Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Dessutom så står det ju inte i klartext att det är behörighetskrävande att dra ett rör, utan det är en tolkning av lagtexten och vad jag vet så finns det inga prejudikat.
 
Det är väl avsikten som avses, dvs om man drar rör med avsikt att de ska användas för 230/400V-ledningar.
 
Det är fascinerande hur de allra flesta diskussioner härinne så snabbt vinklas mot straffrätt och hur obehörigt elinstallationsarbete ska beivras, eller inte beivras.

Tänk på säkerheten istället. Elinstallationsarbete är reglerat för att elektricitet faktiskt kan orsaka ond, bråd död. Med reglering menar jag inte bara vem som får göra det, utan även hur det ska ske. Det var väldigt länge sedan någon omkom på grund av felaktiga installationer i bostäder. Låt oss alla se till att det förblir så.
 
  • Gilla
kanonkula och 7 till
  • Laddar…
scim skrev:
Dessutom så står det ju inte i klartext att det är behörighetskrävande att dra ett rör, utan det är en tolkning av lagtexten och vad jag vet så finns det inga prejudikat.
Allt arbete med fasta elinstallationer är behörighetskrävande. Sedan finns det några undantag. Det är samma princip som skattelagstiftningen.
 
Fredrik Sjödin skrev:
Tänk på säkerheten istället.
I så fall är det väl rätt klart, att dra rör själv som förberedelse för elektrikern är väl bland det mest riskfria som över huvud taget går att tänka sig.
 
f91jsw skrev:
I så fall är det väl rätt klart, att dra rör själv som förberedelse för elektrikern är väl bland det mest riskfria som över huvud taget går att tänka sig.
Nej, det är en felaktig slutsats.
 
Fredrik Sjödin skrev:
Nej, det är en felaktig slutsats.
Fast du verkar sakna argument.
 
Ni elektriker som hävdar att det är farligt och förbjudet att dra VP-rör:

Av samma anledning måste det väl även vara förbjudet och farligt att bygga hus/rum, avsett att dra kulo i???
 
Jag tänkte bara kommentera "fel mitt på en draging är ovanligt.

I mitt föräldrahem hade vi en incident. Jag var 14 eller 15 år. Det började med att jag kände en svag röklukt i mitt rum. Efter en stund kom jag fram till att det inte luktade rök någonannastans, inet heller utomhus.

Resten av familjen började också söka orsaken. Vi kom fram till att lukten var starkast inne i en garderob, vid en springa mellan golv o vägg.

Då tillkallades brandkåren, som efter viss tvekan höll med om att det luktade rök. Deras kläder luktade mer rök än det vi kände i rummet.

Brandkåren började bryta upp golvet i garderoben, just då gick en säkring. De avbröt och kallade in en jourelektriker. Elektrikern lokaliserade felet till ledningen till taklampan i köket, som låg under mitt rum. Och brandkåren kunde frilägga röret genom att bara bryta upp ett fåtal golvplankor precis vid min säng. Vid det laget var strömmen igång igen. Röret som gick där var ett gammalt pansarrrör (hus från -35). Röret var vitglödgat, och det pyrde från bjälken det var klamrat mot.

I röret gick det "modern FK" sedan en köksrenovering 1961, nu var det 1973. Fkn var helt förkolnad på en sträcka av en dryg meter, och det var inte i anslutning till någon ände av trådarna.

Gissningsvis hade en tråd blivit skadad ex. mot en vass kant på pansarröet i samband med installationen drygt 10 år tidigare. Min mamma hade kokat Julskinkan kvällen innan, det hade ångat en hel del, som kan ha trängt upp i röret till taklampan.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Jag tänkte bara kommentera "fel mitt på en draging är ovanligt.
Visst. "ovanligt" betyder inte "har aldrig hänt". Bara att om man skall lägga tid och energi på sin elsäkerhet så skall man titta på mycket, mycket annat, långt innan man börjar oroa sig för mitten på kablar.

Det är en statistisk utsaga, inte en absolut sanning. ;)
 
Fredrik Sjödin skrev:
Tänk på säkerheten istället. Elinstallationsarbete är reglerat för att elektricitet faktiskt kan orsaka ond, bråd död. Med reglering menar jag inte bara vem som får göra det, utan även hur det ska ske. Det var väldigt länge sedan någon omkom på grund av felaktiga installationer i bostäder. Låt oss alla se till att det förblir så.
I princip ingen omkommer pga hemmapul trots stor förekomst av detta (se bara på allt material som säljs till privatpersoner) och det händer inga dödliga elolyckor pga av detta. Om hemmapul vore lagligt skulle situationen kanske bli ännu bättre - idag finns det ju ingen bra information till privatpersoner. Jag har inte heller sett någon indikation på fler olyckor i länder som tillåter hemmapul.

Det krävs en vettig riskhantering. Det finns ju en massa andra farliga saker man faktiskt får göra, t.ex. att byta bromsar på bilen.
 
  • Gilla
Paxman och 3 till
  • Laddar…
tommib
Fredrik Sjödin skrev:
Det är fascinerande hur de allra flesta diskussioner härinne så snabbt vinklas mot straffrätt och hur obehörigt elinstallationsarbete ska beivras, eller inte beivras.

Tänk på säkerheten istället. Elinstallationsarbete är reglerat för att elektricitet faktiskt kan orsaka ond, bråd död. Med reglering menar jag inte bara vem som får göra det, utan även hur det ska ske. Det var väldigt länge sedan någon omkom på grund av felaktiga installationer i bostäder. Låt oss alla se till att det förblir så.
Säkerhetsmässigt är det väl bäst att någon som vet vad den gör sköter installerandet. Det kan precis lika gärna vara en hempulare. Jag skulle till och med gå så långt som att säga att en noggrann hempulare som bor i huset där installationen sker kommer att vara mycket mer säkerhetsmedveten än en lärling (eller i vissa fall van elektriker) som jobbar på ackord.

Skulle man vilja sätta säkerheten främst skulle ackordsarbete som elektriker vara förbjudet och man skulle ha individuell behörighet med kunskapskontroll. Men så är det inte....
 
  • Gilla
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
Fredrik Sjödin skrev:
Det är fascinerande hur de allra flesta diskussioner härinne så snabbt vinklas mot straffrätt och hur obehörigt elinstallationsarbete ska beivras, eller inte beivras.
Ja, det dominerar ju risken vad gäller hemmapulande för många. I bemärkelsen själva pulandet är ju styrt av fysikens och logikens lagar och därför ganska enkelt att överblicka risken med.

För de flesta så är däremot juridiken ett konstigt djur, som man har liten eller ingen erfarenhet av. Och den erfarenheten man har tyder på att den mest är "slumpmässig" (det är faktiskt inte riktigt sant, men det är en mycket djupare fråga än U=R x I)

Så det är klart att folk är intresserade av den juridiska tillämpningen. Särskilt som lagen i det här fallet inte syftar till ökad säkerhet (då hade den sett ut på annat sätt) utan det finns stora inslag av "regulatory capture" i den, inbyggt redan från början.

Fredrik Sjödin skrev:
Tänk på säkerheten istället. Elinstallationsarbete är reglerat för att elektricitet faktiskt kan orsaka ond, bråd död. Med reglering menar jag inte bara vem som får göra det, utan även hur det ska ske. Det var väldigt länge sedan någon omkom på grund av felaktiga installationer i bostäder. Låt oss alla se till att det förblir så.
Ja. Men det kan spikandet av takstolar eller reparationen av bromsar på bilen också. Det finns inget mycket som tyder på att hemmapulare på ett avgörande sätt skulle påverka säkerheten, och erfarenheter från likande verksamheter (jag tänker då främst på badrumsrenovering) visar att amatören som arbetar på sitt eget hus har samma eller mindre felsannolikhet som proffset. (Jag har själv hittat tre direkta farligheter i min egen installation, som elinstallatörer har stått för, så mitt hemmapulande har ju ökat säkerheten i mitt hem, inte minskat den).

Som det ser ut idag, så påverkar alltså hemmapulandet inte elsäkerheten i Sverige på ett negativt sätt, och det är inte otroligt att den faktiskt ökar elsäkerheten totalt sett. (Genom att exv. gamla dåliga installationer byts ut). Det stora hotet mot elsäkerhet i Sverige idag är dessutom inte i den fasta installationen, utan all undermålig skit från Kina som väller in över gränsen. Ett område som behörighetsdiskussionen överhuvudtaget inte berör och som torde helt dominera risken för antal döda till följd av el i Sverige. Så om det är din oro, så vet du var du skall lägga hela din tid. Dvs i den anslutna utrustningen, inte i den fasta installationen.

Vi lägger ju dessutom den överväldigande delen av tiden på just det här forumet med att förklara och lära ut hur olika installationer skall utföras och denna utbildning håller mycket hög klass. Inte tu tal om det. För att ta mig själv som exempel så vet jag mycket mer om elinstallationer i en villa, och hur dessa skall dimensioneras och utföras än jag någonsin lärde mig när jag arbetade som elektriker under någon annans behörighet. Sug på den ett tag. Det finns många, många, yrkesverksamma "yrkesmän" som vet betydligt mindre än vad många här gör.

Så att säga att vi inte har ett säkerhetsfokus, och att vi inte på ett positivt sätt verkar för att denna sprids och utökas, det är att skjuta på helt fel mål enligt mig.
 
  • Gilla
blackarrow och 9 till
  • Laddar…
scim skrev:
Jag är inte dum i huvudet, jag förstår syftet med slang/rör. Min fråga är hur man kan dra slang/rör på ett sätt som resulterar i en livsfarlig elanläggning.
Det finns en massa smådetaljer när det gäller rör som man kanske inte tänker på. Jag är ingen elektriker men jag har t.ex. snappat upp följande:

Rör får inte vara fixerade i sidled. De måste kunna röra sig så att om man slår in en spik i väggen där röret sitter så glider röret åt sidan.

Där rör är fixerade i sidled (t.ex. där de passerar reglar) så måste det sitta spikskydd över.

Tittar du på en vanlig kabelvinda så står det hur många watt den tål ihoprullad respektive utrullad. Det är en ganska stor skillnad. På samma sätt så kan rör som dras på fel sätt ge för dålig kylning av ledningarna som går där.

Det finns också risker med att man får kondens inuti rören så de blir vattenfyllda eller att det rinner vatten från röret till en dosa.


Det finns säkert massor med mer saker man måste tänka på. Det är möjligt att det skulle gå att skriva ihop en checklista över vad man behöver tänka på, men det är ju just den du i såna fall behöver få från den behöriga elektrikern, som en del av "delegeringen". I teorin skulle det säkert gå att ge enskilda personer behörighet enbart för att dra rör, men det skulle bli alldeles för komplext om man skulle hålla på och försöka finfördela behörigheten på det viset.
 
pelpet skrev:
Det krävs en vettig riskhantering. Det finns ju en massa andra farliga saker man faktiskt får göra, t.ex. att byta bromsar på bilen.
Men bilen besiktigas en gång om året. Hur ofta besiktigas elinstallationer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.