48 081 läst ·
124 svar
48k läst
124 svar
Hur få bort asfaltsfläckar på bil?
Man ska helst inte spruta på lacknafta.Rkarlsson skrev:
Kommer det bakom lister så kan det lösa det upp rostskyddet.
Tror inte att för mycket avfettning bakom lister är så lyckat heller.
Regeln på kallavfettning brukar vara, inte ovan fönsterlister så det rinner ned i dörrarna. All form av avfettning och lacknafta påverkar lister, men det gör ju även salt och dylikt. Men det finns fin fina medel till det med som gör listerna som nya =)A Argastesnickaren skrev:
Använder bara detta, och har gjort det sen länge.
Sprutar på kallavfettningen försiktigt på torr bil, bara där det behövs. Den löser upp gummi och rostskydd, så man ska inte bada bilen med den.
Sen sprutar jag den alkaliska avfettningen blandad1:3 vått i vått på hela bilen, går några varv runt och håller ytan blöt, ju längre tid man väntar, ju bättre resultat, det är TIDEN som gör jobbet.
Sen spolar jag av med högtryck.
Men jag använder inte kallavfettningen varje gång, utan asfsltsprickarna får sitta till våren.
För ner man använder kallavfetting tar man även bort vaxet, och måste vaxa bilen efteråt, gör man inte det sitter prickarna ännu värre nästa gång.
Prickarna innehåller ofta oxå grus från asfalten, det är därför man inte ska gnida bort de.
Sprutar på kallavfettningen försiktigt på torr bil, bara där det behövs. Den löser upp gummi och rostskydd, så man ska inte bada bilen med den.
Sen sprutar jag den alkaliska avfettningen blandad1:3 vått i vått på hela bilen, går några varv runt och håller ytan blöt, ju längre tid man väntar, ju bättre resultat, det är TIDEN som gör jobbet.
Sen spolar jag av med högtryck.
Men jag använder inte kallavfettningen varje gång, utan asfsltsprickarna får sitta till våren.
För ner man använder kallavfetting tar man även bort vaxet, och måste vaxa bilen efteråt, gör man inte det sitter prickarna ännu värre nästa gång.
Prickarna innehåller ofta oxå grus från asfalten, det är därför man inte ska gnida bort de.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Det är små partiklar från t.ex. dubbdäck etc. Små stålbitar som fastnar i lacken och rostar. Blir en väldigt sträv yta

