48 082 läst ·
124 svar
48k läst
124 svar
Hur få bort asfaltsfläckar på bil?
Bra fråga, vad spär man med? Inte vatten antar jag..... det måste någon reda ut. En sak är iaf klar, jag kan göra saker med lacknafta som jag inte kan göra med kallavfettning, så samma koncentration kan det ju rimligen inte vara.Alfredo skrev:
Slänger in ett tips som inte har med asfaltfläckar att göra men däremot rengöring av lättmetallfälgar. Man kan ju blaska och gnugga med avfettning hur mycket som helst utan att få bort den där brunaktiga tråkiga smutsen på lättmetallfälgarna.
Undermedlet för detta heter Oxalsyra. Det är en ingrediens i diverse fälgtvättmedel men finns i färghandeln i forma av kristaller, en burk på ca 1 liter kostar runt hundringen och man rör ut lite kristaller i vatten och blaskar på med en svamp. Resultatet är magiskt. Funkar lika fantastiskt bra på vattenlinjen som blir på båten när den legat hala sommaren i vattnet, där blir en brunaktig rand som inte går tvätta bort men som löses upp med oxalsyra.
https://www.bauhaus.se/oxalsyra-nit...ZUqHmKewZLvUSYJhEhVwYJnJFF0tKU1BoCzjEQAvD_BwE
Undermedlet för detta heter Oxalsyra. Det är en ingrediens i diverse fälgtvättmedel men finns i färghandeln i forma av kristaller, en burk på ca 1 liter kostar runt hundringen och man rör ut lite kristaller i vatten och blaskar på med en svamp. Resultatet är magiskt. Funkar lika fantastiskt bra på vattenlinjen som blir på båten när den legat hala sommaren i vattnet, där blir en brunaktig rand som inte går tvätta bort men som löses upp med oxalsyra.
https://www.bauhaus.se/oxalsyra-nit...ZUqHmKewZLvUSYJhEhVwYJnJFF0tKU1BoCzjEQAvD_BwE
Med en stor varning. Använd handskar som tåler syra. Det är inte nyttigt någonstans. Använd helst skyddsglasögon med och för allt i världen så få absolut inget i dig. Och tvätta helst bara där de inte kan komma i kontakt med dagvattenbrunnar.M Myckling skrev:Slänger in ett tips som inte har med asfaltfläckar att göra men däremot rengöring av lättmetallfälgar. Man kan ju blaska och gnugga med avfettning hur mycket som helst utan att få bort den där brunaktiga tråkiga smutsen på lättmetallfälgarna.
Undermedlet för detta heter Oxalsyra. Det är en ingrediens i diverse fälgtvättmedel men finns i färghandeln i forma av kristaller, en burk på ca 1 liter kostar runt hundringen och man rör ut lite kristaller i vatten och blaskar på med en svamp. Resultatet är magiskt. Funkar lika fantastiskt bra på vattenlinjen som blir på båten när den legat hala sommaren i vattnet, där blir en brunaktig rand som inte går tvätta bort men som löses upp med oxalsyra.
[länk]
Om jag minns rätt använder man detta även när man anodiserar eller förnicklar, kommer inte ihåg riktigt =)
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Fälgrengörning som jag handle för år och dar sedan tar aldrig slut och gör sitt jobb. 5 Liter som går att spä ut till hur mycket som helst känns det som till priset av 2 fälgrengörningsflaskor på macken.
Men många sprayflaskor har gått åt

Kör med Pingens dubble actin till alla medel (pumpen sprayar även när du släpper, så dubbel sprayer för ett tryck)
Men Lahegas fälgrengöring klarar de inte av, däremot Pingens simpla sprayhuvud klarar av medlet bra

Men många sprayflaskor har gått åt

Kör med Pingens dubble actin till alla medel (pumpen sprayar även när du släpper, så dubbel sprayer för ett tryck)
Men Lahegas fälgrengöring klarar de inte av, däremot Pingens simpla sprayhuvud klarar av medlet bra

Nej förlåt, den var inte så farlig och kan jämföras med mat. Spär du ut oxalsyra som liknas med rabarber så är de lika bra att låta bli.MultiMan skrev:
https://www.hornbach.se/data/shop/D04/001/780/491/601/798/7261032_Doc_02_SE_20190613091656.pdf
Den kör jag också med! Beställde precis en ny 5-litare för 225:- hos Waxdog. Just att den verkligen fungerar på blöt bil tycker jag är smått fantastiskt! Och Bilt hamber korrosol till flygrosten! Bra skit!R Runnis skrev:
Ingen menar nog att man medvetet ska sätta i sig oxalsyra men när du skriver:Rkarlsson skrev:
får man intrycket att minsta stänk skulle vara extremt farligt och att det inte är så är nog vad @MultiMan vill påvisa när han skriver:Rkarlsson skrev:
Livsmedelsverket skriver bland annat detta:MultiMan skrev:
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/oxalsyra/
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
När det gäller ursprungsfrågan så tycker jag det som fungerar bäst är vanlig förtunning i rimliga mängder. Sen beror det på vilken bil det är också förresten och hur rädd man är om lacken. Men i de allra flesta fall så påverkar det ingenting så länge man inte står och tokgnuggar..........
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
ja det är vanligtvis den jag köper och nä den löser inte upp nåt ungefär som färgborttagning. Tvättar man bara fläckar så går det hur bra som helst. tar man en vit trasa och verkligen står och tokgnuggar så missfärgas trasan av bilens kulör såklart men då ska man verkligen gå in för det. Sen får man ju såklart göra en avvägning mot allting också. Ju nyare och finare bil man har ju försiktigare får man väl vara såklart.Alfredo skrev:

