Myrstacken
M MaBj skrev:
Hej, ursäkta OT men hur brant var backen? Är i lite liknande situation men har fått sagt av vägbyggaren att det ska vara lugnt. Vore dock intressant att veta vilken stigning de klarar/inte klarar.
aj aj jag vet faktiskt inte hur många grader lutningen är på..

Kim80
Oavsett vad ni har för inkomster så har ni inte ordnad ekonomi så länge ni inte har någon form av sparande. Åtminstone inte enligt banken.
Vi fick låna till vår första bostad just för att vi månadssparade kontinuerligt, trots lägre inkomster än några vänner med betydligt högre lön men som brände varenda krona.
Och i all välmening så håller jag faktiskt med banken, sparkapital kan behövas förr än man tror, blir man sjuk/arbetslös så vill man kanske inte sälja av kåken för att man inte längre har råd att betala av lånen.

Sen är det förstås skillnad på bank och bank, så mitt tips är att kolla med andra banker men börja ffa att spara regelbundet!

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Å Ådras skrev:
Har alla, förutom kontantinsatsen, även en buffert på några hundratusen, som banken svarade mig behövdes?? Vi har ordnad ekonomi för övrigt…
Jag kollade med min bank (Danske bank) hur mina förutsättningar skulle vara för ett husbygge. Jag har en BR som skulle säljas för att vara insats.

Enligt banken:
- vi värderar din BR, sen drar vi av 10% av värdet för att inte göra glädjekalkyl. (Sen räknas lån o ev skatt bort och resten blir insats)
- du behöver ha minst 200 tusen kr för "oförutsedda utgifter" utöver insats.

Och sen fick jag låna beräknat på 75% belåning (uträknat "baklänges" m tanke på insatsen).

Så vet du hur Danske Bank tänker.

Redigerat:
  • Gilla
Ådras
  • Laddar…
Kim80 Kim80 skrev:
Oavsett vad ni har för inkomster så har ni inte ordnad ekonomi så länge ni inte har någon form av sparande. Åtminstone inte enligt banken.
Vi fick låna till vår första bostad just för att vi månadssparade kontinuerligt, trots lägre inkomster än några vänner med betydligt högre lön men som brände varenda krona.
Och i all välmening så håller jag faktiskt med banken, sparkapital kan behövas förr än man tror, blir man sjuk/arbetslös så vill man kanske inte sälja av kåken för att man inte längre har råd att betala av lånen.

Sen är det förstås skillnad på bank och bank, så mitt tips är att kolla med andra banker men börja ffa att spara regelbundet!
ordnad ekonomi har vi ju förstås men jag reagerade mer på hur mycket banken eg kräver… 25% i kontantinsats …
Men nu har jag fått bättre svar av andra banker än min egen

Kanske istället säga till banken att ni vill lägga 900" i kontantinsats PLUS att ni har 300" i buffert istället?

Tror kanske banken enligt kalkylen räknar med en slags schablon vid husköp/nybyggnation att t ex 300" generellt går åt till pantbrev/stämpelskatt/bygglov/anslutningskostnader/planavgift osv utöver alla andra kostnader för själva husbygget.

Sen kanske banken också räknar med att i princip ALLA husbyggen drar över den planerade byggkostnaden i mer eller mindre grad. Så även där är nog en buffert på ett par hundra tusen kronor lämplig att ha med i kalkylen.

Även 900" i kontantinsats borde ju innebära en belåningsgrad på <82% om det maximalt är beräknat kosta 5 miljoner.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
K
Om ni planerar att bygga för 5 mkr behöver ni (hos andra banker än SEB) lägga 750 kkr kontant vilket innebär att ni har kvar 450 kkr i sparande. Så det borde inte vara något problem.

Utmaningen är nog snarare att bankerna vill ha en "säkerhet" i att ni verkligen håller er budget på 5 mkr. Ett lösvirkeshus utan totalentreprenad kan enkelt springa iväg 450 kkr och då är plötsligt allt sparande slut. Det vill de flesta bankerna inte riskera.

Har du däremot totalentreprenad från en känd husleverantör som landar på 5 mkr (eller gärna 4,5 mkr plus 500 kkr i reserv) borde det inte vara något problem att låna.

Lycka till!

/Krille

• Gilla
Ådras
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag skulle inte rekommendera SEB och Swedbank vid byggkreditiv då de är snuskigt dyra.
Swedbank lägger t o m på nån % på varje betald faktura vilket blir skitdyrt i längden.
Det där är nog en väldigt individuell sak som kanske varierar vart man bor eller andra förutsättningar. Vi hade swedbank när vi byggde nytt hus (hatar swedbank i övrigt) men vi fick jättebra hjälp med kreditivet och där la dom inte på något extra. Vi byggde 2017-2018. Vid den tiden var dessutom swedbank inte ett dugg dyrare än övriga banker ☺️

Å Ådras skrev:
Ok vi har SEB …
Det är inget lösvirkeshus men vi kan styra flera delar själva. Vi köper en stomme av ett företag …
Vi byggde nyligen hus och vi hade jättesvårt att få byggkreditiv, banken vill ha entreprenad kontrakt på alla delar i husbygget. Till slut gav vi upp tanken på att bygga själva och tecknade totalentreprenad med känd hustillverkare och då var det inga problem att få byggkreditiv.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.