Fundera på att skaffa detta för att göra det enklare för barnen att komma in.
Ni som har detta - fungerar det bra?
Är det något man bör tänka på när man köper? (Tänker anlita hjälp för installationen)
Ni som har detta - fungerar det bra?
Är det något man bör tänka på när man köper? (Tänker anlita hjälp för installationen)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 814 inlägg
Nycklar kan dessutom glömmas, eller tappas bort.
En kod kan man enkelt byta ut, alternativ lämna ut via ett samtal eller meddelande.
Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av kodlås dock, men barnen är inte stora nog för att ta sig hem själv.
En kod kan man enkelt byta ut, alternativ lämna ut via ett samtal eller meddelande.
Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av kodlås dock, men barnen är inte stora nog för att ta sig hem själv.
Det stora frågan är kanske inte kodlås och smart lås utan för mig styr problematiken lämplig lösning.
En nyckelbricka tag eller fingeravtryck kan eventuellt vara något som fungerar.
Hur bra något fungerar beror på dörrmiljö och klimat och vilka krav du har men många blir nöjda med de lås som finns.
En nyckelbricka tag eller fingeravtryck kan eventuellt vara något som fungerar.
Hur bra något fungerar beror på dörrmiljö och klimat och vilka krav du har men många blir nöjda med de lås som finns.
Jag har ett nimly lås, det har både kod, fingeravtryck och tag. Har man låset uppkopplat (extra tillbehör) kan man även låsa upp via telefonen på distans. Tycker det fungerar jättebra och är godkänt av SSF
Kör själv ett Doorman-lås sedan ett antal år. Det fungerar bra men lär vara känsligt för avstånd mellan dörrblad och karm även om jag inte haft några problem. Det enda negativa egentligen är att det är väldigt "rassligt", går inte att smyga in precis. Inte samma solida känsla som ett "vanligt" lås heller. Byter batteri en gång om året, innan vintern.
Men funkar utmärkt med kidsen, inga nycklar att hålla reda på. Autolås så att de inte glömmer att låsa. (Även om man måste *stänga* dörren, något som hänt att någon bara lämnat dörren på vid gavel....)
Men funkar utmärkt med kidsen, inga nycklar att hålla reda på. Autolås så att de inte glömmer att låsa. (Även om man måste *stänga* dörren, något som hänt att någon bara lämnat dörren på vid gavel....)
Perfekt - tack för svar!U Ursidae skrev:Kör själv ett Doorman-lås sedan ett antal år. Det fungerar bra men lär vara känsligt för avstånd mellan dörrblad och karm även om jag inte haft några problem. Det enda negativa egentligen är att det är väldigt "rassligt", går inte att smyga in precis. Inte samma solida känsla som ett "vanligt" lås heller. Byter batteri en gång om året, innan vintern.
Måste säga att det är en av de absolut bästa inköpen vi gjort till huset, så det är inte bara för barnens skull.J Jorel03 skrev:
Man kan släppa in vem som helst, när som helst utan att behöva ge dem en nyckel i förväg. Man kan dessutom med app-koppling göra det på distans, men även utan kan man ju ställa in att en kod fungerar enbart en viss tid exempelvis.
Sen slipper man ju själv ha med sig en nyckelknippa överallt.
Vi har ett Yale som vi köpte för drygt 10 år sedan. Har bytt fjäder som håller handtaget uppe men i övrigt batterier.
Jag hade dock varit lite mer tveksam om det inte fanns tak över dörren så det är lite skyddat. Troligen är det minst lika driftsäkert som ett vanligt lås, man har ju aldrig haft fruset lås i bilen sen man slutade använda nyckel
Tack! 🙂Tomtom79 skrev:
Måste säga att det är en av de absolut bästa inköpen vi gjort till huset, så det är inte bara för barnens skull.
Man kan släppa in vem som helst, när som helst utan att behöva ge dem en nyckel i förväg. Man kan dessutom med app-koppling göra det på distans, men även utan kan man ju ställa in att en kod fungerar enbart en viss tid exempelvis.
Vi har ett Yale som vi köpte för drygt 10 år sedan. Har bytt fjäder som håller handtaget uppe men i övrigt batterier.
Jag hade dock varit lite mer tveksam om det inte fanns tak över dörren så det är lite skyddat. Troligen är det minst lika driftsäkert som ett vanligt lås, man har ju aldrig haft fruset lås i bilen sen man slutade använda nyckel![]()
Håller med helt. Lätt att sätta tidsintervall där barnens koder (eller hantverkares koder) funkar, lätt att byta om de skulle komma på villovägar eller glömmas bort. Full koll, om du vill, på när barnen kommer hem etc.Tomtom79 skrev:
Måste säga att det är en av de absolut bästa inköpen vi gjort till huset, så det är inte bara för barnens skull.
Jag hade dock varit lite mer tveksam om det inte fanns tak över dörren så det är lite skyddat. Troligen är det minst lika driftsäkert som ett vanligt lås, man har ju aldrig haft fruset lås i bilen sen man slutade använda nyckel![]()
Jag installerade ett Yale doorman classic samt Connect X wi-fi bridge i mellandagarna.
Enkel att installera, både det mekaniska och det digitala.
Barnen har egna koder och jag får en pling när de kommer hem.
Vi undrar bara varför vi inte skaffat ett tidigare.
Grymt nöjd hittills.
Enkel att installera, både det mekaniska och det digitala.
Barnen har egna koder och jag får en pling när de kommer hem.
Vi undrar bara varför vi inte skaffat ett tidigare.
Grymt nöjd hittills.