Redan från början stängde jag av tillskottsvärmen i vår FTX Heru 100 SE.
Nu är ligger jag på strax under 1 kW/dag, för att driva aggregatet.

Ingen vits med att värma tilluftskanalerna på vinden. Effektivare att tillföra värme inomhus på annat sätt.
 
surris
H Hybro skrev:
Redan från början stängde jag av tillskottsvärmen i vår FTX Heru 100 SE.
Nu är ligger jag på strax under 1 kW/dag, för att driva aggregatet.

Ingen vits med att värma tilluftskanalerna på vinden. Effektivare att tillföra värme inomhus på annat sätt.
FTX är ett ventilationssystem. Värmer gör man med värmesystemet.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jo då.... Så är det givetvis.
Ser ingen vits med att tillföra värme i kanalsystemet, mer än det som ventilleras ut och växlas över till inluften, via rotorn i FTX.

Ren lyx att spilla över till kallvinden och sen få någon grads höjning i utblåsen från FTX.
 
surris
H Hybro skrev:
Jo då.... Så är det givetvis.
Ser ingen vits med att tillföra värme i kanalsystemet, mer än det som ventilleras ut och växlas över till inluften, via rotorn i FTX.
Nej det brukar man inte heller göra förutom när det är riktigt kallt ute och värmeväxlaren inte orkar hålla 17-18 grader. Men såklart kan man stänga av den helt.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Värmaren är på 1.2 kW.

Onödig kostnad för 30 kWh varje dag året runt.
Totalt 11 000 kWh, per år

Har annat att lägga pengarna på. Insåg detta redan när vi installerade FTX för 10 år sedan.
Räcker till årskostnaden för vedeldning t ex.


Som jag antydde ovan. Det mesta av värmelemetets energi hamnar på vinden.
Gott för tomten kan tyckas.
 
Så tycker man att total elförbrukningen är för hög per år, kan det vara aktuellt att stänga av FTX värmeelementet på prov.

Här har det i vart fall inte frusit vare sig i värmeväxlare, fläktar eller lufttuber.
 
surris
H Hybro skrev:
Jo då.... Så är det givetvis.
Ser ingen vits med att tillföra värme i kanalsystemet, mer än det som ventilleras ut och växlas över till inluften, via rotorn i FTX.

Ren lyx att spilla över till kallvinden och sen få någon grads höjning i utblåsen från FT
Om du behöver att ditt värmebatteri i FTX systemet är igång 8760h om året så har du ett stort problem där. Den ska bara gå igång när värmeväxlaren inte klarar av att hålla inställd tilluftstemperatur.

Hur har du mätt att tillskottsvärmen kommer till vinden? det gör den återvunna värmen också. Tilluftskanalerna bör vara isolerade.
 
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Jag stängde av tillskotsvrärmen.
dom få graderna tillskotsvärnen ger kalla dagar kostar mer än det smakar.
Bättre då vrida upp värmen på sitt värmesystem om man tycker det är kallt 😄
 
  • Gilla
PFO
  • Laddar…
Vi tar det från början. FTX är i mitt fall placerat mitt på vinden i det 16 m långa huset.
Åt ena hållet typ 12 m väl isolerade tilluftskanaler som längst, lika åt andra hållet.
Då kan man tro att värme från elementet i FTX ska ge ett tillskott till det som återvinns från frånluften, på max 600 W. Minus värmeutstrålning genom isolering hela vägen. Dessutom värma inkommande uteluften i vart fall höst t o m vår.

Är det nån som kan hjälpa övertyga mig att det kan blåsa varmluft ut genom tilluftsventilerna längst bort.
För jag tror att jag möter fel
H Hybro skrev:
Värmaren är på 1.2 kW.

Onödig kostnad för 30 kWh varje dag året runt.
Totalt 11 000 kWh, per år

Har annat att lägga pengarna på. Insåg detta redan när vi installerade FTX för 10 år sedan.
Räcker till årskostnaden för vedeldning t ex.


Som jag antydde ovan. Det mesta av värmelemetets energi hamnar på vinden.
Gott för tomten kan tyckas.
surris surris skrev:
Om du behöver att ditt värmebatteri i FTX systemet är igång 8760h om året så har du ett stort problem där. Den ska bara gå igång när värmeväxlaren inte klarar av att hålla inställd tilluftstemperatur.

Hur har du mätt att tillskottsvärmen kommer till vinden? det gör den återvunna värmen också. Tilluftskanalerna bör vara isolerade.
Ok. Jag pudlar i mitt räkneexempel, med att möjligen kunna ha tillskottsvärmen påslagen 3/4 av året, d v s ca 7000 timmar och motsvarande 8000 kWh elförbrukning.

Hos mig så blåser det mycket lite varmluft ur tilluftsventilerna då tillskottsvärmen varit påslagen.

Så jag gör en eld i täljstensugnen i stället, t ex nu när det är 10 grader ute. Mycket mer pengaeffektivt.
 
Men visst... Jag vill gärna ta del av andras erfarenheter, som eventuellt visar att man får ut tillräckligt med varmluft billigt för att hålla värmen dräglig inomhus, året runt.
 
surris
Vet inte riktigt vad du vill få ut av inlägget. Det är ganska självklart att man inte ska värma via FTX-systemet, det ska som sagt lösa ventilationen. Tillskottet i värmeelement är i första hand till för komforten.
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
Rengör/byt filterna tillräckligt ofta.
Hur ofta beror bl.a. typ (storlek) på filtret, vilken filterklass det är.

Kan vara bra med ett grovt förfilter.
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.