coconut
Jag hade jämfört kostanden enligt detta

1. Bygga nått enkelt skydd av nån regel och nån skiva eller presenning för att skydda staketet. Låta lastbilen tömma 2 lass utanför grindarna. Mellan lassen kört undan gruset med en minidumper. Kostnaden är alltså skyddet, minidumper och 2 lass grus.

2. Lossa två lass grus med lastbil med kranskopa. Kostanden här blir alltså två lass grus + tiden det tar att skopa av det från lastbilen.

Sen funderat på vad som är billigast/enklast/effektivast i förhållande till egen instans också.

• Gilla
Kim84 och 1 till
  • Laddar…
Jag gissar att du ska ha en grävare och då kan den köra in kross/grus. Du ska väl i alla fall köra bort schaktmassorna?

• Gilla
viklar03 och 1 till
  • Laddar…
Angående underlagsarbetet: som tidigare nämnts verkar uppfarten redan väl kompakterad. Vid mitt nybygge för 20 år sedan användes min uppfart som upplagsplats så jag fyllde direkt upp med otumlad tung diabasgrus. Det ligger bra på plats och ev ogräs har liten chans växa. (Att jag missade att välta är en annan sak ... makadamen har krupit upp i gruset ☹️). Det tog inte så många timmar att med fruntimmersarmar skottkärra 40 kvm.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Jag gjorde nåt liknande och då fick jag gruset tippat utanför tomten på en hård yta. Sen hyrde jag en självlastande dumper: [länk]
Och hade kul med. 30 ton makadam 16-32 gick på några få timmar och jag var inte ens svettig ;-)
Om man planerar bra och har självlastaren hemma när gruset kommer så blir det inte störning för grannarna så länge.
Ser bra ut, den hade kunnat göra jobbet. Att "störa" framkomligheten några timmar skulle inte göra ngt, men att blockera helt vore svettigt. I värsta fall skulle jag först komma åt gruset närmaste min tomt och då tar det tid innan man får en lucka att passera gruset.

Ska man vara rimligt säker på att inte störa vägen så får man tippa väldigt nära / intill grindstolparna, och de är jag ju väldigt rädd om. :(

coconut coconut skrev:
Jag hade jämfört kostanden enligt detta

1. Bygga nått enkelt skydd av nån regel och nån skiva eller presenning för att skydda staketet. Låta lastbilen tömma 2 lass utanför grindarna. Mellan lassen kört undan gruset med en minidumper. Kostnaden är alltså skyddet, minidumper och 2 lass grus.

2. Lossa två lass grus med lastbil med kranskopa. Kostanden här blir alltså två lass grus + tiden det tar att skopa av det från lastbilen.

Sen funderat på vad som är billigast/enklast/effektivast i förhållande till egen instans också.
Låter som ett logiskt och bra resonemang, tack! Jag tror spontant på alt. 2, men troligen ändå skydda staketet lite grann pga. risk för spill från skopan. Möjligen dyrare men det borde inte vara lång tid som lastbilen står på plats, kanske ett par timmar.

• Gilla
Bonde50
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Jag gissar att du ska ha en grävare och då kan den köra in kross/grus. Du ska väl i alla fall köra bort schaktmassorna?
Ja, genomförandet fram tills att gruset ska komma, är en egen historia i sig. 😅 Lite sidospår, men ja massorna ska ju bort. En god bekant/vän i närheten kör händelsevis kranbil och vill gärna ha massor - så han har erbjudit sig att hämta om jag lägger mina massor i säckar. Detta blir troligen en del av lösningen, kanske en stor del. Ett komplement, beroende på, är att jag även köper en eldriven skottkärra för 6-7 tkr och kör bort en del massor upp i berget som vi har på baksidan. Detta har jag gjort för hand - 60 vändor på nån dag - så med en eldriven skottkärra vore det ett helt okej jobb att lösa själv, i varje fall några kubik.

yonna yonna skrev:
Angående underlagsarbetet: som tidigare nämnts verkar uppfarten redan väl kompakterad. Vid mitt nybygge för 20 år sedan användes min uppfart som upplagsplats så jag fyllde direkt upp med otumlad tung diabasgrus. Det ligger bra på plats och ev ogräs har liten chans växa. (Att jag missade att välta är en annan sak ... makadamen har krupit upp i gruset ☹️). Det tog inte så många timmar att med fruntimmersarmar skottkärra 40 kvm.
OK, låter ju bra. Hursomhelst tycker jag det verkar vara svårt att veta hur djupt man egentligen behöver gräva. Har ju sett tumregel om 30-35 cm för en uppfart med bilar, men har svårt att tro att det behövs så djupt här. Det är ju också lite mer förlåtande med grus tänker jag, jämfört med asfalt eller marksten, även om man givetvis inte vill toppa med nytt grus så att det blir alltför djupt i hjulspåren till slut. Därför har jag ändå gissat att 20 cm schaktdjup är rimligt här, sedan fylla med 16-17 cm 0/32 och toppa med något trevligt. Men som sagt, jättesvårt att veta. Det hela ska ramas in av kantstöd också, på ngt sätt.

Ett alternativ är att använda lastväxlarflak ett med material och ett tomt till schakt massorna, sen byter man flak efter hand rent och snyggt utan tidspress.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
T Trappa skrev:
Ett alternativ är att använda lastväxlarflak ett med material och ett tomt till schakt massorna, sen byter man flak efter hand rent och snyggt utan tidspress.
Det var en intressant och smart idé. Du menar att de lämnar ett flak med grus utanför på vägen, som jag får skyffla från och sedan kommer de tillbaka och hämtar det när jag är klar? Men två flak alltså, det ena tomt för massorna? Kan bli lite tight, men i alla fall ett flak längs staketet kan ju funka. Men är det inte risk för skador på vägen, det är en asfaltskant och sedan en gräsremsa innan vårt staket.

Bifogar ny bild för att förtydliga.

• En lugn villagata med vita hus och trädgårdar till höger. Asfalterad väg med gräskant och buskar längs vänster sida av gatan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hör runt i området vad det finns för maskiner så får du säkert tag på någon som har en liten dumper eller annat lämpligt fordon som kan komma in där. Han som alltid får köra åt mig har skaffat en liten dumper som lastar ca 6-7 ton (liknar denna https://www.hydrema.se/maskiner/dumper/707g-serien/707g/ ) och den är så liten och smidig att den med lätthet hade kommit in hos dig. Med en sån så är det 4-5 vändor om du behöver ca 30 ton vilket inte är så farligt. Det blir så klart lite dyrare än att få två lass på ca 14 ton eftersom det är transporten som kostar mest men när det inte är så många lass det handlar om bör skillnaden bli överkomlig, framförallt om alternativet är säck.

Ett annat alternativ är att tippa på annan plats om det går, ex på en allmänning eller på en stor uppfarten hos en snäll granne, och sedan köra minilastare/minidumper för att få in det på din tomt.

Det låter som du känner en med kranbil, kolla om den personen kan krana/skopa in materialet åt dig

• Gilla
BAv11
  • Laddar…
hjulia tack för bra råd. Jag ska höra mig för med grusleverantören om dessa olika alternativ.

Det finns tyvärr ingen granne som är så nära, med lämplig tomt för detta ändamål (inte heller allmänning), så jag får lösa det direkt utanför min egen tomt eller ännu hellre om det skopas in redan från början så kanske jag inte ens behöver hyra minidumper.

Precis, det är en god bekant i området, jag får nog utforska samarbetet där lite närmare också. :)

Ett jättestort tack till alla så här långt i tråden, er hjälpsamhet och kreativitet är mycket uppskattad.

• Gilla
hjulia
  • Laddar…
B BAv11 skrev:
OK, ja helst vill jag dock undvika att de kör in på grannens uppfart, kanske vrider hjulen från stillastående och skapar problem där.

Det är ingen stenläggning, utan helgjutet mönstrat betongspår (samt singel mellan spåren som saknar underarbete, för mjukt att gå på - en tillfällig lösning då det var gräs innan). Så vi vill ersätta detta, samt bredda, då man i nuläget måste parkera - eller promenera - på gräs för att komma upp till entrén som ligger på husets baksida.

Kan vara värt ett par timmars lyftande med kranbil om det är markant billigare än storsäckarna i alla fall. Gjorde bara en väldigt grov koll på snabbgrus.se och då var det typ 20 tkr för flak, och över 60 tkr för säckar.
Jämför ett par priser.
Betalade senast i södra Stockh typ 350kr per ton plus transport, så under 5000kr för 10 ton.

Säck är fel lösning för dig.

• Gilla
BAv11
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
Jämför ett par priser.
Betalade senast i södra Stockh typ 350kr per ton plus transport, så under 5000kr för 10 ton.

Säck är fel lösning för dig.
Tack, ja det insåg jag snabbt. Har två leverantörer nära så de kan få ge mig en lösning vardera som jag kan jämföra!

Det optimala är två flak ett på var sida om din utfart, kör ut och tippa i det tomma.
När du fått lämplig längd på arbetsområdet tar du material med in på returen.
När det gäller att ställa och ta flaken är chaufförer som hantverkare och alla andra, dom flesta gör det utan problem sen har vi klicken som skulle syssla med något annat.

• Gilla
Finnpucko och 2 till
  • Laddar…
B BAv11 skrev:
Det var en intressant och smart idé. Du menar att de lämnar ett flak med grus utanför på vägen, som jag får skyffla från och sedan kommer de tillbaka och hämtar det när jag är klar? Men två flak alltså, det ena tomt för massorna? Kan bli lite tight, men i alla fall ett flak längs staketet kan ju funka. Men är det inte risk för skador på vägen, det är en asfaltskant och sedan en gräsremsa innan vårt staket.

Bifogar ny bild för att förtydliga.
Det ser ut som att vägen är väldigt bred? Hur brett är det mellan staketet och din grannes häck? När jag tittar på bilden så hade jag inte haft några problem att backa in lastbilen där emellan då du har 4dm tillgodo mellan stolparna då lastbilen är drygt 2.6m bred. Och med avståndet mellan staket och häck så borde du kunna styra in bakdelen utan problem.

Ett tips är att mäta och skicka dom uppgifterna till firman som ska leverera och höra vad dom säger

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.