1 225 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Hur fästa byggplast mot grundmur i krypgrund?
Jag ska i mitt hus från 1972 byta ut en gammal svart byggplast mot en ny och enligt instruktioner från fuktexpert fästa den mot grundmuren. Nu är frågan om det är någon som vet bästa sätt?
Jag har samlat följande idéer så här långt:
- Vik upp plasten mot muren och luta gamla takpannor mot plasten
- Vik upp plasten och lägg stenar mot plasten på marken
- Vik upp plasten och skruva en träregel mot muren med plast emellan
- Vik upp plasten och skruva en aluminiumskena mot muren med plast emellan
- Vik upp plasten och tejpa med lämplig tejp mot muren
- Vik upp plasten och fäst den med fogskum mot muren
Är det någon som har erfarenhet av något av dessa och kan rekommendera eller varna för någon av dessa?
Eller annan metod?
Jag har samlat följande idéer så här långt:
- Vik upp plasten mot muren och luta gamla takpannor mot plasten
- Vik upp plasten och lägg stenar mot plasten på marken
- Vik upp plasten och skruva en träregel mot muren med plast emellan
- Vik upp plasten och skruva en aluminiumskena mot muren med plast emellan
- Vik upp plasten och tejpa med lämplig tejp mot muren
- Vik upp plasten och fäst den med fogskum mot muren
Är det någon som har erfarenhet av något av dessa och kan rekommendera eller varna för någon av dessa?
Eller annan metod?
HEj, det finns speciell tjep som rekomenderas för det.
För att få helt tätt kan man sätta följande lager:
Grundmur-tejp-plast och sen skruvar man fast en aluminium list som pressar plasten in i tjepen och gör det tätt
För att få helt tätt kan man sätta följande lager:
Grundmur-tejp-plast och sen skruvar man fast en aluminium list som pressar plasten in i tjepen och gör det tätt
Denna hittar jag på en fukt hemsia
https://www.lfs-web.se/produkt/ljun...hDE2KGmEV0lwJg6-NPI3FRLvMA_mf0aZfVDp9HE8H7_Lx
Men jag kan tänka mig att om man har en slät grundmur och använder list som pressar ihop allt med så kan man NOG använda annat billigare material som är åldersbeständigt för att täta mellan betong och plast
https://www.lfs-web.se/produkt/ljun...hDE2KGmEV0lwJg6-NPI3FRLvMA_mf0aZfVDp9HE8H7_Lx
Men jag kan tänka mig att om man har en slät grundmur och använder list som pressar ihop allt med så kan man NOG använda annat billigare material som är åldersbeständigt för att täta mellan betong och plast
Klicka här för att svara