48 079 läst ·
124 svar
48k läst
124 svar
Hur få bort asfaltsfläckar på bil?
Sett till literpris så är prickbort svårslaget, speciellt då Rusta kör extrapris (39:-/litern).optimum skrev:
Vill du ha ett bra och drygt medel som även ”proffsen” använder så har du ett här:
https://pingens.se/produkt/degrease...qvUygW9N7_GEragvvTo13we3Axfwe9pRoCcWwQAvD_BwE
Då slipper du pynta över 300:- litern bara för märket. Med tanke på att du tror att Prickbort ska ta metallpartiklar så tror jag inte att du är jätteinsatt i kemin kring bilvård.
Fråga gärna om du undrar något
Tackar för tipset. Redan fått hjälp av en som polerar bilar.H Holmspel skrev:Sett till literpris så är prickbort svårslaget, speciellt då Rusta kör extrapris (39:-/litern).
Vill du ha ett bra och drygt medel som även ”proffsen” använder så har du ett här:
[länk]
Då slipper du pynta över 300:- litern bara för märket. Med tanke på att du tror att Prickbort ska ta metallpartiklar så tror jag inte att du är jätteinsatt i kemin kring bilvård.
Fråga gärna om du undrar något![]()
Angelwax Nemesis. Funkar kanonbra. Kostar dock en del men rätt så drygt.
Men vad jag har letat tidigare och köpt massa verkningslöst skräp.
Frågat på Autoexperten, Mekonomen och något mer ställe.
De prackade på mig skräp.
Så läste jag om Prick Bort. Nej knappast något som funkar bra.
Numera finns bara denna på hyllan för asfaltfläckar hos mig.
Edit: Även fått hjälp med bra medel mot rostfläckar. Samma polerare.
Då även fått lära mig att det inte finns universalmedel utan man får köra med olika till olika ändamål.
https://www.autodude.se/produkt/kallavfettning_angelwax_nemesis_tar_remover/
20 år ? :O Det finns minst 5 st återförsäljare som skickar hem till dig på ett par dagar som används till proffs.optimum skrev:
Jo jag har provat. Olika typer av kallavfettning. Jag har en vit bil och där syns asfaltläckarna rejält.
Inget av de så kallade kallavfettningarna har funkat. Även köpt så kallade "Asfalt of" och andra medel på vanliga ställen där man köper sådant, Biltema, Jula Mekonomen osv. Inget funkar. Blir ett grymt gnuggande med polerduk och deras "dundermedel"
Men nu har jag hittat medel som funkar. Så grymt bra att jag inte behöver något annat. Drygt så det räcker länge. Dock rätt så dyrt medel. Är sådant som rekondare använder. Bara så jäkla trist att det tagit mig 20 år att hitta rätt medel och att man får sälja verkningslös skit.
Jag själv köper degreaser pro hd från bollnäs för asfalt och de rinner av som smör i solen.
För de gånger jag tar flygrost så funkade fallout från pingen ypperligt bra.
Men prickbort har funkat bra för mig innan med.
Sonax fälgrent tar även flygrost bra.
20 år. Var dum och trodde jag skulle hitta själv. Borde frågat någon expert.Rkarlsson skrev:20 år ? :O Det finns minst 5 st återförsäljare som skickar hem till dig på ett par dagar som används till proffs.
Jag själv köper degreaser pro hd från bollnäs för asfalt och de rinner av som smör i solen.
För de gånger jag tar flygrost så funkade fallout från pingen ypperligt bra.
Men prickbort har funkat bra för mig innan med.
Sonax fälgrent tar även flygrost bra.
Prick Bort har ingen effekt på de asfalfläckar jag fått de senaste åren.
Ser inte minsta påverkan på dem.
Degreaser pro kan vara ett alternativ och verkar mycket billigare. Men är egentligen bara en kallavfettning vilket jag testat tidigare utan resultat.
@optimum Anledningen till att det blir lite diskussion om detta är att du får det att låta som att mycket av det man kan köpa inte fungerar. Det är i själva verket tvärtom. När det gäller tjärlösare/kallavfettning/peteoliumavfettning fungerar nästan allt man kan köpa om man använder det rätt och det verkligen är rätt sorts avfettning.
Vad menar du? Allr den mörka på bilen är ju asfalt (första medlet som läggs på är ju för det och skall vara på torr yta för att verka bäst) Det är så mycket att du inte ser de individuella prickarna.optimum skrev:
Prova asfaltlösarduk då om dina asfaltfläckar/klumpar är stora bitar av asfalt
Lera vågar jag inte ge mig på med för de tar väl även lackbehandlingen tror jag.Tokslut skrev:
Vad menar du? Allr den mörka på bilen är ju asfalt (första medlet som läggs på är ju för det och skall vara på torr yta för att verka bäst) Det är så mycket att du inte ser de individuella prickarna.
Prova asfaltlösarduk då om dina asfaltfläckar/klumpar är stora bitar av asfaltEller kanske lera (clay) du behöver använda
![]()
Annars verkar det vara kanonbra för att få rent lacken.
Den skit som fanns på bilen på filmen, motsvarande den funkar med kallavfettning jag använt och även pick bort.
Om det är någon asfaltbeläggning så funkar det nu skriver om.
Men inte de små svarta prickarna.
Jag har nog varit i fel butiker tidigare.MathiasS skrev:
@optimum Anledningen till att det blir lite diskussion om detta är att du får det att låta som att mycket av det man kan köpa inte fungerar. Det är i själva verket tvärtom. När det gäller tjärlösare/kallavfettning/peteoliumavfettning fungerar nästan allt man kan köpa om man använder det rätt och det verkligen är rätt sorts avfettning.
Numera handlar jag bättre bilvårdsmedel via nätet och efter bra tips.
Dessa fabrikat finns inte i butiker där jag bor.
Jag garanterar dig att degreaser pro funkar. Använder det på varenda bil jag polerar. Bästa är att ha en tryckspruta så man får ut medlet jämn och fint så det får verka en bra stund innan du sprutar med vatten. Och försvinner inte allt på första ronden så är det borta på andra.optimum skrev:
20 år. Var dum och trodde jag skulle hitta själv. Borde frågat någon expert.
Prick Bort har ingen effekt på de asfalfläckar jag fått de senaste åren.
Ser inte minsta påverkan på dem.
Degreaser pro kan vara ett alternativ och verkar mycket billigare. Men är egentligen bara en kallavfettning vilket jag testat tidigare utan resultat.
Underhåller man det ofta sen så får du inga svarta prickar överhuvudtaget =)
Produkter som diskuteras: "tryckspruta"
Tryckspruta Fri-Sprutan S Control 5 liter Jape
Till Grön-Fri och Mögel-Fri
399 kr inkl moms
Läs mer
Tackar för bra tips.Rkarlsson skrev:Jag garanterar dig att degreaser pro funkar. Använder det på varenda bil jag polerar. Bästa är att ha en tryckspruta så man får ut medlet jämn och fint så det får verka en bra stund innan du sprutar med vatten. Och försvinner inte allt på första ronden så är det borta på andra.
Underhåller man det ofta sen så får du inga svarta prickar överhuvudtaget =)
Ja det kan vara problem att jag låter fläckarna sitta för länge.
På tal om tryckspruta, finns det något bra tips på någon som håller mer än typ ett år? Kallavfettning verkar vara rena döden för sprutorRkarlsson skrev:Jag garanterar dig att degreaser pro funkar. Använder det på varenda bil jag polerar. Bästa är att ha en tryckspruta så man får ut medlet jämn och fint så det får verka en bra stund innan du sprutar med vatten. Och försvinner inte allt på första ronden så är det borta på andra.
Underhåller man det ofta sen så får du inga svarta prickar överhuvudtaget =)
Som av en händelse undersöker jag detta en smula just nu....
Jag kommer att testa sprutor från Marolex denna gång. Varianten med Viton-packningar för petroliumavfettning och EDPM-packningar för alkalisk avfettning (edpm är det i Marolex varianter som heter "alka"). Har sett att några bilvårdsbutiker felaktigt säljer viton-modellerna till alkalisk avfettning, tillverkaren tycker dock edpm är bättre till detta.
https://marolex.eu/industry-acid-sprayer/
Jag kommer att testa sprutor från Marolex denna gång. Varianten med Viton-packningar för petroliumavfettning och EDPM-packningar för alkalisk avfettning (edpm är det i Marolex varianter som heter "alka"). Har sett att några bilvårdsbutiker felaktigt säljer viton-modellerna till alkalisk avfettning, tillverkaren tycker dock edpm är bättre till detta.
https://marolex.eu/industry-acid-sprayer/
