Skall ev montera en vägghängd wc men saknar reglar i väggen där den skall monteras. Går det att montera den med lämpliga plugg i vägg med endast enkelgips och kakel? Skall ha en låg fixtur på 820mm och tänker att den största belastningen inte hamnar på väggen utan på fixturen där toaskålen är monterad.
Tänker mig 4 fästpunkter i vägg enligt bild och ej bultad i golvet. Kommer det att funka?
Tänker mig 4 fästpunkter i vägg enligt bild och ej bultad i golvet. Kommer det att funka?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Själv vågade jag inte montera med plugg och skruv i betonghålsten utan borrade och sätte kemankare/"strumpa" och gängstång. Detta var min första jag monterade själv men känns det inte lite klent att fästa i? Hoppas du får någon med erfarenhet för jag antar att du inte kommer åt att sätta regel på insidan nu.
Enkel kalkyl. 100 kg person sittande på framkant av stolen, 60 cm från cisternen och 2 fästpunkter 90 cm ovan golv ger 33 kg per skruv.J JockeGbg skrev:
Bortser från de 2 nedre skruvarna för belastningen kommer inte bli hög på dem.
Essve säger max 18 kg per M6 expander.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för ett lysande svar. Misstänkte väl att det inte skulle hålla men nu har jag ju siffror på det. 👍K Kane skrev:
Fixturen skall fästas i befintlig kaklad vägg och sedan byggas in i en låda.A A-Man_08 skrev:
Men kom på att om jag bygger lådan bredare än fixturen borde jag kunna fästa en regel på kaklet som skruvas genom kaklet och i väggreglarna. Sedan skruva fixturen i den regeln. Borde funka.
Klicka här för att svara