mexitegel mexitegel skrev:
På tal om tryckspruta, finns det något bra tips på någon som håller mer än typ ett år?
Jag har en från Würth.

Würth högkvalitativ pumprayflaska på 1 liter för rengöringsmedel, vit med röda detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.wurth.se/produkter/kemi/fordonstvattrekond/tvatt/tillbehor-rekond/sprayflaska-1-l/

Har inte haft den så länge då jag köpte den 2018-05-24 men hittills har den i alla fall hållit till skillnad från andra "skitsprutor". I övrigt är den väl inget speciellt utan fungerar som liknande sprutor.

Idag vill de ha över 300 plus moms av mig men jag betalade då en hundring. Oklart varför priset är så olika. Kan ha varit någon form av kampanj.

Kvitto på Würth pumpflaska för 99 SEK, neutral 1000ml, artikelnummer 08915030001.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Biltemas 8liters tryckspruta som @ullberg tvingade mig att långtesta har givet priset fungerat över förväntan. Packningarna i pumpen är fortfarande i fint skick. Det som inte funkar längre är plastslangen till handtaget och, värre, det invändiga sugröret som faller i småbitar när det blir sprött. Men sprutorna har ändå fungerat i flera år och den jag har alkaliskt avfettning i lever fortfarande.
 
Ja, en sån har jag tagit död på också. Själva pumpen tror jag överlevde men slangar och innehållet all handtag pulvriserades av kallavfettningen. Tog inte mer än ett år. Innan jag hade KA i den så höll den bra

Ville ha en liten spruta till bilen så köpte deras 1,5 liter, https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsredskap/trycksprutor/tryckspruta-15-l-2000030676 men där lossnade nu själva "pumppinnen" efter mindre än ett år. Kan ju iofs bero på annat än KA, men den är ändå huvudmisstänkt för detta dödsfallet.

Googlade lite för ett tag sen men hittade inget vettigt för mindre än typ 400 (om jag minns rätt) som kanske funkar bättre.
 
Titta vad man lär sig (y)
Trodde jag köpt skit som bara gått sönder, men nu när jag inser vad jag utsatt sprutorna för så förstår jag varför dom havererat :thinking:
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, en sån har jag tagit död på också. Själva pumpen tror jag överlevde men slangar och innehållet all handtag pulvriserades av kallavfettningen. Tog inte mer än ett år. Innan jag hade KA i den så höll den bra

Ville ha en liten spruta till bilen så köpte deras 1,5 liter, [länk] men där lossnade nu själva "pumppinnen" efter mindre än ett år. Kan ju iofs bero på annat än KA, men den är ändå huvudmisstänkt för detta dödsfallet.

Googlade lite för ett tag sen men hittade inget vettigt för mindre än typ 400 (om jag minns rätt) som kanske funkar bättre.
Jag har uppfattat via andra forum att denna verkar funka, men jag skulle som sagt inte ta samma till alk som petrol. Marolex har denna storlek i både edpm och viton. Proffsmagasinet är en åf.

https://www.autodude.se/produkt/tryckspruta_marolex/
 
Efter man använt en pumpspruta så bör man skruva upp den så att trycket släpps ut, då håller packningarna längre.
 
Den håller ännu längre, om du tömmer och sköljer ur den mellan gångerna.
 
Immobil Immobil skrev:
Den håller ännu längre, om du tömmer och sköljer ur den mellan gångerna.
...men jag köper en 7-9 liters spruta för att SLIPPA att blaska med detta mellan gångerna.........
 
B
R Rolle85 skrev:
Jag har väl testat de mesta på biltema men inget får bort asfaltsprickar runt hjulhusen. Finns det något som faktiskt fungerar?!
vanlig lacknafta... se till att vaxa lite sen bara
 
...men när man kluddar med lacknafta etc så ska man vara försiktig så att inte ev klarlack etc också löses upp....det blir rätt starka saker jämfört med en traditionell kallavfettning.
 
B
MathiasS MathiasS skrev:
...men när man kluddar med lacknafta etc så ska man vara försiktig så att inte ev klarlack etc också löses upp....det blir rätt starka saker jämfört med en traditionell kallavfettning.
tjärlösare som säljs är ju till största delen lacknafta....
 
MathiasS MathiasS skrev:
det blir rätt starka saker jämfört med en traditionell kallavfettning.
Jag trodde det var mer eller mindre likvärdiga produkter ur denna aspekt. Från Biltemas datablad:

Bild av ett datablad för produkten KALLAVFETTNING med artikelnummer och innehållsbeskrivning av hydrokarboner.
Datablad med produktinformation för LACKNAFTA, inklusive artikelnummer och kemisk sammansättning.

Detta säger ju i och för sig inget om koncentrationen av ingående delar men om nu kallavfettning är mer utspätt, vad är det då utspätt med? :thinking:
 
MathiasS MathiasS skrev:
...men jag köper en 7-9 liters spruta för att SLIPPA att blaska med detta mellan gångerna.........
Eller hur, man blev ju inte alls blaskig heller när slangen på biltema-sprutan självförintades i handen..... :crysmile:
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
P
mexitegel mexitegel skrev:
På tal om tryckspruta, finns det något bra tips på någon som håller mer än typ ett år? Kallavfettning verkar vara rena döden för sprutor :(.
Det är isåfall de i metall med vitonpackningar. Jag kommer inte ihåg var jag beställde min, har en i plast och köpte till ett bra lager med packningar. Men jag fyller bara den inför varje användning och sköljer ur ordentligt med vatten då jag förbrukat otaliga mängder sprutor. Tråkigt jobb men värt det när du slipper beställa nya =)
Gäller samma för flygrostlösare, de munstyckena man får med är oftast sönder efter en användning.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Ok, tack alla, nu har jag mitt mirakelmedel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.