BirgitS BirgitS skrev:
Det har funnits olika normer under olika tidsperioder och det har även varierat över landet så därför ska man aldrig lita på färger utan alltid mäta.

Om det går ström så finns det en spänningsskillnad över t.ex. en lampa så det kan vara lättare att mäta spänning. Men om man kan koppla in multimetern i serie med en ledare så går det att mäta ström. Men jag tror inte din multimeter kan mäta växelström för det enda ställe kring vredet där det står A(mpere) så är det också en symbol för likström.
Tack så mycket Birgit, inte helt klart för mig det du skriver men nu funkar det så jag låter det vara haha. Finns det ingen bra bok om grundläggande ellära? Som varje husägare bör ha.

BirgitS
Utmärkt att det fungerar!

Leta efter böcker avsedda för kurser i ellära på gymnasiet, Akademibokhandel kanske har sådana.

Det kanske inte är ellära som är det "viktigaste" för en hempulare utan något typ installationsteknik. Det är en mycket liten del av elinstallation som handlar om ellära. Håller man sig inom tumreglerna 1,5mm2 och 10 A, 2,5mm2 och 16 A, 4mm2 och 20 A 6mm2 och 25 A så fungerar det nästan alltid.
Det som oftast kan vållar frågetecken är hur men bäst drar sina ledningar och det har ju ingen egentlig bäring på elläran.
Ps
Men naturligtvis är det bra att även förstå elläran men det är ju så mycket mer än enklare installationer.

M Mjolnir skrev:
Tack så mycket Birgit, inte helt klart för mig det du skriver men nu funkar det så jag låter det vara haha. Finns det ingen bra bok om grundläggande ellära? Som varje husägare bör ha.
Kjell o Co har gett ut en bok som omfattar mycket tekniska grejer, däribland el och elinstallationer.
Finns även att läsa på nätet.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer

För att det "ska gå ström" i en ledare så krävs det en sluten strömkrets. Vanligtvis mäter man inte strömmen i en 230 V-installation utan enbart spänning, som du har gjort både med en beröringsfri penna och mätinstrument

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.