1 537 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Hur får jag ett snyggt betonggolv?
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Anser att den som sa att de behövdes bara gunga för att du skulle få ett bra golv , ljög dig i ansiktet , efter slipning med ex 16 papper och avsluta med 36 eller högre papper på abs maskin å en handhållen maskin längs kanter , eller så är de en industri spackel eller så kallat design golv du får lägga , dock måste de slipas och lackas med impregnerade medel av valfritt tycke
De sa inte att jag inte skulle behöva göra något efteråt, bara att det inte behövde glättas vid gjutningstillfället. Men jag ska alltså bara slipa med papper, inte med diamantslipskiva?R Rickard.lj skrev:Anser att den som sa att de behövdes bara gunga för att du skulle få ett bra golv , ljög dig i ansiktet , efter slipning med ex 16 papper och avsluta med 36 eller högre papper på abs maskin å en handhållen maskin längs kanter , eller så är de en industri spackel eller så kallat design golv du får lägga , dock måste de slipas och lackas med impregnerade medel av valfritt tycke
Typ med en sån här maskin https://www.rentaeasy.se/produkt/golvslipmaskin-abs snarare än än sån här https://www.rentaeasy.se/hyra/golvslip-betong?
Jag har sett flera ställen som hyr ut golvslipar från Edge, är det något som skulle funka?
Hur mycket slippapper gör man av med på ett ungefär? Kan jag köpa det från maskinfirman eller blir det bättre eller billigare att köpa själv och var/vad köper man isåfall?
Vilka efterbehandlingsmetoder och produkter kan jag välja mellan sen och vilka för- och nackdelar har dessa?
Det där golvet är lite för grovt hugget för att vara slipa bort hinna med. Är ganska så höga toppar och kommer kräva mer arbete.
Skulle ringa scanmaskin eller HTC och rådfråga vad som är bästa segmentet för att får det bra.
Skulle ringa scanmaskin eller HTC och rådfråga vad som är bästa segmentet för att får det bra.
De höga topparna på mittenbilden är på ett begränsat område där de slarvat med gungningen. Kanske 1 av 40 kvm. Resterande yta är som den nedersta bilden.A atomlab skrev:
En del av ytan kommer vara under en trappa och alltså inte synas. Där kan jag alltså testa olika lösningar innan jag bestämmer hur jag ska göra. Nåt förslag vad jag ska börja med att testa?
Innan jag startade denna tråden hade jag en konversation med ChatGPT för att få ett hum om saker att fördjupa mig i. Där fick jag kortfattat rådet att en lite tyngre maskin med diamantskär skulle vara lättare att hantera för en nybörjare än en ABS-slip. Större chans till bra resultat och mindre risk för ojämnheter på grund av misstag. Skulle du hålla med om den slutsatsen?
Ja, det är jag med på. Som jag minns att diskussionen gick med betongaren var att med SKB och gungning kan resultatet bli tillräckligt bra direkt. Nu tog hela gjutprocessen kanske 2h, skulle jag glätta så hade de behövt vara där mycket längre för att invänta rätt tillfälle att glätta, ha fler maskiner mm.C cpalm skrev:
Så de rekommenderade det då det skulle bli billigare för mig. Sen var jag samtidigt beredd på att jag skulle behöva lägga lite tid och pengar på att fixa det själv i ett senare skede. Problemet är bara att jag nu har svårt att fatta vad och hur jag ska göra det.
Har även ringt runt till lite firmor i närområdet som sysslar med bland annat slipning av betonggolv för att få en offert på vad det skulle kosta att leja ut det för att ha nåt att jämföra hyreskostnad mm med och då samtidigt försöka få lite info om hur jag kan göra det själv. Men alla jag kommit fram till har bara jobbat mot företag så ingen hjälp där tyvärr.
Är inte riktigt med på om du menar kan som att det fanns en osäkerhetsfaktor, eller kan som att man kan nå motsvarande resultat som med glättning om man gör det på rätt sätt?M Molnius skrev:
Oavsett känns ju betongaren som den uppenbara parten att konsultera när resultatet nu inte blev som förväntat. Tycker de själva att de levererat vad som utlovats?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur stor skillnad mellan färgerna bör det vara för att bli snyggt?
Färg, Måla & Tapetsera -
1- eller 2-K färg på betonggolv i tvättstuga?
Golv -
Måla betonggolv i garage - hur är Biltemas färg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla betonggolv, färgval?
Golv -
Grafitgråa betonggolv från Weber Design - missfärgning
Golv