11 820 läst ·
93 svar
12k läst
93 svar
Hur drar man el till en solcellsarmatur?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Sidan du länkar till verkar inte alls seriös. Det står inget om panelstorlek eller batteristorlek i armaturerna. Antagligen för att man då lätt kunde räkna ut att det inte finns en chans i världen att de skulle fungera i Sverige vintertid.
Vissa armaturer påstås ge 100W ljus. 6h per dygn (= 0,6kWh) och 1-1,5soltimmar vintertid (om man har tur) betyder 450-600W solpanel.
Solceller har en verkningsgrad på 15-20% (betyder 150-200W per m2).
Är dom där panelerna 450-600w eller ungefär 3m2 stora? Knappast. Batterierna som påstås ska lysa minst tre dygn borde vara minst 2kWh.
Jag vågar nästan sätta ena handen på att det där är lite plastskräp som dom köpt från Kina för en tiondel av priset och nu försöker sälja med lite säljsnack om hur man räddar världen. Bondfångare kallades såna där förut.
Vissa armaturer påstås ge 100W ljus. 6h per dygn (= 0,6kWh) och 1-1,5soltimmar vintertid (om man har tur) betyder 450-600W solpanel.
Är dom där panelerna 450-600w eller ungefär 3m2 stora? Knappast. Batterierna som påstås ska lysa minst tre dygn borde vara minst 2kWh.
Jag vågar nästan sätta ena handen på att det där är lite plastskräp som dom köpt från Kina för en tiondel av priset och nu försöker sälja med lite säljsnack om hur man räddar världen. Bondfångare kallades såna där förut.
F Finndjävel skrev:Sidan du länkar till verkar inte alls seriös. Det står inget om panelstorlek eller batteristorlek i armaturerna. Antagligen för att man då lätt kunde räkna ut att det inte finns en chans i världen att de skulle fungera i Sverige vintertid.
Man skulle kunna tillägga att tillverkaren ljuger om utsläppen av CO2. Det finns givetvis ingen produkt som inte orsakar utsläpp vid tillverkningen. Vid en livslängd på 30 år släpper solceller ut betydligt mer CO2 per producerad kWh än vad motsvarande el från vårt svenska elnät släpper ut. (Som du säkert vet är Svensk el baserad på vattenkraft och kärnkraft med väldigt låga utsläpp. Tyvärr har vi en stigande andel vindkraft med lite högre utsläpp.) För miljön är det en direkt förlust med den sortens armaturer du funderar på att köpa.
Jag upprepar min rekommendation. Går det att dra en kabel så sätter man en konventionell armatur som drivs el från elnätet.
Jag upprepar min rekommendation. Går det att dra en kabel så sätter man en konventionell armatur som drivs el från elnätet.
Det finns även de som kostar mindre från ett par tusen. Vi är lite osäkra men har inte hittat något mellanting och då blir de i såna fall solcellsbelysningen som man sätter i rabatten.E etompau skrev:
Ok, du står i valet och kvalet mellan professionella belysningsinstallationer och solcellsbelysning från Rusta.jonastroms skrev:
De har ju rörelsedetektor så nog skall väl det räcka utan att installera 12v. Dessutom om det var meningen att de skulle gå att koppla 12 till dom så skulle företaget sälja det. Om du kopplar annat 12v-system till dessa så är det inte säkert att det fungerar hel ok.