Vi vill bygga ett hus. Planen är maxkost 5 msek. Vi har 1,2 msek i kontantinsats. Billån på 240000kr och två bilar. Vi har en gem inkomst på 90 000 kr i mån brutto => ca 55000 kr netto. Vi har inget direkt sparat… helt hopplöst att få ett byggkreditiv..! Vad gör vi för fel…? Har alla, förutom kontantinsatsen, även en buffert på några hundratusen, som banken svarade mig behövdes?? Vi har ordnad ekonomi för övrigt…

MrJay
Låter som ni har fel bank, många banker är extremt tveksamma till lösvirkeshus.

MrJay MrJay skrev:
Låter som ni har fel bank, många banker är extremt tveksamma till lösvirkeshus.
Ok vi har SEB …
Det är inget lösvirkeshus men vi kan styra flera delar själva. Vi köper en stomme av ett företag …

MrJay
Min erfarenhet av SEB är att de är krångliga så in i h#lvete, vände mig till de när vi skulle köpa första bostaden (vi hade de som privatbank i många år) - de ville inte lyssna överhuvudtaget. Gick till SHB, fick lånet till bostaden utan problem mot att vi bytte (gjorde det gladeligen). Nu har vi byggnadskreditiv via samma bank och bygger allt själva :cool:

• Gilla
Ådras
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Min erfarenhet av SEB är att de är krångliga så in i h#lvete, vände mig till de när vi skulle köpa första bostaden (vi hade de som privatbank i många år) - de ville inte lyssna överhuvudtaget. Gick till SHB, fick lånet till bostaden utan problem mot att vi bytte (gjorde det gladeligen). Nu har vi byggnadskreditiv via samma bank och bygger allt själva :cool:
Ja, jag är oerhört besviken på dem
Känns ju heelt hopplöst.

Nordea kör väldigt hårt på byggkreditiv så snacka med dem

Jag har hängt upp mig på att de tar UC vid varje koll … är det ff så belastande med UC som förr…? Ja jag/vi ska kolla med fler banker men blev så lack att höra att vi behöver 2-300 tusen till förutom kontantinsatsen… vi har inget hus att sälja heller så det är inte några bromsar där heller…
Jaja bara att ta nya tag…

Är det möjligen så att du visat en kalkyl som ser för optimistisk ut?

Eller vill du bygga på en ort där värdet av nybygget blir lägre än byggkostnaden?

• Gilla
Swetrot
  • Laddar…
Byt bank! Vi hade Länsförsäkringar bank och skulle bygga lösvirke för ca. 3.8 mkr. Vi hade tomten samt en kalkylerad vinst på ca. 600tsek i vårat tidigare boende som "insats". Länsförsäkringar var både sega och besvärliga.

Bytte till Nordea och våran kontakt bara "ordnade" allt. För övrigt en person som jobbade heltid med byggkreditiv som hjälpte oss med mycket övrigt kring ekonomin vid byggande. Behöver jag säga att vi avslutade vårt samarbete med länsförsäkringar och blev helkunder hos Nordea efter detta?

U
Jag skulle inte rekommendera SEB och Swedbank vid byggkreditiv då de är snuskigt dyra.
Swedbank lägger t o m på nån % på varje betald faktura vilket blir skitdyrt i längden.

Å Ådras skrev:
Vi vill bygga ett hus. Planen är maxkost 5 msek. Vi har 1,2 msek i kontantinsats. Billån på 240000kr och två bilar. Vi har en gem inkomst på 90 000 kr i mån brutto => ca 55000 kr netto. Vi har inget direkt sparat… helt hopplöst att få ett byggkreditiv..! Vad gör vi för fel…? Har alla, förutom kontantinsatsen, även en buffert på några hundratusen, som banken svarade mig behövdes?? Vi har ordnad ekonomi för övrigt…
Har du 1,2 milj i kontantinsats finns det buffert. Eller menar du 1,2 i orealiserad vinst i befintligt boende?

Det är inte säkert att banken delar er uppfattning om värderingen och framförallt finns det inga garantier att det blir 1,2 i vinst.
Ett hus för 5 milj kräver bara 750k i handpenning.

Å Ådras skrev:
Jag har hängt upp mig på att de tar UC vid varje koll … är det ff så belastande med UC som förr…? Ja jag/vi ska kolla med fler banker men blev så lack att höra att vi behöver 2-300 tusen till förutom kontantinsatsen… vi har inget hus att sälja heller så det är inte några bromsar där heller…
Jaja bara att ta nya tag…
Ja kreditupplysning tar alla banker. Något du är orolig för där?

U Utsliten och utdömd skrev:
Jag skulle inte rekommendera SEB och Swedbank vid byggkreditiv då de är snuskigt dyra.
Swedbank lägger t o m på nån % på varje betald faktura vilket blir skitdyrt i längden.
Gör Swedbank? Inte på de fyra miljoner i räkningar de betalade åt oss.

L Thyrfalk skrev:
Ja kreditupplysning tar alla banker. Något du är orolig för där?
Nej inte själva uc men flera på raken… förr när jag jobbade på bank så sågs det som dåligt…

O Orvar777 skrev:
Har du 1,2 milj i kontantinsats finns det buffert. Eller menar du 1,2 i orealiserad vinst i befintligt boende?

Det är inte säkert att banken delar er uppfattning om värderingen och framförallt finns det inga garantier att det blir 1,2 i vinst.
Ett hus för 5 milj kräver bara 750k i handpenning.
jag har 1,2 msek kontant direkt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.