Jag har väl testat de mesta på biltema men inget får bort asfaltsprickar runt hjulhusen. Finns det något som faktiskt fungerar?!

Spreja på hederlig diesel i omgångar typ var 10 min eller i mellan du du drucket upp kaffet och skall ha påfyllning. Låt naturen verka för dig innan du börjar att gnubba.
Tvätta sedan av med avfettning.

• Gilla
Arvidjohansson1991
  • Laddar…
Okej

Bowman
Lika löser lika, så nån typ av petroleumprodukt, diesel funkar fint.

• Gilla
kest
  • Laddar…
Ok tack

Turtle wax prewash-t

Bowman
Raka Raka skrev:
Turtle wax prewash-t
Ja hundra kronor ish, för den flaskan eller 17:- för en liter diesel:)

• Gilla
kest
  • Laddar…
Man behöver inte köpa specialprodukter, men avfettningen man köper för detta ska vara petroleumbaserad, inte alkalisk. Kallas även ”kallavfettning”.

Sitter det kvar kan man efter första tvätten ta en liten svamp dränkt med avfettningen och gnossa lite försiktigt.

• Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
optimum
En kallavfettningen som jag i princip alltid använder är Degreaser Wet. Fungerar både på torr och våt lack.
https://waxdog.se/for-din-bil/tvatt/avfettning/blue-green-degreaser-wet-avfettning-5l/

Det viktiga med en kallavfettningen är verkligen att den MÅSTE få ligga på och göra sitt.
Spraya på och medans medlet jobbar spola då upp en hink med tvättvatten mm. Är temperaturen låg tar kallavfettningen ännu längre tid på sig att jobba. Ibland kan det krävas två omgångar med kallavfettning och givetvis avspolning med högtryck mellan omgångarna.

Även flygrostborttagare är bra att ha till hands och alkalsk avfettning. Ju renare lacken är innan ni "svampar" desto mindre skit kan repa lacken.

Har fläckarna suttit länge så kan man få låta medlet verka längre tid.
För mig har det alltid fungerat bra med riktig kallavfettning. Oavsett var jag har handlat den.
Tvätta ordentligt efteråt och ha på någon form av vax. Vaxshampo är bättre än inget alls.

Lacknafta löser det på sekunder.
Ta lite på ett papper och torka bort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.