En bra kallavfettning brukar göra susen, mac till exempel; https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/tvatt-och-schampo/avfettning/avfettning-pa283504sv
Man behöver inte köpa specialprodukter, men avfettningen man köper för detta ska vara petroleumbaserad, inte alkalisk. Kallas även ”kallavfettning”.
Sitter det kvar kan man efter första tvätten ta en liten svamp dränkt med avfettningen och gnossa lite försiktigt.
Sitter det kvar kan man efter första tvätten ta en liten svamp dränkt med avfettningen och gnossa lite försiktigt.
Jag har prova en massa olika och inget har funkat före jag hittade denna.
Går åt väldigt lite och fungerar. Kommer aldrig köpa någon annan.
Har vit bil så där syns det verkligen mycket.
Tjärlösare Angelwax Nemesis Tar Remover, 500 ml
https://www.autodude.se/produkt/kallavfettning_angelwax_nemesis_tar_remover/
Går åt väldigt lite och fungerar. Kommer aldrig köpa någon annan.
Har vit bil så där syns det verkligen mycket.
Tjärlösare Angelwax Nemesis Tar Remover, 500 ml
https://www.autodude.se/produkt/kallavfettning_angelwax_nemesis_tar_remover/
Efter avfettningen, om man vill få det riktigt rent, så kör jag med lera.
Gör stor skillnad, men kan ge mikrorepor, på min bil som är silvermetallic så syns det inte men på en svart bil tex. så får man vara lite försiktig.
https://waxdog.se/for-din-bil/polering/lera-karosssvamp/bilt-hamber-auto-clay-soft-200g/
Gör stor skillnad, men kan ge mikrorepor, på min bil som är silvermetallic så syns det inte men på en svart bil tex. så får man vara lite försiktig.
https://waxdog.se/for-din-bil/polering/lera-karosssvamp/bilt-hamber-auto-clay-soft-200g/
En kallavfettningen som jag i princip alltid använder är Degreaser Wet. Fungerar både på torr och våt lack.
https://waxdog.se/for-din-bil/tvatt/avfettning/blue-green-degreaser-wet-avfettning-5l/
Det viktiga med en kallavfettningen är verkligen att den MÅSTE få ligga på och göra sitt.
Spraya på och medans medlet jobbar spola då upp en hink med tvättvatten mm. Är temperaturen låg tar kallavfettningen ännu längre tid på sig att jobba. Ibland kan det krävas två omgångar med kallavfettning och givetvis avspolning med högtryck mellan omgångarna.
Även flygrostborttagare är bra att ha till hands och alkalsk avfettning. Ju renare lacken är innan ni "svampar" desto mindre skit kan repa lacken.
https://waxdog.se/for-din-bil/tvatt/avfettning/blue-green-degreaser-wet-avfettning-5l/
Det viktiga med en kallavfettningen är verkligen att den MÅSTE få ligga på och göra sitt.
Spraya på och medans medlet jobbar spola då upp en hink med tvättvatten mm. Är temperaturen låg tar kallavfettningen ännu längre tid på sig att jobba. Ibland kan det krävas två omgångar med kallavfettning och givetvis avspolning med högtryck mellan omgångarna.
Även flygrostborttagare är bra att ha till hands och alkalsk avfettning. Ju renare lacken är innan ni "svampar" desto mindre skit kan repa lacken.
Har fläckarna suttit länge så kan man få låta medlet verka längre tid.
För mig har det alltid fungerat bra med riktig kallavfettning. Oavsett var jag har handlat den.
Tvätta ordentligt efteråt och ha på någon form av vax. Vaxshampo är bättre än inget alls.
För mig har det alltid fungerat bra med riktig kallavfettning. Oavsett var jag har handlat den.
Tvätta ordentligt efteråt och ha på någon form av vax. Vaxshampo är bättre än inget alls.
Lacknafta löser det på sekunder.
Ta lite på ett papper och torka bort.
Ta lite på ett papper och torka bort.