Å Ådras skrev:
jag har 1,2 msek kontant direkt
Byt bank! Mycket märkligt!

• Gilla
Caroline543 och 1 till
  • Laddar…
O Orvar777 skrev:
Byt bank! Mycket märkligt!
Ja men tänkte om jag hade dålig koll…

• Gilla
Orvar777
  • Laddar…
Å Ådras skrev:
Nej inte själva uc men flera på raken… förr när jag jobbade på bank så sågs det som dåligt…
Ja så är det ju. Sen ger de alla också att mycket handlar om vilka som gjort kreditupplysningarna. Flera sådana på rad från större banker ska inte vara ett problem det går ju ihop med din plan att hitta kreditiv.

• Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
Vi hade SEB för vårt byggkreditiv, fungerade utmärkt och var väldigt smidigt. De kräver (kanske alla banker?) att man skall kunna betala 20% (inte 15% som gäller för bolån). Så om vi antar att värdet på ditt färdig hus blir 5MSEK så skall du ha 1MSEK kontant. Sedan skall du ha utrymme att betala räntan på ditt byggkreditiv samtidigt som du betalar hyra/ränta på ditt befintliga boende, säg 3% ränta, den sista månaden innan du lägger om till huslån blir ca 12 500kr/månaden och höftar man så kanske 100 000kr. Sedan tillkommer bygglov och diverse andra ”skatter” på ca 50-100 000SEK. Utöver det säger ju alla på detta forum att du bör ha ca 10% extra till tillägg/ändringar längs resan speciellt om du inte köper färdigt kataloghus. Så att ”bara” ha 200 000kr över den minst krävd miljonen kan mycket väll vara för snävt…

• Gilla
Ådras
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Är det möjligen så att du visat en kalkyl som ser för optimistisk ut?

Eller vill du bygga på en ort där värdet av nybygget blir lägre än byggkostnaden?
nej det tror jag inte vi gjort. Orten vi vill bygga på är en växande ort. Tror mest att de hängt upp sig på att vi inte har ett husföretags kalkyl …
Ifrågasatte deras beslut och det som är i vägen för ett godkännande är att vi inte har ca 3-400 tusen kr i buffert för extra kostnader…

Vi bytte från SEB till Nordea för att bygga hus! Typ halva räntan oxå. Så kolla med Nordea om du inte redan gjort det.

Du bör såklart ha kanske 200-400 tusen extra. Vår mark faktura fick på ca 200 mer än planerat pga förhållanden på tomten.

• Gilla
Ådras
  • Laddar…
Har relativt nyligen fått kreditiv och vi är igång och bygger. Säger bara kolla med fler banker! Jämför. Alla har olika krav och kan låna ut olika mycket. Vi kollade med fyra banker. Fick fyra olika förslag och fyra olika nivåer av krånglighet.
Till sist valde vi den som kunde låna ut mest.

• Gilla
Ådras
  • Laddar…
Kolla med fler banker, annars är mitt tips att leva snålt något år och slanta bort billånet och kanske röja lite i de fasta månadsutgifterna med abonnemang, nöjen, resor och kläder. Det är mycket lättare för banken att säga ja om man kan visa att man kan spara en kvarts miljon på ett år.

• Gilla
Ådras och 1 till
  • Laddar…
K
Jag rekommenderar också att ni byter bank. Vi tillhör också de som bytte från SEB (till Handelsbanken) när vi skulle bygga nytt.

/Krille

• Gilla
Ådras
  • Laddar…
Å Ådras skrev:
Ja men tänkte om jag hade dålig koll…
Nej du har dålig bank! Ska inte vara några problem med Handelsbanken. % ränta varje år så blir någon tiotusentals dyrare än andra. Men lån till fem miljoner ska gå smärtfritt om ni båda har fast jobb.

• Gilla
Ådras
  • Laddar…
Jag bygger för närvarande hus med min sambo. Vi har en gemensam inkomst om 70.000 och övriga lån på ca 250.000. Vi bygger för en totalkostnad om ca 4.6mkr och fick byggnadskreditiv genom Nordea utan några som helst bekymmer. Nu är vi inte klara än, men på god väg.

Nu är detta dock totalentreprenad genom en hustillverkare.

• Gilla
Ådras och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken
Å Ådras skrev:
nej det tror jag inte vi gjort. Orten vi vill bygga på är en växande ort. Tror mest att de hängt upp sig på att vi inte har ett husföretags kalkyl …
Ifrågasatte deras beslut och det som är i vägen för ett godkännande är att vi inte har ca 3-400 tusen kr i buffert för extra kostnader…
Jag hade swedbank förut innan vi byggde nytt...
Det fanns inte en chans att vi fick bygga huset vi ville.. det var ungefär 2 mille kort..
partnern hade nordea så vi kollade där istället..
Bygget var inga som helst problem plus att de tyckte vi skulle låna ytterligare 3 hundra tusen så att vi kunde byta ut våra möbler.. enda kravet var att jag skulle ändra så att jag hade mitt lönekonto hos dem..

• Gilla
Ådras
  • Laddar…
Myrstacken
R roniish skrev:
Jag bygger för närvarande hus med min sambo. Vi har en gemensam inkomst om 70.000 och övriga lån på ca 250.000. Vi bygger för en totalkostnad om ca 4.6mkr och fick byggnadskreditiv genom Nordea utan några som helst bekymmer. Nu är vi inte klara än, men på god väg.

Nu är detta dock totalentreprenad genom en hustillverkare.
Kul och hoppas det går kanon för er..
Vår kostnad skulle vara 4,8 för huset... tomten hade jag redan..
Dock sprang det iväg under byggets gång bara markarbetena gick på 940tkr men enligt vår offert skulle det vara 600.. men backen var för brant så betongbilar kunde inte komma upp till vårt hus samt att områdets väg var bk2 vilket gjorde att de var tvungna att köra mera vändor osv bla bla bla det ena drog med sig det andra,,,
Men men jag var bitter i 6 månader sen accepterade jag att allt blev bra tillslut även om det blev 800 dyrare än från vad vi tänkt oss..

Suger när man tänker att man måste skjuta på andra saker man vill göra några år framöver

• Gilla
Riemann
  • Laddar…
Heij83
Som många andra redan skrivit, byt bank!

Vi hade Handelsbanken när vi skulle bygga nytt lösvirke i egen regi, Handelsbanken var inte alls villiga att ställa upp så det fick bli den lokala Sparbanken istället.

• Gilla
Ådras
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
Kul och hoppas det går kanon för er..
Vår kostnad skulle vara 4,8 för huset... tomten hade jag redan..
Dock sprang det iväg under byggets gång bara markarbetena gick på 940tkr men enligt vår offert skulle det vara 600.. men backen var för brant så betongbilar kunde inte komma upp till vårt hus samt att områdets väg var bk2 vilket gjorde att de var tvungna att köra mera vändor osv bla bla bla det ena drog med sig det andra,,,
Men men jag var bitter i 6 månader sen accepterade jag att allt blev bra tillslut även om det blev 800 dyrare än från vad vi tänkt oss..

Suger när man tänker att man måste skjuta på andra saker man vill göra några år framöver
Hej, ursäkta OT men hur brant var backen? Är i lite liknande situation men har fått sagt av vägbyggaren att det ska vara lugnt. Vore dock intressant att veta vilken stigning de klarar/inte klarar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.