41 476 läst ·
109 svar
41k läst
109 svar
Hur få tag i gömt föremål i hus man ej längre bor i
Men som jag läser det så står det väldigt tydligt att man inte behöver riva något!J j-o75 skrev:
Och varför skulle dom vara undantagna ? Det står ju klart och tydligt att kvarlämnade saker tillfaller nya ägaren, i alla fall står det så i det kontraktet jag skrev på.useless skrev:
Ja, men varför skulle kronkalle ta i ärendet alls i detta fallet ? ..det är ju inte riktigt så att dom kommer bara för att man ber dom om det, du måste ha bra på fötterna först.L Lovan83 skrev:
Jag ska inte näma några teorier. Men det går definitivt att gömma saker så att de inte kan hittas i gamla hus.
Ja där finns det väl en möjlig klurighet.useless skrev:
Först och främst så är just äganderätten en av de starkaste juridiska rätterna i Svensk lag och har historiskt funnits "alltid" och har en stark ställning.
Äganderätten rubbas inte lätt.
Och hela biten med arv och sånt är just att äganderätten flyttas.
Så den som saknar sitt värdefulla föremål (vare sig reellt värde eller affektionsvärde) kan mycket väl faktiskt ha rätt till sin ägodel i en sådan här situation. Äganderätten går verkligen inte med automatik över till husets nya ägare, om det nu inte kan sägas vara fast egendom eller fastighetstillbehör, där ägandet alltid flyttas vid fastighetsöverlåtelsen.
Jag tror inte heller att äganderätten övergår med en "kvarlämnat skräp/kvarlämnade saker"-klausul i kontraktet.
Jag misstänker att det inte är ett korrekt laga fång, i juridisk betydelse.
Men det finns oavsett om äganderätten är klar och orubbad ändå en massa svårigheter i ett sånt här fall. T.ex. det enkla faktum att man aldrig kan tilltvinga sig tillträde i någon annans bostad.
Och det är inte säkert att kronofogde heller vill befatta sig med problemet.
Jag tror ändå att det bästa är att helt enkelt gå och fråga huset nuvarande ägare. Snällt och trevligt, ha gärna med dig någon som passar bra att ha med sig (bärhjälp, eller släkting som också är intresserad av föremålet etc), som också uppför sig bra och belevat och är trevlig.
Men baktanken min med personen som är med är att det faktiskt ska finnas ett vittne om hur allt går till, bara utifall att det skulle behövas senare.
Det är ju faktiskt också bra om de är minst två med från nuvarande husägares sida.
Jag vet inte vad vittnen egentligen har för betydelse, men om något går snett på något vis är det alltid bra att kunna få historien återgiven från flera personer.
Bästa svaret
Det finns ett rättsfall som liknar detta, då handlade det om postväxlar (en slags checkar) som ett bortgånget par gömt i sitt hus, som sedan sålts.
Värdeföremålet tillfaller dödsboet (och delägare), även om det har legat i huset även efter att det sålts. De som flyttat in i huset försökte lösa in checkarna, men fick sedan göra upp i tinget med dödsboets arvingar. Kronofogden kom och hämtade de postväxlar som de nya ägarna inte ville lämna ut (handräckning). Hittelönen fick de visserligen, men bara på 1% av värdet.
https://www.sydsvenskan.se/2006-11-28/dromfyndet-blev-rattsprocess
Mitt råd är alltså:
Kontakta de nya ägarna, förklara situationen och erbjud en rimlig hittelön. Berätta inte var och vad det är som du vill hämta innan ni kommit överens. Vägrar de kan du begära handräckning av kronofogden.
Värdeföremålet tillfaller dödsboet (och delägare), även om det har legat i huset även efter att det sålts. De som flyttat in i huset försökte lösa in checkarna, men fick sedan göra upp i tinget med dödsboets arvingar. Kronofogden kom och hämtade de postväxlar som de nya ägarna inte ville lämna ut (handräckning). Hittelönen fick de visserligen, men bara på 1% av värdet.
https://www.sydsvenskan.se/2006-11-28/dromfyndet-blev-rattsprocess
Mitt råd är alltså:
Kontakta de nya ägarna, förklara situationen och erbjud en rimlig hittelön. Berätta inte var och vad det är som du vill hämta innan ni kommit överens. Vägrar de kan du begära handräckning av kronofogden.
En fråga .
Vad händer om de nya ägarna har hittat föremålet för, säg 5 år sedan, och sålt det?
Sen att komma ca 10 år efter att huset sålts och vilja ha något i mitt hus, så skulle iallafall jag ta väldigt illa upp!
Hade det varit första 3-4 månaderna så hade det varit ok, men ca 10 år!
Vad händer om de nya ägarna har hittat föremålet för, säg 5 år sedan, och sålt det?
Sen att komma ca 10 år efter att huset sålts och vilja ha något i mitt hus, så skulle iallafall jag ta väldigt illa upp!
Hade det varit första 3-4 månaderna så hade det varit ok, men ca 10 år!
Kan vara så att om man hittar en samling guldpengar och säljer dessa utan att säga nåt, då har man själv gjort fel.D dibb skrev:
Kanske.
Det beror en del på hur uppenbart fel man handlat, eller borde förstått det felaktiga i sin handling.
Lite "god tro" resp "ond tro".
Men hittar man något som alldeles säkert är någon annans egendom som tveklöst har högt värde för denne (eller dennes släktingar) så ska man nog alltså lämna in det som hittegods om man finner det.
Och då spelar det inte så stor roll ifall man hittar det på bussen eller i sitt hus.
Det beror en del på hur uppenbart fel man handlat, eller borde förstått det felaktiga i sin handling.
Lite "god tro" resp "ond tro".
Men hittar man något som alldeles säkert är någon annans egendom som tveklöst har högt värde för denne (eller dennes släktingar) så ska man nog alltså lämna in det som hittegods om man finner det.
Och då spelar det inte så stor roll ifall man hittar det på bussen eller i sitt hus.
Här har du ett fall där ett föremål, genom domstolsbeslut, blivit återlämnat till de rättmätiga ägarna efter drygt 70 år.D dibb skrev:
https://www.svd.se/tavla-stulen-av-nazister-ska-aterlamnas
Nu är ju detta förvisso en helt annan slags historia bakom, men det är samma äganderättsbegrepp som avhandlas i domen, så man kan inte direkt påstå att det finns någon tidsgräns för när äganderätten blir ogiltig.