Rkarlsson skrev:
Vi gör som vi vill. Jag rekommenderar dock min metod då man inte rör lacken. Och min hobby är att polera bilar =)

Du bör ju kunna spruta på din lacknafta istället.
Man ska helst inte spruta på lacknafta.
Kommer det bakom lister så kan det lösa det upp rostskyddet.
Tror inte att för mycket avfettning bakom lister är så lyckat heller.
 
P
A Argastesnickaren skrev:
Man ska helst inte spruta på lacknafta.
Kommer det bakom lister så kan det lösa det upp rostskyddet.
Tror inte att för mycket avfettning bakom lister är så lyckat heller.
Regeln på kallavfettning brukar vara, inte ovan fönsterlister så det rinner ned i dörrarna. All form av avfettning och lacknafta påverkar lister, men det gör ju även salt och dylikt. Men det finns fin fina medel till det med som gör listerna som nya =)
 
Lite diesel för 10kr...
Sprayflaska med fönsterputsmedel märkt för 10 kronor på markplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Diesel fungerade fint, enda jag ångrar är att jag inte frågat detta tidigare!
Verkar som att diesel blir som ett vax efteråt, vatten bara pärlar sig. Ska man gå på med vax nu?
 
R Rolle85 skrev:
Diesel fungerade fint, enda jag ångrar är att jag inte frågat detta tidigare!
Verkar som att diesel blir som ett vax efteråt, vatten bara pärlar sig. Ska man gå på med vax nu?
Ja, det ska du.
 
Ok får åka o köpa nått nu
 
P
R Rolle85 skrev:
Diesel fungerade fint, enda jag ångrar är att jag inte frågat detta tidigare!
Verkar som att diesel blir som ett vax efteråt, vatten bara pärlar sig. Ska man gå på med vax nu?
Först lackrengöring, någon polish så du får bort din feta diesel, sen lackskydd.
 
....diesel för att då bort tjärdläckar, petroleumbaserad avfettning för att ta bort dieseln och sedan tvätt som vanligt.

Eller så använder man rätt avfettning direkt och skippar dieseln....:)
 
  • Gilla
Jorn och 5 till
  • Laddar…
En av nackdelarna med diesel är att du har bilen full av olja nu.
MathiasS MathiasS skrev:
Eller så använder man rätt avfettning direkt och skippar dieseln....:)
Jag, fattar inte varför man häller på olja över bilen och sen blir förvånad av att det blir en fet hinna?
 
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Blev ba, tack alla
 
Använder bara detta, och har gjort det sen länge.
Sprutar på kallavfettningen försiktigt på torr bil, bara där det behövs. Den löser upp gummi och rostskydd, så man ska inte bada bilen med den.
Sen sprutar jag den alkaliska avfettningen blandad1:3 vått i vått på hela bilen, går några varv runt och håller ytan blöt, ju längre tid man väntar, ju bättre resultat, det är TIDEN som gör jobbet.
Sen spolar jag av med högtryck.
Men jag använder inte kallavfettningen varje gång, utan asfsltsprickarna får sitta till våren.
För ner man använder kallavfetting tar man även bort vaxet, och måste vaxa bilen efteråt, gör man inte det sitter prickarna ännu värre nästa gång.
Prickarna innehåller ofta oxå grus från asfalten, det är därför man inte ska gnida bort de.
Två flaskor med avfettning för bilvård, en märkt 'Super-avfettning' och den andra 'Natur-avfettning', på en verktygsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Även flygrostborttagare är bra att ha till hands och alkalsk avfettning. Ju renare lacken är innan ni "svampar" desto mindre skit kan repa lacken.
Flygrost?
Aldrig hört talas om.
Vad är det?
 
Det är små partiklar från t.ex. dubbdäck etc. Små stålbitar som fastnar i lacken och rostar. Blir en väldigt sträv yta
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Kan starkt rekommendera dragons breath från autodude till flygrosten. Funkar både på fälg och lack. Finns säkert liknande medel som är billigare men det är dragons breath jag har testat och det är sjukt.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
P
K knipo skrev:
Flygrost?
Aldrig hört talas om.
Vad är det?
Det bruna

Flygrost-2%25C3%25A5r-Gammal-Vit-Bil%255B5%255D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.