5 960 läst ·
43 svar
6k läst
43 svar
Hur få grus till vår tomt?
Jag kör lastbil, asfalt med sprider. Ofta inne på uppfart med samma bredd och lägga. Inga bekymmer.
Tar kanske 5 min att backa in men med dagen moderna 4 axl lastbil med styrande bakaxel är de inga problem att komma in där.
30 ton är ju 1 bil o släp med växlar ekipage.
Vilken område är de i och vilken central har du haft kontakt med?
Tar kanske 5 min att backa in men med dagen moderna 4 axl lastbil med styrande bakaxel är de inga problem att komma in där.
Som de ovan varit inne på så tror jag det inte är omöjligt att backa in med en lastbil utan att behöva köra på grannens uppfart.
Bara bilen klarar av att göra alla vridningar av framhjulen utanför plattsättningen borde det vara lugnt.
Jag skulle kontakta de du tänkt köpa från och be de komma förbi och kolla. Oftast har chauffören en bra och enkel lösning när man försöker komma på något i dessa lägen.
Bara bilen klarar av att göra alla vridningar av framhjulen utanför plattsättningen borde det vara lugnt.
Jag skulle kontakta de du tänkt köpa från och be de komma förbi och kolla. Oftast har chauffören en bra och enkel lösning när man försöker komma på något i dessa lägen.
Vägområdet är 8 m mellan staket och häck, så när vi hade en lastbil här som tippade grus för några år sedan - innan staketet renoverades - så kunde han inte backa in utan fick stå på snedden och tippa över markmuren. Men det skulle nog fungera med någon form av mindre lastbil om man kunde använda grannens uppfart, men jag vill undvika detta.Grillen skrev:
Det ser ut som att vägen är väldigt bred? Hur brett är det mellan staketet och din grannes häck? När jag tittar på bilden så hade jag inte haft några problem att backa in lastbilen där emellan då du har 4dm tillgodo mellan stolparna då lastbilen är drygt 2.6m bred. Och med avståndet mellan staket och häck så borde du kunna styra in bakdelen utan problem.
Ett tips är att mäta och skicka dom uppgifterna till firman som ska leverera och höra vad dom säger
Ja, det får bli en liten utredning ihop med tilltänkt firma
OK, det låter ju hoppfullt då. Känns bara så tight om man ska undvika grannens uppfart, då är 8 m gatubredd inte mycket att manövrera på, lastbilen är väl ca 8-12 m lång beroende på modell?N newdude skrev:Jag kör lastbil, asfalt med sprider. Ofta inne på uppfart med samma bredd och lägga. Inga bekymmer.
Det är i Kungsbackaområdet, inte varit i kontakt någon ännu men finns två i Fjärås (Bröderna Johansson och Fjärås sand & makadam)
Jag tänkte börja riva och gräva för hand, har inte bråttom och behöver frisk luft. Har grävt mycket annat här på tomten.F fribygg skrev:
Mmm, det är vridningen som jag oroar mig för. Minns då en lastbil vred hjulen på föräldrarnas grannars asfalt för ca 15-20 år sedan, den gick ju sönder.cN niaan skrev:Som de ovan varit inne på så tror jag det inte är omöjligt att backa in med en lastbil utan att behöva köra på grannens uppfart.
Japp, helt klart får det bli kontakt med leverantören, som får bedöma om de kan lösa uppdraget på ett bra sätt
Du har en bekant som har tilgång till bil med kran och han kommer att hämta material hos dig...Inte har han möjligtvis en yta där du kan få material levererat ock själv sätta i säckar som han sedan kan leverera till dig?
Beställ gruset i ett lösflak/växelflak med öppningsbar bakluck, be dom ställa längs staketet. Hyr en Avant, minilastare eller självlastande dumper och kör in gruset dit du behöver det.
Där backar en CHAUFFÖR in.B BAv11 skrev:Hej,
Vi skulle vilja göra om uppfarten och behöver för detta enligt överslag omkring 30 ton grus som bärlager (sedan ytterligare singel eller annat att toppa med). Tänkte gräva 20 cm och det är ca 120 kvm.
Hade först tänkt att beställa säckar men inser att det blir väldigt många säckar och framförallt otroligt dyrt, trots att vi har någon mil till ett grustag som levererar.
Det verkar vara mycket billigare att få ett flak som tippas på tomten. Men då till problemet …
Det är jättesvårt att tippa grus här utan att skada staketet som vi nyligen under sommaren har renoverat. Det är mycket tveksamt att backa in mellan grindstolparna med en lastbil då det är 3 m mellan stolparna och svårt att komma rakt in med så stort fordon. Även om man skulle fråga grannen att få manövrera via deras uppfart så är det svårt, dessutom är jag rädd att påverka deras stenläggning i så fall.
Vi har för några år sedan fått grus tippat över staketet på den högra sektionen då man står på vägen och tittar på vårt hus, se bild. Det var en lastbil som då stod snett över vägen. Sektionen av järn går att lyfta av, likaså grindarna. Men även om man gör så, så är jag orolig för markmuren som nu har en ny fin plåt (dessutom fastlimmad). Också mycket rädd om de nya dyra stolphattarna i aluminiumplåt, även de limmade på plats.
Några idéer kring detta problem? Kanske kan jag täcka markmuren med mineralull, tjockt gummi eller dylikt, sedan en presenning, och tippa in på tomten trots allt?
En grusbil har boggien långt bak, inga problem.
Lite pressad boggie och bilen är inne.😄
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden