J j-o75 skrev:
En sak som jag tycker är viktig i sammanhanget är ju hur föremålet är gömt. Måste man typ såga upp en vägg för att få tag på det, eller ligger det gömt på vinden för man kan krypa upp och hämta det?
Om det första gäller hade jag ju inte varit så sugen på att vara tillmötesgående om jag ägt huset.
Men som jag läser det så står det väldigt tydligt att man inte behöver riva något!
 
useless useless skrev:
Jag är övertygad om att kvarglömda värdesaker inte regleras av klausulen om kvarlämnade saker i kontraktet. Men jag kan ju ha fel...
Och varför skulle dom vara undantagna ? Det står ju klart och tydligt att kvarlämnade saker tillfaller nya ägaren, i alla fall står det så i det kontraktet jag skrev på.

L Lovan83 skrev:
[länk]
Handräckning kallas det visst.
Ja, men varför skulle kronkalle ta i ärendet alls i detta fallet ? ..det är ju inte riktigt så att dom kommer bara för att man ber dom om det, du måste ha bra på fötterna först.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Men som jag läser det så står det väldigt tydligt att man inte behöver riva något!
Ja du det verkar så, men borde dom inte hittat det på 10 år då?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag ska inte näma några teorier. Men det går definitivt att gömma saker så att de inte kan hittas i gamla hus.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Jag är övertygad om att kvarglömda värdesaker inte regleras av klausulen om kvarlämnade saker i kontraktet. Men jag kan ju ha fel...
Ja där finns det väl en möjlig klurighet.

Först och främst så är just äganderätten en av de starkaste juridiska rätterna i Svensk lag och har historiskt funnits "alltid" och har en stark ställning.
Äganderätten rubbas inte lätt.

Och hela biten med arv och sånt är just att äganderätten flyttas.

Så den som saknar sitt värdefulla föremål (vare sig reellt värde eller affektionsvärde) kan mycket väl faktiskt ha rätt till sin ägodel i en sådan här situation. Äganderätten går verkligen inte med automatik över till husets nya ägare, om det nu inte kan sägas vara fast egendom eller fastighetstillbehör, där ägandet alltid flyttas vid fastighetsöverlåtelsen.

Jag tror inte heller att äganderätten övergår med en "kvarlämnat skräp/kvarlämnade saker"-klausul i kontraktet.
Jag misstänker att det inte är ett korrekt laga fång, i juridisk betydelse.


Men det finns oavsett om äganderätten är klar och orubbad ändå en massa svårigheter i ett sånt här fall. T.ex. det enkla faktum att man aldrig kan tilltvinga sig tillträde i någon annans bostad.
Och det är inte säkert att kronofogde heller vill befatta sig med problemet.

Jag tror ändå att det bästa är att helt enkelt gå och fråga huset nuvarande ägare. Snällt och trevligt, ha gärna med dig någon som passar bra att ha med sig (bärhjälp, eller släkting som också är intresserad av föremålet etc), som också uppför sig bra och belevat och är trevlig.
Men baktanken min med personen som är med är att det faktiskt ska finnas ett vittne om hur allt går till, bara utifall att det skulle behövas senare.
Det är ju faktiskt också bra om de är minst två med från nuvarande husägares sida.

Jag vet inte vad vittnen egentligen har för betydelse, men om något går snett på något vis är det alltid bra att kunna få historien återgiven från flera personer.
 
Matzeball Matzeball skrev:
Ett alternativ är ju att vänta tills huset blir till salu och köpa tillbaka det.
Eller hyra huset.
 

Bästa svaret

Det finns ett rättsfall som liknar detta, då handlade det om postväxlar (en slags checkar) som ett bortgånget par gömt i sitt hus, som sedan sålts.

Värdeföremålet tillfaller dödsboet (och delägare), även om det har legat i huset även efter att det sålts. De som flyttat in i huset försökte lösa in checkarna, men fick sedan göra upp i tinget med dödsboets arvingar. Kronofogden kom och hämtade de postväxlar som de nya ägarna inte ville lämna ut (handräckning). Hittelönen fick de visserligen, men bara på 1% av värdet.

https://www.sydsvenskan.se/2006-11-28/dromfyndet-blev-rattsprocess

Mitt råd är alltså:
Kontakta de nya ägarna, förklara situationen och erbjud en rimlig hittelön. Berätta inte var och vad det är som du vill hämta innan ni kommit överens. Vägrar de kan du begära handräckning av kronofogden.
 
  • Gilla
fia_mstd och 4 till
  • Laddar…
Det låter bättre än att försöka köpa huset...
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
SysterNett SysterNett skrev:
Det enklaste är väl att fråga?
SysterNett SysterNett skrev:
Det enklaste är väl att fråga?
Fråga kostar ju inget:thinking:
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Lurade Lurade skrev:
Fråga kostar ju inget:thinking:
Ja man behöver ju inte framhäva det höga ekonomiska värdet i första hand.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
En fråga .
Vad händer om de nya ägarna har hittat föremålet för, säg 5 år sedan, och sålt det?

Sen att komma ca 10 år efter att huset sålts och vilja ha något i mitt hus, så skulle iallafall jag ta väldigt illa upp!
Hade det varit första 3-4 månaderna så hade det varit ok, men ca 10 år!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Men som jag läser det så står det väldigt tydligt att man inte behöver riva något!
N nissenhj skrev:
Men som jag läser det så står det väldigt tydligt att man inte behöver riva något!
Helt rätt
 
D dibb skrev:
En fråga .
Vad händer om de nya ägarna har hittat föremålet för, säg 5 år sedan, och sålt det?

Sen att komma ca 10 år efter att huset sålts och vilja ha något i mitt hus, så skulle iallafall jag ta väldigt illa upp!
Hade det varit första 3-4 månaderna så hade det varit ok, men ca 10 år!
Kan vara så att om man hittar en samling guldpengar och säljer dessa utan att säga nåt, då har man själv gjort fel.
 
Mikael_L
Kanske.
Det beror en del på hur uppenbart fel man handlat, eller borde förstått det felaktiga i sin handling.

Lite "god tro" resp "ond tro".

Men hittar man något som alldeles säkert är någon annans egendom som tveklöst har högt värde för denne (eller dennes släktingar) så ska man nog alltså lämna in det som hittegods om man finner det.
Och då spelar det inte så stor roll ifall man hittar det på bussen eller i sitt hus.
 
Mikael_L
D dibb skrev:
En fråga .
Vad händer om de nya ägarna har hittat föremålet för, säg 5 år sedan, och sålt det?

Sen att komma ca 10 år efter att huset sålts och vilja ha något i mitt hus, så skulle iallafall jag ta väldigt illa upp!
Hade det varit första 3-4 månaderna så hade det varit ok, men ca 10 år!
Här har du ett fall där ett föremål, genom domstolsbeslut, blivit återlämnat till de rättmätiga ägarna efter drygt 70 år.
https://www.svd.se/tavla-stulen-av-nazister-ska-aterlamnas

Nu är ju detta förvisso en helt annan slags historia bakom, men det är samma äganderättsbegrepp som avhandlas i domen, så man kan inte direkt påstå att det finns någon tidsgräns för när äganderätten blir ogiltig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.