Fairlane Fairlane skrev:
Hur vanligt tror du att det är med folk som bara vill sabotera affären?
Jag tror det är väldigt ovanligt.
Jag tror att det isåfall är vanligare med folk som vill ha bostaden och tror att lån kommer ordna sig.
Att det inte är så vanligt lär bero på att mäklarna försöker upptäcka oseriösa budgivare.
De senaste 30 åren har jag varit tvungen visa legimitation för att komma in på visning. Och då har mäklare hållit förhör om nuvarande boende och arbetsgivare. Och när man lämnar bud har ju mäklaren sina noteringar om det man uppgivit. Att lämna bud utan att ha varit på visningen upptäcks då av mäklaren.
På 80-talet behövdes i sig inte det. Men en del då frågade om lön för att de skulle göra en KALP-kalkyl.

Men detta kan bero på vilka objekt vi talar om. Är det låga priser så kan väl mäklaren ta lättare på finansieringesfrågan. Antar jag.

Aktivister lär bara vara intresserade av att sabotera dyrare objekt. Knappast ett fritidshus för 100 k.

D daVinci skrev:
Jo, praxis verkar vara att man har som presumtiv köpare rätt att prata med besiktningsmannen. Och har rätt att efter det samtalet backa ur köpet.

Det hände ett objekt intill där jag nu bor. I besiktningarna numera vill besiktningsmannen borra ett hål i golvet och mäta fukt i grunden. Det vägrade den säljaren. (Och det kan man förstå när man ser borren. Det är inget litet hål som skall borras).
Efter prat med besiktningsmannen så rekommenderade denne att man mätte upp fukt i grunden. Köparen ville då att ett hål togs upp, men säljaren vägrade. Då backade köparen.

Jag ser inget orimligt i att köparen kan backa ur affären här.

Ett alternativ är att köparen fullföljer. Mäter upp fukten. Är det ett problem så driver köparen detta som dolt fel. Vilket antagligen går iom att säljaren vägrat besiktning. Den vägen är dock inte framkomlig om man anar att säljaren tänker börja jobba utomlands. Då kan denne glatt skita i eventuella stämningar i Sverige. I alla fall om denne tänker jobba länge utomlands.
Säkrast att backa ur. Och köpa något annat nästa vecka.
Tveksam till att det skulle hålla som ett dolt fel. Vad jag vet så säger regelverket ingenting om ifall säljaren nekar en besiktning utan bara om felet hade varit möjligt att upptäcka. Som köpare bör man vara ganska hård att få göra besiktning för vad som för dom flesta är den största affär dom kommer att göra i livet eller så kliver man av.
Ett kinesiskt ordspråk som jag anpassar lite till ämnet eftersom det i original handlar om kredit.
.
Jag vill göra besiktning du neka besiktning. Jag blir sur.
Du nekar besiktning jag avstår affären. Du blir sur.
Bättre du blir sur.

• Gilla
  • Haha
Harrison och 2 till
  • Laddar…
C
S JockeEinarson skrev:
Det går nog bra med ett kontoutdrag också.....
Vem har X antal miljoner liggandes på ett "räntefritt" bankkonto?

P
C cpalm skrev:
Jag känner en :O

Claes Sörmland
Hur var det nu igen, två årslöner ska ligga där enligt Anne Wibble har jag för mig.

Nej, en årslön sa wibble

• Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag skyller på min ungdom.

• Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
D daVinci skrev:
Att det inte är så vanligt lär bero på att mäklarna försöker upptäcka oseriösa budgivare.
De senaste 30 åren har jag varit tvungen visa legimitation för att komma in på visning. Och då har mäklare hållit förhör om nuvarande boende och arbetsgivare. Och när man lämnar bud har ju mäklaren sina noteringar om det man uppgivit. Att lämna bud utan att ha varit på visningen upptäcks då av mäklaren.
På 80-talet behövdes i sig inte det. Men en del då frågade om lön för att de skulle göra en KALP-kalkyl.

Men detta kan bero på vilka objekt vi talar om. Är det låga priser så kan väl mäklaren ta lättare på finansieringesfrågan. Antar jag.

Aktivister lär bara vara intresserade av att sabotera dyrare objekt. Knappast ett fritidshus för 100 k.
Jag har tittat på mängder av bostäder upp till såg 7,5-8 miljoner och det täcker nog in mer än 95% av bostäderna i Sverige. Jag har aldrig behövt visa legitimation vid visning och har aldrig behövs visa vare sig kontoutdrag eller lånellöfte när det varit dags för budgivning.

Ska man ändra lagstiftningen så att buden blir bindande så bör man fundera igenom effekter av förändringen och även till hur man kan lösa problem med aktuell lagstiftning (exempelvis kan ju säljaren komma överens med mäklaren om modellen ovan).

Lagstiftningen ska rimligtvis fungera på samma sätt oavsett om det är ett fritidshus för 100' eller en villa för 15 miljoner. Det är också en av anledningarna till att jag är skeptisk till att säljaren måste ha en besiktning som garanterar skick. Det bör vara fritt för säljare och köpare att komma överens om.

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har tittat på mängder av bostäder upp till såg 7,5-8 miljoner och det täcker nog in mer än 95% av bostäderna i Sverige. Jag har aldrig behövt visa legitimation vid visning och har aldrig behövs visa vare sig kontoutdrag eller lånellöfte när det varit dags för budgivning.

Ska man ändra lagstiftningen så att buden blir bindande så bör man fundera igenom effekter av förändringen och även till hur man kan lösa problem med aktuell lagstiftning (exempelvis kan ju säljaren komma överens med mäklaren om modellen ovan).

Lagstiftningen ska rimligtvis fungera på samma sätt oavsett om det är ett fritidshus för 100' eller en villa för 15 miljoner. Det är också en av anledningarna till att jag är skeptisk till att säljaren måste ha en besiktning som garanterar skick. Det bör vara fritt för säljare och köpare att komma överens om.
snittpriset låg på drygt 3.4 miljoner i augusti. 7.5-8 är ju högt. I vår kommun är det typ 650 kvm med enorm trädgård, helikopterplatta och dylikt (tänker på ett hus som hade allt det) hög standard.

Det måste såklart finnas undantag för bindande bud. Man måste ju få en chans att besikta huset så noggrannt det går, hittar man allvarliga fel så skall man kunna backa. Hittar man inte det så skall man betala skadestånd till säljaren om man backar ändå.

C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur var det nu igen, två årslöner ska ligga där enligt Anne Wibble har jag för mig.
Grattis till den som har så bra betalt att två årslöner räcker till ett kontant husköp! :rofl:

C cpalm skrev:
Grattis till den som har så bra betalt att två årslöner räcker till ett kontant husköp! :rofl:
När jag köpte mitt hus hade det definitivt räckt med två årslöner..

Inte alla köper "dyra" hus :poop:

C cpalm skrev:
Vi hade. I väntan på husköp eller en omfattande renovering. Det blev till slut ett husköp. Åtminstone bättre än att ha pengarna i madrassen.

• Gilla
Harrison
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, bostadshusmarknaden är ju extremt heterogen prismässigt där läget är så normerande för prissättningen. Sen kommer ju storlek, standard och helikopterplattor till det s a s.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
C
Violina Violina skrev:
Inte alla köper "dyra" hus :poop:
Det är sant, men jag tänker att kravet på lånelöfte och oron för att köparen inte skall kunna få fram pengarna i första hand gäller "dyra" hus. Men jag tänker kanske fel. Risken kanske är större på de "billiga" objekten.

Rkarlsson skrev:
snittpriset låg på drygt 3.4 miljoner i augusti. 7.5-8 är ju högt. I vår kommun är det typ 650 kvm med enorm trädgård, helikopterplatta och dylikt (tänker på ett hus som hade allt det) hög standard.

Det måste såklart finnas undantag för bindande bud. Man måste ju få en chans att besikta huset så noggrannt det går, hittar man allvarliga fel så skall man kunna backa. Hittar man inte det så skall man betala skadestånd till säljaren om man backar ändå.
Om säljaren backar då ska han betala skadestånd till köparen? Det kan finnas massor av skäl att backa ur en affär. Jobbet, olycksfall,dödsfall fick inte sålt sin egen bostad etc etc... Tror inte det är specielt görbart om man inte har fasta priser på en försäljning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.