Status
Inte öppen för fler kommentarer.
MatshS skrev:
Det får du gärna tro, "Anpassningen" är inte prövad. Det känns tryggt att du kan uttala dig med sådan övertygelse om svensk gällande rätt och EU rätt. Det är inte många högt skolade jurister som kan det. Lagen skrevs väl efter bästa huvud, med stort inflyttande från särintressen kan jag misstänka. Min uppfattning och inställning är att lagen troligt står i konflikt med rörlighetsdirektivet inom EU.
Jodå, den är prövad ett flertal gånger till och med i och med att ett antal icke-svenska medborgare ansöker om, och får svensk behörighet. Just den delen av lagstiftningen är synnerligen harmoniserad med EU-rätten.
 
scim skrev:
Jag blandar inte ihop någonting, jag tycker bara din gränsdragning i inlägget innan var irrelevant då det inte styr vad man får och inte får göra. Hursomhelst är det väldigt godtyckliga gränsdragningar, har man "nödvändig kännedom" för att t.ex. installera en dimmer borde det vara helt ok att utföra.
Gränsdragningen för det du får göra i fasta installationer även som hempulare (byta brytare uttag osv), ligger i att det är rimligt för en hempulare att själv bedöma om kunskapen räcker. Börjar du ge dig på mer komplicerade saker så hamnar du väldigt lätt i en situation där du tror dig kunna, men inte klarar att inse vad du inte kan.

Där tycker jag den nu pågående tråden om elolyckan med felaktig reservkraftsomkopplare är ett tydligt exempel. Nu vet vi ju iofs inte exakt vad som var fel där. men det ligger nära till hands att tro att fastigehtsägaren hade tillverkat sin egen omkopplare utan att inse vilka säkerhetskrav man bör ställa på en sådan omkopplare. Dvs. han hade gjort sig en omkopplare som hjälpligt klarade uppgiften att få reservkraft i huset. Men utan att sätta sig in i vilka risker det fanns för linjearbetare med bakmatning från hans anläggning. Och det ligger nära till hands att tro att han enl. sin egen uppfattning hade tillräcklig kompetens att göra sin omkopplare.
 
scim skrev:
Jag blandar inte ihop någonting, jag tycker bara din gränsdragning i inlägget innan var irrelevant då det inte styr vad man får och inte får göra. Hursomhelst är det väldigt godtyckliga gränsdragningar, har man "nödvändig kännedom" för att t.ex. installera en dimmer borde det vara helt ok att utföra.
Det är ju två gränser.

Den ena gränsen handlar om vad som är en del av den fasta installationen och inte.

Den andra gränsen handlar om vad du får göra i den fasta installationen trots att du saknar behörighet.
 
Nerre skrev:
Gränsdragningen för en fast installation går i lampsockeln, eftersom det inte krävs verktyg att byta glödlampan (det kan möjligen krävas verktyg för att komma åt lampan, men dess elektriska anslutning kräver inte verktyg). På samma sätt så går gränssdragningen vid stickproppen för stickproppsanslutna grejer.

Det handlar ju om standardiserade anslutningssätt, det är svårt att skruva dit en glödlampa på fel sätt, alla glödlampor med samma typ av sockel ska klara av att skruvas in en sån sockel utan att det blir farligt.

Och mig veterligen är detta inget som elsäkerhetsverket har "hittat på" utan det har sin grund i internationella standarder.
Sen när är verktygskravet definition för en fast installation? Att pilla med en Wago klämma kräver inte heller något verktyg. Är Wagon då inte någon fast installation?
Vad skulle det vara för internationella standarder som du åberopar?
 
Du kan leta rätt på i stort sett vilken IEC-standard som helst och kolla upp hur de definierar begreppet "Permanently installed" ("fast installerad" på svenska).
 
hempularen skrev:
Där tycker jag den nu pågående tråden om elolyckan med felaktig reservkraftsomkopplare är ett tydligt exempel. Nu vet vi ju iofs inte exakt vad som var fel där. men det ligger nära till hands att tro att fastigehtsägaren hade tillverkat sin egen omkopplare utan att inse vilka säkerhetskrav man bör ställa på en sådan omkopplare. Dvs. han hade gjort sig en omkopplare som hjälpligt klarade uppgiften att få reservkraft i huset. Men utan att sätta sig in i vilka risker det fanns för linjearbetare med bakmatning från hans anläggning. Och det ligger nära till hands att tro att han enl. sin egen uppfattning hade tillräcklig kompetens att göra sin omkopplare.
Jag tycker snarare det var ett väldigt bra exempel på någon som saknade "nödvändig kännedom". Att ha nödvändig kännedom är inte samma sak som att tro att man har det, även om man "bara" byter ett eluttag.

Dessutom är det väl extremt långt ifrån den gränsdragningsproblematik som diskuteras här och i alla andra liknande trådar. Jag tror ingen (eller åtminstone väldigt få) anser att hempulare ska koppla in reservkraft på elnätet.

Edit: Dessutom är det ju intressant att lagen vi diskuteras inte ens verkar tillämpas i fallet ovan, utan det går under "Framkallande av fara".
 
Redigerat:
tommib
scim skrev:
Jag tycker snarare det var ett väldigt bra exempel på någon som saknade "nödvändig kännedom". Att ha nödvändig kännedom är inte samma sak som att tro att man har det, även om man "bara" byter ett eluttag.

Dessutom är det väl extremt långt ifrån den gränsdragningsproblematik som diskuteras här och i alla andra liknande trådar. Jag tror ingen (eller åtminstone väldigt få) anser att hempulare ska koppla in reservkraft på elnätet.

Edit: Dessutom är det ju intressant att lagen vi diskuteras inte ens verkar tillämpas i fallet ovan, utan det går under "Framkallande av fara".
Det är inte särskilt konstigt alls. Ellagen (eller om det är elinstallatörsförordningen) säger klart och tydligt att om brottet faller under annan lagstiftning ska den användas i första hand.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
tommib skrev:
Det är inte särskilt konstigt alls. Ellagen (eller om det är elinstallatörsförordningen) säger klart och tydligt att om brottet faller under annan lagstiftning ska den användas i första hand.
Ja, det hade jag ju kunnat läst mig till själv ;)

Bara genom att snabbläsa lagtexten kring "Framkallande av fara för annan" så känns ju den ganska tillräcklig för det vi diskuterar här.
 
scim skrev:
Att ha nödvändig kännedom är inte samma sak som att tro att man har det, även om man "bara" byter ett eluttag.
Precis på samma sätt som att "veta hur man drar vp-rör" inte är samma sak som att tro att man vet det.

Och då kommer vi ju till knäckfrågan: Hur drar vi gränsen? Hur vet vi vilka som verkligen har rätt kunskaper och vilka som bara tror att de har det?

Vem har mest troligt rätt kunskaper, den som säger att det är lätt eller den som säger att det är mycket att hålla reda på?

Dunning–Kruger-effekten blir ganska relevant i ett sånt här läge.
 
scim skrev:
Jag tycker snarare det var ett väldigt bra exempel på någon som saknade "nödvändig kännedom". Att ha nödvändig kännedom är inte samma sak som att tro att man har det, även om man "bara" byter ett eluttag.

Dessutom är det väl extremt långt ifrån den gränsdragningsproblematik som diskuteras här och i alla andra liknande trådar. Jag tror ingen (eller åtminstone väldigt få) anser att hempulare ska koppla in reservkraft på elnätet.

Edit: Dessutom är det ju intressant att lagen vi diskuteras inte ens verkar tillämpas i fallet ovan, utan det går under "Framkallande av fara".
Att personen saknade nödvändig kännedom är ju uppenbart (med reservation för att vi inte vet i detalj vad som hände). Men det jag ville belysa med inlägget är att skiljelinjen mellan underhållsåtgärder i den fasta installationen som är tillåtna och det som inte är tillåtet är satt utifrån att det skall vara rimligt för den obehörige att inse sin begränsning. Det är näst intill omöjligt att utifrån okunskap montera en brytare så att den blir farlig, men ändå tro sig ha gjort rätt. Det finns lite större risker med uttag, men man anser uppenbarligen att vem som helst kan inse ifall man har tillräcklig kunskap.

Men tar du en sak som en reservkraftsomkopplare. Vem som helst inser att det är ett stort ingrepp i elanläggningen, men det finns en uppenbar risk att någon med skapliga elkunskaper tror sig ha kunskap om vad som behövs. för att en sådan skall fungera. Men som då inte har tillräcklig allmän kunskap om säkerhet. Såsom vad händer om kontakterna svetsar ihop. Det är lätt hänt att även någon som är väldigt kunnig om el missar principen om att enkelfel inte får kunna bli farliga.
 
Vad är det egentligen som säger att elen i ett hus är säkrare för att en behörig elektriker har gjort installationen? Hantverkare är ju inte kända för att göra prickfria jobb, kanske elektriker är ett undantag men jag är väldigt tveksam.
Jag är övertygad om att man får en minst lika bra installation om man gör det själv, om man har koll på hur man ska göra såklart.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Jo men det är väl det som diskuterats i de senare inläggen här. hur vet du om du har koll, eller bara tror dig ha koll?

Det finns rätt gott om trådar här på byggahus från folk som hävdar att de har rätt bra koll, men där frågeställningen avslöjar en brådjup okunnighet.

Jag tror mig ex. vara rätt kunnig (är inte elektriker), även om jag är rätt övertygad om att jag vet vad som krävs för att installera en central, så ger jag mig inte på det som hempul, för jag vet inte vad jag inte kan.
 
hempularen skrev:
Jag tror mig ex. vara rätt kunnig (är inte elektriker), även om jag är rätt övertygad om att jag vet vad som krävs för att installera en central, så ger jag mig inte på det som hempul, för jag vet inte vad jag inte kan.
Tog mig friheten att fetmarkera det viktigaste i din mening.
 
hempularen skrev:
Jo men det är väl det som diskuterats i de senare inläggen här. hur vet du om du har koll, eller bara tror dig ha koll?

Det finns rätt gott om trådar här på byggahus från folk som hävdar att de har rätt bra koll, men där frågeställningen avslöjar en brådjup okunnighet.

Jag tror mig ex. vara rätt kunnig (är inte elektriker), även om jag är rätt övertygad om att jag vet vad som krävs för att installera en central, så ger jag mig inte på det som hempul, för jag vet inte vad jag inte kan.
Hur vet nån nånting? Vi talar trots allt om vuxna personer och i mitt tycke är det upp till var och en att bedöma vad man kan eller inte kan. Skulle vi ha samma överbeskyddande attityd överallt skulle ingen kunna göra nånting öht.

Om man inte är helt säker på att man vet vad man gör så får man antingen låta bli eller se till att lära sig. Att peta i centralen måste ändå ses som det mest extrema man kan ge sig på som hempulare och jag tycker det är ett ganska dåligt exempel. De flesta, mig inkluderad låter bli av ren självbevarelsedrift, oavsett vad lagen säger. De som trots okunskap ändå ger sig på sådant arbete vet förmodligen inte heller om att lagen existerar.

De få gånger jag bryter mot den här löjliga lagen, är om jag t.ex. renoverar ett rum med en befintlig utanpåliggande elinstallation. Den befintliga elinstallationen består då ofta av någon kulodosa som matar några uttag och belysning i samma rum. Oftast matas detta från en infälld dosa i intilliggande rum via pansarrör. Jag brukar då antingen öppna golv eller väggar och dra VP-rör infällda eluttag. Varje delmoment är väldigt okomplicerat och jag förändrar inte elinstallationen mer än att jag byter från gammalt, utanpåliggande till nytt, infällt. Jag använder dessutom endast kvalitetsprodukter till detta. Är det verkligen rimligt att jag iom detta begår ett lagbrott?
 
Redigerat:
hempularen skrev:
Jo men det är väl det som diskuterats i de senare inläggen här. hur vet du om du har koll, eller bara tror dig ha koll?

Det finns rätt gott om trådar här på byggahus från folk som hävdar att de har rätt bra koll, men där frågeställningen avslöjar en brådjup okunnighet.

Jag tror mig ex. vara rätt kunnig (är inte elektriker), även om jag är rätt övertygad om att jag vet vad som krävs för att installera en central, så ger jag mig inte på det som hempul, för jag vet inte vad jag inte kan.
Jo, även om allt det är sant, och det är lätt att peka på extremhändelse, så kan vi baserat på statistiska argument ändå hävda att folks bedömning av sin egen kunskap fungerar ganska väl. Det vräks som sagt ut installationsmateriel (och material för den delen...) graden av hemmapul torde vara omfattande.

Och ändå så ser vi under samma tidsperiod som detta ökat i omfattning något oerhört, en kraftig (nåja, iaf tydlig) minskning av antalet olyckor.

Om det var så att befolkningen i allmänhet inte var mogen att axla det här ansvaret, så borde ju motsatsen vara sann. ELLER så har vi någon annan faktor som helt dränker denna effekt. Denna faktor måste i så fall vara något i hästväg, eftersom våra siffror är så oerhört bra. I stort sett perfekta faktiskt. Så det finns inte mycket utrymme för en försämring i det dolda.

Så även om Dunning Krueger är sann, och drabbar de flesta av oss iaf någon gång, så är den inte så påfallande att man behöver en oerhört stor och komplicerad apparat för att mota den i grind. Det verkar fungera ganska bra i praktiken att folk tar eget ansvar och själva bedömer sin kompetens. Det gör det även i många andra sammanhang, så det är iofs inte så förvånande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.