Hej, den här lilla plastpiggen har gått av så jag får inte den blå sladden att fastna. Vet någon om det går att lösa? Eller måste jag reklamera hela lampan?

• En bruten vit plastdel, märkt med "N", hålls i en hand mot en suddig bakgrund av ett vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre delen av en lampa med sladdar, där en trasig plastdel hindrar en blå sladd från att fästas ordentligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går att trycka på låsmekanismen med en liten skruvmejsel i det fyrkantiga hålet.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Men du behöver skala om kabeln så du slipper försöka få in det där kopparnystanet.

• Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Är inte flärpen bara för att lossa kabeln?

• Gilla
Martina Frick Isberg
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Hur gör jag då för att få kabeln att fastna?

useless useless skrev:
Men du behöver skala om kabeln så du slipper försöka få in det där kopparnystanet.
Hur skalar jag om kabeln?

Stefan N Stefan N skrev:
Man behöver trycka på flärpen för att få in en så där finkardelig kabel.

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag hade satt dit en sockerbit ist för den trasiga snabbkopplingen.

TEx: (går att klippa av till rätt antal (3))
[länk]
Är det inte onödigt mycket jobb? Snabbkopplingen funkar ju om man använder lämpligt verktyg istället för "knappen". Lampan ska ju förmodligen inte kopplas ur mer än någon enstaka gång under dess livslängd.

• Gilla
Martina Frick Isberg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har nu försökt med skruvmejsel men det är stört omöjligt

Unikt namn
useless useless skrev:
Är det inte onödigt mycket jobb? Snabbkopplingen funkar ju om man använder lämpligt verktyg istället för "knappen". Lampan ska ju förmodligen inte kopplas ur mer än någon enstaka gång under dess livslängd.
Det är bara en genväg förbi situationen där jag trycker sönder plastdelen med en mejsel i frustration. 🙃

Det är fel typ av kabel för den plinten. Använd en fåtrådig eller homogen kabel iställe, som går att trycka in ordentligt i plinten.

Müssli Müssli skrev:
Det är fel typ av kabel för den plinten. Använd en fåtrådig eller homogen kabel iställe, som går att trycka in ordentligt i plinten.
Nej, det är rätt sorts kabel. Det är därför det finns knappar för att frigöra låsmekanismen.

Jag tror inte du hittar en anslutningskabel till en lampa med FK eller EK.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det är rätt sorts kabel. Det är därför det finns knappar för att frigöra låsmekanismen.

Jag tror inte du hittar en anslutningskabel till en lampa med FK eller EK.
Det har du rätt i, jag skyller på för lite julglögg.

• Gilla
useless
  • Laddar…
K
M Martina Frick Isberg skrev:
Har nu försökt med skruvmejsel men det är stört omöjligt
Har du fått dit kabeln?
Du hade ju kvar plastbiten, så du behövde inte ens verktyg. Bara att lägga dit plastbiten och trycka.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.