nästan alla ytterbågar är fastspikade – är det ”normalt”? Jag behöver inte öppna dem regelbundet, men det känns lite synd att spika fast dem igen. Finns det någon bättre/snyggare lösning?
Jag skulle gärna vilja återställa/bevara det ursprungliga utseendet och hantverket.
Jag har bifogat några bilder.
Tack så mycket för era råd och förslag!
Vänliga hälsningar,
Daniel
jag skulle vilja renovera de gamla fönstren i mitt hus från 1870.
Nästan alla ytterbågar är fastspikade – är det ”normalt”? Jag behöver inte öppna dem regelbundet, men det känns lite synd att spika fast dem igen. Finns det någon bättre/snyggare lösning?
Jag skulle gärna vilja återställa/bevara det ursprungliga utseendet och hantverket.
Jag har bifogat några bilder.
Tack så mycket för era råd och förslag!
Vänliga hälsningar,
Daniel
Om bågarna inte har några gångjärn är det normalt att de hålls på plats med spik eller hästskosöm.
Förslag: använd mtrl som fanns när huset byggdes, dvs linolja, linoljekitt, linoljefärg när du renoverar fönstren.
Förslag: använd mtrl som fanns när huset byggdes, dvs linolja, linoljekitt, linoljefärg när du renoverar fönstren.
Produkter som diskuteras: "linoljekitt"
Äkta linoljekitt
Tillverkat av rå linolja och krita
67 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 12 274 inlägg
Snyggt! Det finns ett antal trådar här på BH om fönsterrenovering med många värdefulla tips. Det underlätter enormt om du har lite snickarerfareneheter och ett skyddat utrymme att jobba i.
Förr i tiden hade man inte gångjärn annat än till enstaka fönster som behövde kunna öppnas. Gångjärn var dyrt, och det ansågs inte nödvändigt att kunna öppna alla fönster. Hästskosöm ("spik") har jag hört var vad man helst använde till fönstren.
Det går att sätta gångjärn på fönstren men det är inte helt trivialt, iaf inte med infällda. Utanpåliggande av äldre modell är antagligen lite enklare.
Det går att sätta gångjärn på fönstren men det är inte helt trivialt, iaf inte med infällda. Utanpåliggande av äldre modell är antagligen lite enklare.
Vill man göra det litet svårare att göra inbrott spårlöst så sätter man vanliga fönsterhakar på insidan av de fönstren som förr var spikade med hästskosöm. Det är enklare och billigare att skruva dit några fönsterhakar än att montera gångjärn.
Tack så mycket för alla era svar!
Jag har letat mycket på nätet, men inte hittat rätt svar. Men när man vet vad man ska söka efter är det helt enkelt
”Hästskosöm” var det rätta ordet jag behövde söka efter.
Ja, jag har redan läst mycket i forumet och jag kommer att använda linoljefärg och linoljekitt.
Tack än en gång och ha en trevlig söndag!
Jag har letat mycket på nätet, men inte hittat rätt svar. Men när man vet vad man ska söka efter är det helt enkelt
Ja, jag har redan läst mycket i forumet och jag kommer att använda linoljefärg och linoljekitt.
Tack än en gång och ha en trevlig söndag!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden