289 läst ·
11 svar
289 läst
11 svar
Ineffektiv med värme via FTX
FTX är ett ventilationssystem. Värmer gör man med värmesystemet.H Hybro skrev:
Jo då.... Så är det givetvis.
Ser ingen vits med att tillföra värme i kanalsystemet, mer än det som ventilleras ut och växlas över till inluften, via rotorn i FTX.
Ren lyx att spilla över till kallvinden och sen få någon grads höjning i utblåsen från FTX.
Ser ingen vits med att tillföra värme i kanalsystemet, mer än det som ventilleras ut och växlas över till inluften, via rotorn i FTX.
Ren lyx att spilla över till kallvinden och sen få någon grads höjning i utblåsen från FTX.
Nej det brukar man inte heller göra förutom när det är riktigt kallt ute och värmeväxlaren inte orkar hålla 17-18 grader. Men såklart kan man stänga av den helt.H Hybro skrev:
Värmaren är på 1.2 kW.
Onödig kostnad för 30 kWh varje dag året runt.
Totalt 11 000 kWh, per år
Har annat att lägga pengarna på. Insåg detta redan när vi installerade FTX för 10 år sedan.
Räcker till årskostnaden för vedeldning t ex.
Som jag antydde ovan. Det mesta av värmelemetets energi hamnar på vinden.
Gott för tomten kan tyckas.
Onödig kostnad för 30 kWh varje dag året runt.
Totalt 11 000 kWh, per år
Har annat att lägga pengarna på. Insåg detta redan när vi installerade FTX för 10 år sedan.
Räcker till årskostnaden för vedeldning t ex.
Som jag antydde ovan. Det mesta av värmelemetets energi hamnar på vinden.
Gott för tomten kan tyckas.
Så tycker man att total elförbrukningen är för hög per år, kan det vara aktuellt att stänga av FTX värmeelementet på prov.
Här har det i vart fall inte frusit vare sig i värmeväxlare, fläktar eller lufttuber.
Här har det i vart fall inte frusit vare sig i värmeväxlare, fläktar eller lufttuber.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Om du behöver att ditt värmebatteri i FTX systemet är igång 8760h om året så har du ett stort problem där. Den ska bara gå igång när värmeväxlaren inte klarar av att hålla inställd tilluftstemperatur.H Hybro skrev:
Hur har du mätt att tillskottsvärmen kommer till vinden? det gör den återvunna värmen också. Tilluftskanalerna bör vara isolerade.
Vi tar det från början. FTX är i mitt fall placerat mitt på vinden i det 16 m långa huset.
Åt ena hållet typ 12 m väl isolerade tilluftskanaler som längst, lika åt andra hållet.
Då kan man tro att värme från elementet i FTX ska ge ett tillskott till det som återvinns från frånluften, på max 600 W. Minus värmeutstrålning genom isolering hela vägen. Dessutom värma inkommande uteluften i vart fall höst t o m vår.
Är det nån som kan hjälpa övertyga mig att det kan blåsa varmluft ut genom tilluftsventilerna längst bort.
För jag tror att jag möter fel
Hos mig så blåser det mycket lite varmluft ur tilluftsventilerna då tillskottsvärmen varit påslagen.
Så jag gör en eld i täljstensugnen i stället, t ex nu när det är 10 grader ute. Mycket mer pengaeffektivt.
Åt ena hållet typ 12 m väl isolerade tilluftskanaler som längst, lika åt andra hållet.
Då kan man tro att värme från elementet i FTX ska ge ett tillskott till det som återvinns från frånluften, på max 600 W. Minus värmeutstrålning genom isolering hela vägen. Dessutom värma inkommande uteluften i vart fall höst t o m vår.
Är det nån som kan hjälpa övertyga mig att det kan blåsa varmluft ut genom tilluftsventilerna längst bort.
För jag tror att jag möter fel
H Hybro skrev:Värmaren är på 1.2 kW.
Onödig kostnad för 30 kWh varje dag året runt.
Totalt 11 000 kWh, per år
Har annat att lägga pengarna på. Insåg detta redan när vi installerade FTX för 10 år sedan.
Räcker till årskostnaden för vedeldning t ex.
Som jag antydde ovan. Det mesta av värmelemetets energi hamnar på vinden.
Gott för tomten kan tyckas.
Ok. Jag pudlar i mitt räkneexempel, med att möjligen kunna ha tillskottsvärmen påslagen 3/4 av året, d v s ca 7000 timmar och motsvarande 8000 kWh elförbrukning.surris skrev:
Om du behöver att ditt värmebatteri i FTX systemet är igång 8760h om året så har du ett stort problem där. Den ska bara gå igång när värmeväxlaren inte klarar av att hålla inställd tilluftstemperatur.
Hur har du mätt att tillskottsvärmen kommer till vinden? det gör den återvunna värmen också. Tilluftskanalerna bör vara isolerade.
Hos mig så blåser det mycket lite varmluft ur tilluftsventilerna då tillskottsvärmen varit påslagen.
Så jag gör en eld i täljstensugnen i stället, t ex nu när det är 10 grader ute. Mycket mer pengaeffektivt.
Vet inte riktigt vad du vill få ut av inlägget. Det är ganska självklart att man inte ska värma via FTX-systemet, det ska som sagt lösa ventilationen. Tillskottet i värmeelement är i första hand till för komforten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden