7 119 läst ·
25 svar
7k läst
25 svar
Hur f*n ska detta kopplas?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 164 inlägg
Bump vad? Om du vill öka chanserna till att få hjälp så rekommenderar jag att du skriver en tydlig fråga, däribland en relevant rubrik till tråden. Du kan kanske även behöva beskriva omständigheterna till alla dina frågor lite mer.
Renoverare
· Uppsala
· 2 088 inlägg
Jag kapar tråden då jag har skaffat samma termostat. I nuläget sitter där en vridbrytare med vilken man slår av/på kabeln och den ska jag ha kvar, men tänkte montera denna termostat mellan brytaren och värmekabeln.prototypen skrev:
Att något så enkelt kan bli så svårt.
Fas (L) till 1+8
Nolla (N) till 2 och värmekabelns ena tråd.
Värmekabelns andra tråd till 4
Kyla är du inte intresserad av.
Givaren mellan 5 och 6
Skyddsjord till värmekabelns fläta.
Med tanke på din frågeställning borde någon som kan assistera dig i det praktiska kopplandet
Protte, fritidselektriker
Det finns som synes åtta plintar. 5 och 6 är till givaren som följer med. Därefter förstår jag det som att inkommande last ska till 1 och inkommande N till 2. Utgående last ska kopplas till 8 och utgående N till 4 eftersom jag vill att den ska slå till för värme och inte för kyla. Jorden får kopplas i Wago separat. Ligger jag rätt i detta?
helt felHenningelvis skrev:
Jag kapar tråden då jag har skaffat samma termostat. I nuläget sitter där en vridbrytare med vilken man slår av/på kabeln och den ska jag ha kvar, men tänkte montera denna termostat mellan brytaren och värmekabeln.
Det finns som synes åtta plintar. 5 och 6 är till givaren som följer med. Därefter förstår jag det som att inkommande last ska till 1 och inkommande N till 2. Utgående last ska kopplas till 8 och utgående N till 4 eftersom jag vill att den ska slå till för värme och inte för kyla. Jorden får kopplas i Wago separat. Ligger jag rätt i detta?
Renoverare
· Uppsala
· 2 088 inlägg
Det är lite oklart hur du tänker men följer du schemat i första inlägget kan du inte misslyckas.Henningelvis skrev:
Jag kapar tråden då jag har skaffat samma termostat. I nuläget sitter där en vridbrytare med vilken man slår av/på kabeln och den ska jag ha kvar, men tänkte montera denna termostat mellan brytaren och värmekabeln.
Rita upp hur du har tänkt koppla det hela.Henningelvis skrev:
Det finns som synes åtta plintar. 5 och 6 är till givaren som följer med. Därefter förstår jag det som att inkommande last (fas?) ska till 1 och inkommande N till 2. Utgående last (fas?) ska kopplas till 8 och utgående N till 4 eftersom jag vill att den ska slå till för värme och inte för kyla. Jorden får kopplas i Wago separat. Ligger jag rätt i detta?
Studdera sedan kopplingsschemat i anvisningen.
Fundera vad som skiljer din skiss och anvisningen.
L ska till 1 & 8.Henningelvis skrev:
Lasten som du kallar det, alltså värmekabeln vilket är 2st trådar + en jordfläta, en tråd ska ihop med N och andra ska in på plint nr 4, jordflätan ska ihop med jord.
Jag hade satt 3st wagos i apparatdosan, gått in med inkommande L, N, jord i varsin wago, därefter gått från L wagon till 1 & 8, alltså behöver du minst en 3polig wago till L.
Samma gäller N, ink nolla in i wagon, värmekabeln nolla in i wagon och en tråd till plint 2.
Jorden räcker det med en 2polig wago, alltså inkommande jord in i wago och sedan värmekabeln fläta som är jors ska också in där, du bör även antingen tejpa den gulgrön eller sätta g/g nypolan över flätan
Såklart förutsatt att det inte är massa andra kablar som ska vidare till andra ställen via apparatdosan
Redigerat:
Renoverare
· Uppsala
· 2 088 inlägg
Tack så hemskt mycket. Nu förstår jag var jag tänkte fel och fick en sorts aha-upplevelse vad gäller kopplingsscheman. Det finns inga andra kablar, utan det är i nuläget en utanpåliggande installation med vridbrytare för av/på där jag vill behålla brytaren, men sätta termostaten efter den. Jag har även skaffat en liten normkapsling att sätta termostaten i.H happy_sloth skrev:L ska till 1 & 8.
Lasten som du kallar det, alltså värmekabeln vilket är 2st trådar + en jordfläta, en tråd ska ihop med N och andra ska in på plint nr 4, jordflätan ska ihop med jord.
Jag hade satt 3st wagos i apparatdosan, gått in med inkommande L, N, jord i varsin wago, därefter gått från L wagon till 1 & 8, alltså behöver du minst en 3polig wago till L.
Samma gäller N, ink nolla in i wagon, värmekabeln nolla in i wagon och en tråd till plint 2.
Jorden räcker det med en 2polig wago, alltså inkommande jord in i wago och sedan värmekabeln fläta som är jors ska också in där, du bör även antingen tejpa den gulgrön eller sätta g/g nypolan över flätan
Såklart förutsatt att det inte är massa andra kablar som ska vidare till andra ställen via apparatdosan
Renoverare
· Uppsala
· 2 088 inlägg
Återkoppling, främst till @happy_sloth och @Demmpa . Monterat, kopplat och fullt fungerande. Stort tack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara