Hur få loss parterna ur detta lamputtag?

1k läst  5 svar

1. E
    Medlem Nivå 3
    Hej alla goda läsare av detta forum!
    Ett lamputtag i väggen ovan ett fönster vill jag ta loss för att montera en spot direkt över dosan. Självklart vill jag bevara uttaget för att kunna återställa om vi skall flytta. Men kablarna sitter fast! Jag har provat med en elskruvmejsel i det rektangulära hålet samtidigt som jag drar i sladden, men det sitter! Någon som kan? Det är fabrikat ELKO.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Lamputtag.jpg

2. Bästa svaret

L
    Husägare · Nivå 14
    Du är rätt på det.
    Stick in mejseln och bänd. Du får ta i rejält för att öppna fjädern som klämmer om ledningen. :)

Redigerat 29 okt 2017 11:59
    • Laddar…
  3. U
    Medlem · Nivå 9
    Och använd en liten spårmejsel strl 3 ska nog gå bra, tryck in den tills du känner motstånd och tryck sen in den lite till så att klämman öppnar sig

4. E
    Medlem Nivå 3
    Det blev en KAMP! Stå på stege, hålla uttaget i en hand, med andra handen trycka in mejseln hårt och bända samtidigt som du drar i kabeln med samma hand. DET GICK till slut. Tacka vet jag skruvanslutningar. Tack för svaren!

• Laddar…
  5. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
    Tips till framtiden, ibland går det att skruva fast uttaget/strömbrytaren/etc ”bakåfram” i dosan, då behöver man inte hålla objektet i handen.

6. Ljus
    Husägare · Nivå 9
    Man lär så länge man lever!
    Har aldrig tänkt tanken ens....:thinking:
    Oftast går det enkelt med apparaten i handen men det är en bra idé när det går mindre bra.

Taggar: elko, lamputtag

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: