Skall ev montera en vägghängd wc men saknar reglar i väggen där den skall monteras. Går det att montera den med lämpliga plugg i vägg med endast enkelgips och kakel? Skall ha en låg fixtur på 820mm och tänker att den största belastningen inte hamnar på väggen utan på fixturen där toaskålen är monterad.

Tänker mig 4 fästpunkter i vägg enligt bild och ej bultad i golvet. Kommer det att funka?

Diagram över lågt wc-fixtur med fyra föreslagna fästpunkter i väggen markerade med röda cirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J JockeGbg skrev:
Skall ha en låg fixtur på 820mm och tänker att den största belastningen inte hamnar på väggen utan på fixturen där toaskålen är monterad.
Så var menar du krafterna från stolen tar vägen?
Newtons tredje lag kan ge vägledning.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Nu var ju inte frågan om Newtons tredje lag. Förstår att krafterna måste ta vägen någonstans men frågan är hur stora krafter det blir fördelat på 4 fästen med ordentliga plugg?

Är väggen redan kaklad och klar?

Själv vågade jag inte montera med plugg och skruv i betonghålsten utan borrade och sätte kemankare/"strumpa" och gängstång. Detta var min första jag monterade själv men känns det inte lite klent att fästa i? Hoppas du får någon med erfarenhet för jag antar att du inte kommer åt att sätta regel på insidan nu.

J JockeGbg skrev:
Nu var ju inte frågan om Newtons tredje lag. Förstår att krafterna måste ta vägen någonstans men frågan är hur stora krafter det blir fördelat på 4 fästen med ordentliga plugg?
Enkel kalkyl. 100 kg person sittande på framkant av stolen, 60 cm från cisternen och 2 fästpunkter 90 cm ovan golv ger 33 kg per skruv.
Bortser från de 2 nedre skruvarna för belastningen kommer inte bli hög på dem.

Essve säger max 18 kg per M6 expander.
Diagram som visar lastförmåga för ESSVE SAM Metall Expander Enkel, med specifikationer för drag- och tvärlast för olika modeller i enkelgips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
P para skrev:
Är väggen redan kaklad och klar?
Ja det är en gammal befintlig vägg.

K Kane skrev:
Enkel kalkyl. 100 kg person sittande på framkant av stolen, 60 cm från cisternen och 2 fästpunkter 90 cm ovan golv ger 33 kg per skruv.
Bortser från de 2 nedre skruvarna för belastningen kommer inte bli hög på dem.

Essve säger max 18 kg per M6 expander.
[bild]
Tack för ett lysande svar. Misstänkte väl att det inte skulle hålla men nu har jag ju siffror på det. 👍

J JockeGbg skrev:
Ja det är en gammal befintlig vägg.
Den är ju för inbyggnad, har du någon bild på var du ska montera den?

A A-Man_08 skrev:
Den är ju för inbyggnad, har du någon bild på var du ska montera den?
Fixturen skall fästas i befintlig kaklad vägg och sedan byggas in i en låda.

Men kom på att om jag bygger lådan bredare än fixturen borde jag kunna fästa en regel på kaklet som skruvas genom kaklet och i väggreglarna. Sedan skruva fixturen i den regeln. Borde funka.

• Gilla
Henrik 75
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.