jonastroms jonastroms skrev:
Det var nästan det jag tänkte. De kostar upp till några tusen kronor. Möjligen kan man be återförsäljaren göra denna ändring i armaturerna?
Tror mer på minst 10 000 kr för en armatur. De är gjorda för kommuner och offentlig miljö.
Är det verkligen denna typ av belysning du ska ha?

Sidan du länkar till verkar inte alls seriös. Det står inget om panelstorlek eller batteristorlek i armaturerna. Antagligen för att man då lätt kunde räkna ut att det inte finns en chans i världen att de skulle fungera i Sverige vintertid.
Vissa armaturer påstås ge 100W ljus. 6h per dygn (= 0,6kWh) och 1-1,5soltimmar vintertid (om man har tur) betyder 450-600W solpanel.
Solceller har en verkningsgrad på 15-20% (betyder 150-200W per m2).
Är dom där panelerna 450-600w eller ungefär 3m2 stora? Knappast. Batterierna som påstås ska lysa minst tre dygn borde vara minst 2kWh.

Jag vågar nästan sätta ena handen på att det där är lite plastskräp som dom köpt från Kina för en tiondel av priset och nu försöker sälja med lite säljsnack om hur man räddar världen. Bondfångare kallades såna där förut.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
jonastroms
F Finndjävel skrev:
Sidan du länkar till verkar inte alls seriös. Det står inget om panelstorlek eller batteristorlek i armaturerna. Antagligen för att man då lätt kunde räkna ut att det inte finns en chans i världen att de skulle fungera i Sverige vintertid.
Vissa armaturer påstås ge 100W ljus. 6h per dygn (= 0,6kWh) och 1-1,5soltimmar vintertid (om man har tur) betyder 450-600W solpanel.
Solceller har en verkningsgrad på 15-20% (betyder 150-200W per m2).
Är dom där panelerna 450-600w eller ungefär 3m2 stora? Knappast. Batterierna som påstås ska lysa minst tre dygn borde vara minst 2kWh.

Jag vågar nästan sätta ena handen på att det där är lite plastskräp som dom köpt från Kina för en tiondel av priset och nu försöker sälja med lite säljsnack om hur man räddar världen. Bondfångare kallades såna där förut.

• Solpanel monterad på stolpe framför träd med klarblå himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oavsett om den funkar som den ska eller inte känns det väldigt dumt att betala tusentals kronor extra per armatur för att spara in kanske en hundring om året i elkostnad.

jonastroms
Det står också på sidan att armaturerna INTE fungerar hela vintern. Därav min fråga om att komplettera med vanlig ström.

Poängen med dom där är att man ska spara en hel del pengar på att slippa dra el till dom. Annars finns det ingen ekonomisk vinst med dom.

jonastroms
useless useless skrev:
Poängen med dom där är att man ska spara en hel del pengar på att slippa dra el till dom. Annars finns det ingen ekonomisk vinst med dom.
Vi har väl fastnat lite för solcellsdriften och sen ser det ju snyggt ut

S
Man skulle kunna tillägga att tillverkaren ljuger om utsläppen av CO2. Det finns givetvis ingen produkt som inte orsakar utsläpp vid tillverkningen. Vid en livslängd på 30 år släpper solceller ut betydligt mer CO2 per producerad kWh än vad motsvarande el från vårt svenska elnät släpper ut. (Som du säkert vet är Svensk el baserad på vattenkraft och kärnkraft med väldigt låga utsläpp. Tyvärr har vi en stigande andel vindkraft med lite högre utsläpp.) För miljön är det en direkt förlust med den sortens armaturer du funderar på att köpa.

Jag upprepar min rekommendation. Går det att dra en kabel så sätter man en konventionell armatur som drivs el från elnätet.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
jonastroms
E etompau skrev:
Tror mer på minst 10 000 kr för en armatur. De är gjorda för kommuner och offentlig miljö.
Är det verkligen denna typ av belysning du ska ha?
Det finns även de som kostar mindre från ett par tusen. Vi är lite osäkra men har inte hittat något mellanting och då blir de i såna fall solcellsbelysningen som man sätter i rabatten.

jonastroms jonastroms skrev:
Det finns även de som kostar mindre från ett par tusen. Vi är lite osäkra men har inte hittat något mellanting och då blir de i såna fall solcellsbelysningen som man sätter i rabatten.
Ok, du står i valet och kvalet mellan professionella belysningsinstallationer och solcellsbelysning från Rusta.:crysmile::crysmile:

• Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
De har ju rörelsedetektor så nog skall väl det räcka utan att installera 12v. Dessutom om det var meningen att de skulle gå att koppla 12 till dom så skulle företaget sälja det. Om du kopplar annat 12v-system till dessa så är det inte säkert att det fungerar hel ok.

jonastroms
E etompau skrev:
Ok, du står i valet och kvalet mellan professionella belysningsinstallationer och solcellsbelysning från Rusta.:crysmile::crysmile:
Det sa jag inte, jag sa att vi INTE hittat något mellanting. Förutom Rustas solcellsbelysning som blir till rabatten och det är inte där vi ska ha den.

jonastroms
E etompau skrev:
Förstår vad du menar, men det är väl inte bara Vattenfall och stora energibolag som kan använda dessa armaturer? Det går väl som ha privatperson också eller?

jonastroms
Vi har redan solcellsbelysning från just Rusta och hälften av dem fungerar inte längre så det är inte aktuellt.

jonastroms
Skicka gärna länk om ni har

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.