41 513 läst ·
249 svar
42k läst
249 svar
Hur får jag förbereda för elektrikern?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Vi kommer nog aldrig att få ett tydligt svar på denna fråga pga det inslag av moment 22 som finns här.
Man får givetvis utan behörighet förlägga slang, klamra kabel, montera dosor och uttag, bygga en elcentral, bygga andra elektriska anordningar etc.
Men man får inte koppla in installationen till starkströmsanläggningen i huset. Det kräver behörighet. Men man får koppla in installationen till ett system med maximalt 50 V, 10 A och 200 VA.
Om nu en behörig elinstallatör kommer till platsen för att koppla in installationen till starkströmsanläggningen, får han det?
Det sägs att denne elinstallatör riskerar åtal mot ellagen, närmare bestämt 6 § i elinstallatörsförordningen som nämns ovan. Skulle dock vara intressant att se detta ske, hur det skulle motiveras. Jag tror det är tomma ord.
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Forlaggning-av-jordkabel/
(Ja jag vet att länken ovan inte funkar längre, ESV förstörde samtliga gamla bokmärken för nåt halvår sedan, orkar inte leta upp den nya för ESV's sökfunktion är värdelös).
Nä, en elinstallatör som kopplar in en installation som han inte vet något om, men som ser bra ut (det som syns) kan knappast fällas för något brott.
- Han har ju stöd av ellagen som säger att elinstallationsarbete är behörighetskrävande, alltså kan det inte finnas en installation som är gjord av en obehörig
- Han har bara ansvar för att kontrollera de delar han själv installerat.
- Han har ingen skyldighet att kontrollera några behörigheter, inte ens innehavaren har det.
- Han kan rimligen inte fällas för att han inte misstänkt att den övriga elinstallationen är olaglig!
Dessutom kvarstår frågan vilken paragraf och motivering han skulle fällas med.
Skulle man hårddra det åt andra, som det antyds här, skulle en elinstallatör aldrig kunna använda en slang för starkström som han inte själv vet är förlagd av en behörig person. Sådana bevis finns ju inte, så då återstår bara att riva väggen och göra om, icke...
Vad bör man göra då? Prata med elektrikern först. Följ alltid reglerna, även i görligaste mån för slang avsedd för högtalarkabel. Då blir det inga säkerhetsmässiga tveksamheter i framtiden vilket är det viktiga, tycker jag.
Man får givetvis utan behörighet förlägga slang, klamra kabel, montera dosor och uttag, bygga en elcentral, bygga andra elektriska anordningar etc.
Men man får inte koppla in installationen till starkströmsanläggningen i huset. Det kräver behörighet. Men man får koppla in installationen till ett system med maximalt 50 V, 10 A och 200 VA.
Om nu en behörig elinstallatör kommer till platsen för att koppla in installationen till starkströmsanläggningen, får han det?
Det sägs att denne elinstallatör riskerar åtal mot ellagen, närmare bestämt 6 § i elinstallatörsförordningen som nämns ovan. Skulle dock vara intressant att se detta ske, hur det skulle motiveras. Jag tror det är tomma ord.
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Forlaggning-av-jordkabel/
(Ja jag vet att länken ovan inte funkar längre, ESV förstörde samtliga gamla bokmärken för nåt halvår sedan, orkar inte leta upp den nya för ESV's sökfunktion är värdelös).
Nä, en elinstallatör som kopplar in en installation som han inte vet något om, men som ser bra ut (det som syns) kan knappast fällas för något brott.
- Han har ju stöd av ellagen som säger att elinstallationsarbete är behörighetskrävande, alltså kan det inte finnas en installation som är gjord av en obehörig
- Han har bara ansvar för att kontrollera de delar han själv installerat.
- Han har ingen skyldighet att kontrollera några behörigheter, inte ens innehavaren har det.
- Han kan rimligen inte fällas för att han inte misstänkt att den övriga elinstallationen är olaglig!
Dessutom kvarstår frågan vilken paragraf och motivering han skulle fällas med.
Skulle man hårddra det åt andra, som det antyds här, skulle en elinstallatör aldrig kunna använda en slang för starkström som han inte själv vet är förlagd av en behörig person. Sådana bevis finns ju inte, så då återstår bara att riva väggen och göra om, icke...
Vad bör man göra då? Prata med elektrikern först. Följ alltid reglerna, även i görligaste mån för slang avsedd för högtalarkabel. Då blir det inga säkerhetsmässiga tveksamheter i framtiden vilket är det viktiga, tycker jag.
Du har missförstått detta. Det går att använda produkter som inte kräver skyddsrör. FK är inte en sådan.Villa vista skrev:
Till TS, det du kan göra för att spara tid för elektrikern är att ha städat undan, ha en tydlig koll på vad du behöver och var du behöver det, ungefär vad du tänkt använda det till. För du sedan en dialog med elektrikern så kanske den har en synpunkt eller två som ger ett mervärde eller en bättre lösning. Kanske även billigare.
Att försöka sätta sig in i hur någon annan resonerat (som dessutom inte är yrkesman och kanske kör med en egen "standard") kan ta lång tid; kanske även äta upp den förtjänst du tänkt dig.
Det är även tänkbart att du under överseende av elektrikern kan hjälpa till med enklare sysslor, en kabeldragning på vinden eller dylikt. En bra dialog med elektriker kan leda till bättre svar på din fråga än detta forum kan erbjuda tror jag.
AG A, Bosse har gett dig svar på vad som räknas som starkström och för att använda ett rör i en starkströmsanläggning så måste det fylla just dom krav som ställs för ett rör i starkströmsanläggningar. Det duger inte med vilket rör som helst.
I mitt hus ligger några gamla, numera oanvända, vattenrör kvar i väggen.elmont skrev:
Tänk om elektrikern använder de till att dra ström i. Då är det alltså mitt fel, och jag kan åka fast för det???
Ok om jag fattat rätt agerar många installtörer på en delegerad behörighet. Dvs att någon på friman innhar behörighet. (Rätta mig om jag har fel) i så fall blr väl den behörigheten kunna deleferas vidare till privatperson? Dvs hittar jag en elektriker som säger att jag kan sätta upp rören så får jag göra det?
AronD, det ställs visa formella krav på hur man kan delegera men hittar du någon som vill är det helt OK. Tidigare var det även krav på ett anställningsförhållande men det är i dag ändrat.
AG A, hur du och din elektriker gör och vad som kan bli följderna bryr jag mig inte om jag bara beskriver vad föreskriften säger.
AG A, hur du och din elektriker gör och vad som kan bli följderna bryr jag mig inte om jag bara beskriver vad föreskriften säger.
Jag kan berätta att ute i verkliga livet (som många gånger skiljer sig avsevärt från detta forum) så är det vanligt att kunden drar både slang och rör själv. Fast jag rekommenderar som alla andra att prata med elektrikern först.
Att slippa borra i reglar säger nog ingen elektriker nej till, låt elektrikern rita upp var det ska borras först bara.
Jag pratar inte om föreskrifter eller regler och lägger ingen egen värdering i hur eller vad man gör, faktum kvarstår och det är att kunden ofta drar slang och sätter dosor själv. Sen är det upp till var och en om man som elektriker accepterar det.
Att slippa borra i reglar säger nog ingen elektriker nej till, låt elektrikern rita upp var det ska borras först bara.
Jag pratar inte om föreskrifter eller regler och lägger ingen egen värdering i hur eller vad man gör, faktum kvarstår och det är att kunden ofta drar slang och sätter dosor själv. Sen är det upp till var och en om man som elektriker accepterar det.
Det här blev ju intressant.
Jag kan köpa att om en anläggning är avsett för starkström så får man inte utföra något moment i installationen.
Men bara för det blev sån fart så måsta jag slänga in en till fråga.
Om man inte drar EK/FK i rören utan EKK Light eller något liknande som redan har fullgod isolering. Då kan man inte hänvisa till att det är en del av "kabeln" utan i sådana fall borde ju röret mer ses som en byggnadsdel i vilken man har dragit kabel.
Nu har jag ingen koll på vilka kablar man får dra fritt i byggnadsdel, men jag menar att jag har läst i någon föreskrift att vissa går bra till det.
Ock det måste ju ändå vara fritt att bygga ett utrymme i vilket man kan dra en kabel =)
Jag kan köpa att om en anläggning är avsett för starkström så får man inte utföra något moment i installationen.
Men bara för det blev sån fart så måsta jag slänga in en till fråga.
Om man inte drar EK/FK i rören utan EKK Light eller något liknande som redan har fullgod isolering. Då kan man inte hänvisa till att det är en del av "kabeln" utan i sådana fall borde ju röret mer ses som en byggnadsdel i vilken man har dragit kabel.
Nu har jag ingen koll på vilka kablar man får dra fritt i byggnadsdel, men jag menar att jag har läst i någon föreskrift att vissa går bra till det.
Ock det måste ju ändå vara fritt att bygga ett utrymme i vilket man kan dra en kabel =)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Men även förläggning av kabel är behörighetskrävande, oberoende av rör eller annat förläggningssätt 
Röret kan t.ex vara förlagt på olämpligt sätt så att kabeln skadas av värme.
Det finns ca 50 olika förläggningssätt beskrivna i reglerna, var o en med en noga angiven belastningsförmåga.
Röret kan t.ex vara förlagt på olämpligt sätt så att kabeln skadas av värme.
Det finns ca 50 olika förläggningssätt beskrivna i reglerna, var o en med en noga angiven belastningsförmåga.
Jag menar inte att det inte skulle vara behörighetskrävande att lägga kabel. Utan att om man låter elektrikern göra det i en byggnadsdel så måste man ju få bygga den delen av byggnaden. Om det sen är en slang... Jag vet inte. Tycker bara att det är kul att vända och vrida på det.
Vad som än sägs så är det ju först när någon blir friad eller fälld, för vad det nu är man har gjort, som man vet säkert.
Vad som än sägs så är det ju först när någon blir friad eller fälld, för vad det nu är man har gjort, som man vet säkert.
Funderar på nån vet nån som blivit dömd för dom kopplat elen själv i det egna hemmet?
Hittade lite statistik på elsäkerhetsverkets hemsida, 13 personer har omkommit som lekmän i hushållet/bostaden på grund av el mellan 2000-2013.
Alltså 1 person per år.
Samma statistiska sammanställning visar att 13 personer omkommit mellan 2000-2013 som är elyrkesmän.
Skulle vara intressant och veta hur många bränder som beror på "egendragen" el.
Att en hel del bränder beror på just el vet man ju, men hur många ggr har man kunnat bevisat att det beror på att det är en privatpersonen som lekt elektriker?
Hittade lite statistik på elsäkerhetsverkets hemsida, 13 personer har omkommit som lekmän i hushållet/bostaden på grund av el mellan 2000-2013.
Alltså 1 person per år.
Samma statistiska sammanställning visar att 13 personer omkommit mellan 2000-2013 som är elyrkesmän.
Skulle vara intressant och veta hur många bränder som beror på "egendragen" el.
Att en hel del bränder beror på just el vet man ju, men hur många ggr har man kunnat bevisat att det beror på att det är en privatpersonen som lekt elektriker?
Den där statistiken är ganska missvisande. Om man läser hela rapporten om elsäkerhet så klumpas t.ex. brand pga glömd spis in (och är en stor grupp). Utanför hemmet har vi tågklättrarna som en inte oväsentlig grupp. Att få fram antalet bränder pga hempulad el lär vara omöjligt.KumlaEkeby skrev:Funderar på nån vet nån som blivit dömd för dom kopplat elen själv i det egna hemmet?
Hittade lite statistik på elsäkerhetsverkets hemsida, 13 personer har omkommit som lekmän i hushållet/bostaden på grund av el mellan 2000-2013.
Alltså 1 person per år.
Samma statistiska sammanställning visar att 13 personer omkommit mellan 2000-2013 som är elyrkesmän.
Skulle vara intressant och veta hur många bränder som beror på "egendragen" el.
Att en hel del bränder beror på just el vet man ju, men hur många ggr har man kunnat bevisat att det beror på att det är en privatpersonen som lekt elektriker?
De flests elbränder beror väl snarast på spisar eller gamla elledningar som ingen rört på evigheter. Däremot har man ju sett en hel del hempulade spotlightsinstallationer i elfelsgruppen på fb där det måste räknas som ett mirakel att ingen brand uppstått.
Jag kan erkänna att jag dragit en del el själv i mitt eget hus men i varje fall har jag förbättrat befintlig installation. Jag bor i ett väldigt gammalt hus och varje renoveringsprojekt innebär väldigt mycket planering och omplanering. Att ta hit en elektriker vid varje konstighet man hittar hade varit väldigt tidskrävande och oekonomiskt. Jag är dock väldigt noga med att researcha varje arbetsmoment noga och gör inget ifall jag inte känner mig helt säker på vad jag gör. De enda gångerna jag rört något i närheten av en elcentral tex är när jag tagit bort en grupp som inte längre används.
Jag kan erkänna att jag dragit en del el själv i mitt eget hus men i varje fall har jag förbättrat befintlig installation. Jag bor i ett väldigt gammalt hus och varje renoveringsprojekt innebär väldigt mycket planering och omplanering. Att ta hit en elektriker vid varje konstighet man hittar hade varit väldigt tidskrävande och oekonomiskt. Jag är dock väldigt noga med att researcha varje arbetsmoment noga och gör inget ifall jag inte känner mig helt säker på vad jag gör. De enda gångerna jag rört något i närheten av en elcentral tex är när jag tagit bort en grupp som inte längre används.
