Hej! Skulle vilja ha ett handtag utvändigt på min altandörr. Idag sitter det ett draghandtag nitat på yttersta delen. Hur gör jag enklast om jag tex vill skruva fast något istället? Något särskilt att tänka på? Mvh
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Menar du att du vill kunna öppna från utsidan?
Isåfall...
...får du ju hindra att vem som helst ska kunna öppna. Det kan vara till exempel ett låsbart handtag på insidan, eller en barnspärr. Barnspärren ska inte vara sådan att den spärrar automatiskt, då kan du låsa dig ute.
Utsidans handtag ska kopplas i hop med insidans handtag så, att pinnen mellan handtagen går av på utsidan av spanjoletten om man vrider med våld från utsidan.
Handtagskoppling
Du måste kunna demontera handtagen smidigt, eftersom du vill kunna komma åt att putsa mellan bågarna.
Det är mycket möjligt att ditt försäkringsbolag har åsikter om detta. Hör med dom.
Isåfall...
...får du ju hindra att vem som helst ska kunna öppna. Det kan vara till exempel ett låsbart handtag på insidan, eller en barnspärr. Barnspärren ska inte vara sådan att den spärrar automatiskt, då kan du låsa dig ute.
Utsidans handtag ska kopplas i hop med insidans handtag så, att pinnen mellan handtagen går av på utsidan av spanjoletten om man vrider med våld från utsidan.
Handtagskoppling
Du måste kunna demontera handtagen smidigt, eftersom du vill kunna komma åt att putsa mellan bågarna.
Det är mycket möjligt att ditt försäkringsbolag har åsikter om detta. Hör med dom.
Redigerat:
Hej Stefan & tack för svar.
Ja precis, jag kommer att använda ett låsbart handtag på insidan och en brytkoppling.
Det är just hur jag lättast fäster ett handtag på utsidan jag funderar på. De skruvas ju vanligtvis med skruvar precis som på insidan.
Ja precis, jag kommer att använda ett låsbart handtag på insidan och en brytkoppling.
Det är just hur jag lättast fäster ett handtag på utsidan jag funderar på. De skruvas ju vanligtvis med skruvar precis som på insidan.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Man använder väl oftast skruv från insidan, genom båda handtagen.
Det utvändiga handtaget har alltså skruvmottagare.
Ett exempel:
Hoppe 0710/66
Det utvändiga handtaget har alltså skruvmottagare.
Ett exempel:
Hoppe 0710/66
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Jag skulle fundera på om det är värt det. Det krånglar ju till det att det är en kopplad dörr.
Men om du inte öppnar mellan bågarna ofta, så är det ju ok. Bara du kan avgöra!
Men om du inte öppnar mellan bågarna ofta, så är det ju ok. Bara du kan avgöra!
Om du använder genomgående skruv så måste du lossa skruvarna om du ska dela bågen men det fungerar det med.
Ofta fungerar det att dela bågarna när handtaget sitter fast i bågen vilket var vanligt förr men det finns dörrar där det inte fungerar.
Du kan även skruva från var håll och använda blindnitmutter även popnit fungerar men då blir det lite bökigare när handtaget ska monteras ner.
Något att överväga är hur aluminiumet sitter fast, det finns koppelbeslag i plast som inte åldras väl.
Bestäm hur du vill ha det, det kommer fungera oavsett.
Ofta fungerar det att dela bågarna när handtaget sitter fast i bågen vilket var vanligt förr men det finns dörrar där det inte fungerar.
Du kan även skruva från var håll och använda blindnitmutter även popnit fungerar men då blir det lite bökigare när handtaget ska monteras ner.
Något att överväga är hur aluminiumet sitter fast, det finns koppelbeslag i plast som inte åldras väl.
Bestäm hur du vill ha det, det kommer fungera oavsett.
Redigerat:
Klicka här för att svara