Byggahus.se
Har en fundering kring hur el vanligtvis dras i innertak.

Har bifogat en bild från konstruktionsritningen. Skulle någon kunna förklara hur elen vanligtvis dras vid den här typen av konstruktioner? Var ligger den i höjdled så att säga? Ligger den mellan glespanelen och bjälkarna eller i/ovanför isoleringen?
 
tommib
Försök klistra in bilden direkt så man inte behöver klicka på länkar.

Generellt ligger elen i samma skikt som glesen. Vid behov går man över glesen eller så sågar man en ränna i den om det är precis vid en golvbjälke.
 
Mikael_L
tommib tommib skrev:
eller så sågar man en ränna i den om det är precis vid en golvbjälke.
Typiskt så går ju alltid glesen tvärs mot golvbjälklaget, så det behövs typ aldrig.

edit:
Jag kan också tänka mig att kolla bilden. Då forumets bildfunktion fungerar så klockrent så är det bara dumt, typ ett oskick, att inte lägga in bilderna så de blir synliga direkt.
 
Mikael_L
Men såhär brukar det se ut:
img_1530_22046531.jpg



Jag bildgooglade "flexrör glespanel", så får man mycket bilder att kolla hur folk gjort.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hehe, jag insåg nu att den andra bilden faktiskt var mitt egna jobb. :)
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
Rolle85 och 2 till
  • Laddar…
tommib
Mikael_L Mikael_L skrev:
Typiskt så går ju alltid glesen tvärs mot golvbjälklaget, så det behövs typ aldrig.

edit:
Jag kan också tänka mig att kolla bilden. Då forumets bildfunktion fungerar så klockrent så är det bara dumt, typ ett oskick, att inte lägga in bilderna så de blir synliga direkt.
Ah, right. Så klart den gör. Jag tänkte på situationer där man inte bara kan trycka slangen över glesen och ville illustrera att glesen inte nödvändigtvis måste gå obruten.
 
Stort tack för svar och bra bilder!

Klistrar in bilden här. Trodde den skulle synas direkt när jag laddade upp den, men man lär sig något nytt varje dag.



Två följdfrågor på detta. För att undvika att sätta en skruv i en ledning i taket, hur kan man försöka tänka då? Även om det inte alltid finns en logik i hur elen dras i väggar, så får man ju ändå ett litet hum utifrån vägguttag och strömbrytare. Finns det liknande principer för hur elen dras i taket?

Och kan man anta att det är förhållandevis säkert om man sätter en skruv i glespanelen så länge skruven inte går hela vägen igenom?
 
Redigerat:
tommib
N Nossungam skrev:
Stort tack för svar och bra bilder!

Klistrar in bilden här. Trodde den skulle synas direkt när jag laddade upp den, men man lär sig något nytt varje dag.

[bild]

Två följdfrågor på detta. För att undvika att sätta en skruv i en ledning i taket, hur kan man försöka tänka då? Även om det inte alltid finns en logik i hur elen dras i väggar, så får man ju ändå ett litet hum utifrån vägguttag och strömbrytare. Finns det liknande principer för hur elen dras i taket?

Och kan man anta att det är förhållandevis säkert om man sätter en skruv i glespanelen så länge skruven inte går hela vägen igenom?
Samma princip som annars, kolla var takdosorna är och gissa var rören/slangarna går. Titta på Mikaels bilder så fattar du. Oftast är det ok om skruven sitter i glesen utan att gå igenom.
 
Man får se till att den som sätter taket håller reda på vart slangarna går, lika som man gör när man sätter väggskivor. Man ställer helt enkelt lite krav på "snickaren".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.