Vi har renoverat på löpande timpris men med ett ”uppskattat pris”. Nu har vi fått fakturan som ligger ca 40 % över det pris som firman angav som ”uppskattat pris” när vi tackade ja till jobbet. Vet att vissa saker har tillkommit men svårt att se att det motsvarar så mycket mer.

Det finns regler om att man inte får gå över 15 % när det är ”ungefärligt pris”. Så jag undrar därför om det är någon juridisk skillnad här på uppskattat och ungefärligt pris?

Eller är hela idén om uppskattat pris utan betydelse i och med att vi kört på löpande timpris? Jag hade bilden att det ändå gällde.

(Googles AI tycker det är skillnad men jag litar inte helt på den, särskilt inte eftersom den verkar tala om olika typer av områden… Och så hoppas jag ju att den har fel :)

BirgitS
  • Gilla
matsro
  • Laddar…
Du har rätt att få en detaljerad redovisning där du dels kan se vilka tider de har arbetat åt dig, och vilka arbetsmoment på dessa tider.

Då bör du kunna avgöra hur mycket som beror på tilläggsbeställningar/ändringar.

Men om tänker oss att inga ändringar har skett, så får inte priset överstiga uppskattningen med mer än 15%.

• Gilla
matsro
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.