S
En normal kabel för 230V är på 1,5mm2 och är lämplig även för 12V eftersom de är billiga. Den har en resistans på 0,0148 ohm per meter. En kabel på 10m (alltså 20m ledare eftersom den går tur och retur) ger vid 1A (12W lampa) en spänningsförlust på 0,3V. Vi får då bara 11,7V vid lampan.

Jag tror att man får en knappt märkbar förlust av ljus så länge man håller sig över 11V, alltså 30m kabel eller 36W lampa på 10m kabel. Jag har faktiskt en 5m lyslist hemma med ganska hög effekt. Den har bara 9,6V i bortre ändan och jag ser ingen skillnad i ljusutbyte.

Det finns inte så många tekniska skäl att välja 12V eller 230V. Låt behov av eluttag bestämma. Därefter vilken sorts armatur du råkar hitta som är snygg och prisvärd. Som Tommib skriver så är det förmodligen störst utbud av 230V.

Men köp en VANLIG armatur med vanlig fattning och sätt i en diodlampa med vanlig sockel som matas med 230V.
Mycket lägre priser, mycket större utbud, mycket enklare att hitta försäljningsställe mm

jonastroms
tommib tommib skrev:
Om du ska ha en armatur för en belysningsstolpe kommer den med 99,99% sannolikhet vara gjord för 230V matning. Vad den gör internt med spänningen är inte så intressant.
Är inte alla led 12V?

jonastroms jonastroms skrev:
Är inte alla led 12V?
Har du inte sett LED-ficklampor?
Inga 12V där inte.

Dom flesta LED lampor matas inte med 12 V men det finns alla varianter.

jonastroms
E etompau skrev:
Har du inte sett LED-ficklampor?
Inga 12V där inte.
Har faktiskt inte tänkt på det.

tommib
Är inte alla led 12V?

Kort svar, nej.

Långt svar:
Olika LED består av olika material, beroende på vilken färg man vill få fram. Materialet avgör spänningsfallet, som man lite slarvigt kan kalla för drivspänningen.

Här är en lista, från wikipediaartikeln om LED. De flesta spänningsfall ligger i häradet 1,6 - 4 V.

Egentligen är inte det heller den relevanta parametern. Nakna LED vill ha en konstant ström. Detta ordnas på ett flertal sätt. Absolut enklast är att sätta ett strömbegränsningsmotstånd i serie med dioden. Det innebär att man eldar upp en del effekt i motståndet men åstadkommer just en fast "drivspänning" (eftersom motståndet bestämmer strömmen vid en given spänning). Bättre drivers har strömmätning och elektronik för att justera strömmen till antalet seriekopplade dioder som finns i slingan.

• Gilla
jonastroms
  • Laddar…
S
Själva komponenten lysdiod har normalt ett spänningsfall på knappt 3V. Normalt kopplas 3 dioder i serie och sedan ett motstånd för att komma upp i 12V totalt. Det börjar bli allt vanligare att ha 6 lysdioder i serie plus motstånd och driva med 24V.

Motståndet är bra för det ser till att få ungefär samma ljusstyrka även om drivspänningen inte är exakt 12V eller om spänningsfallet varierar pga temperaturen. Motståndet förhindrar då för höga strömmar. Nackdelen är att en del energi försvinner som värme i motståndet. I batteridrivna applikationer har man därför aktiv elektronik som matar dioden med en konstant ström.

Nu är vi dock inne på detaljer som inte har någon praktisk betydelse för hur man får belysning på sin garageuppfart.

• Gilla
jonastroms
  • Laddar…
jonastroms
S STB skrev:
Själva komponenten lysdiod har normalt ett spänningsfall på knappt 3V. Normalt kopplas 3 dioder i serie och sedan ett motstånd för att komma upp i 12V totalt. Det börjar bli allt vanligare att ha 6 lysdioder i serie plus motstånd och driva med 24V.

Motståndet är bra för det ser till att få ungefär samma ljusstyrka även om drivspänningen inte är exakt 12V eller om spänningsfallet varierar pga temperaturen. Motståndet förhindrar då för höga strömmar. Nackdelen är att en del energi försvinner som värme i motståndet. I batteridrivna applikationer har man därför aktiv elektronik som matar dioden med en konstant ström.

Nu är vi dock inne på detaljer som inte har någon praktisk betydelse för hur man får belysning på sin garageuppfart.
Vi hamnade lite utanför men det var intressant jag trodde bl.a. att all led gick på 12V sen förmodade jag att man konverterar det till 240V så det passar våra vägg uttag med ett slags elektriskt don mellan.
Lite överkurs men det om konstant ström och temperatur var spännande. Gissar att konstant ström sparar på produkten oavsett om det är led eller annat?

jonastroms
Vi hamnade lite utanför men det var intressant jag trodde bl.a. att all led gick på 12V sen förmodade jag att man konverterar det till 240V så det passar våra vägg uttag med ett slags elektriskt don mellan.
Lite överkurs men det om konstant ström och temperatur var spännande. Gissar att konstant ström sparar på produkten oavsett om det är led eller annat?
Att konstant ström hur man nu får det förlänger livslängden.

Att en lysdiod vill drivas med en konstant ström är en egenhet med just dioder. Lysdioden är specad för att ge ett visst ljusflöde vid en viss ström, t.ex 350 mA som är vanligt. Grejen här är att den spänning över lysdioden som motsvarar denna ström varierar, fast bara lite. Det kan för en lysdiod vara 3.44 V och för en annan ur samma batch 3.58 V, små skillnader alltså. Man kan alltså inte ställa in drivdonet på 3.5 V för då kommer lysdioderna att lysa olika starkt. Däremot kan man ratta in 350 mA genom dem, då blir det bra. Det är också därför man seriekopplar dem.

En lite längre förklaring finns här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-bakom-en-lyckad-dimring.260144/#post-2278458

S
Som sagt lite utanför ämnet, men det är ändå intressant. En jobbig sak med de flesta LED är att de har ett spänningsfall över sig som sjunker ju varmare det blir. Om den t.ex. har 3V spänningsfall över sig vid 0C så kanske den bara har 2,95V (vid samma ström) vid 50C som det lätt kan bli i en armatur med lampans egenproducerade värme. Matar man med en konstant spänning så kommer strömmen öka tills att förluster i kablar och internt i lysdioden gör att spänningen ändå hålls på 3V. Ju varmare dioden blir desto mer ström kommer den släppa igenom. Mer ström ger ännu högre värme. Även processvariationer kan göra att vissa dioder har lite mer eller mindre spänningsfall än andra.

Det billiga sättet är att sätta ett motstånd i serie som begränsar strömmen. Även om temperaturen skulle ändras mycket så kommer bara strömmen ändras lite. Visst, man bränner lite energi men under en lampas livstid så kanske det motsvarar 25% av energin till lampan. På en 20W lampa skulle det vara 5W som bränns i onödan. Det blir 1 kr el på 200 timmar.

Det är ingen direkt raketforskning att istället mata med konstant ström och köra utan motstånd. Dock kräver det lite extra elektronik och det kommer därför kosta några tior mer i konsumentledet. Snåla som vi är så kommer vi köpa den billigare varianten även om den bättre hade lönat sig på låååång sikt. Är det bättre för miljön? Elektroniken kräver nog lite mer mineraler mm så det kanske går på ett ut.

Livslängden påverkas mest av vad det är för kvalité på lysdioderna. Dessutom är åldrandet starkt temperaturberoende. Därmed kan en armatur som är intelligent matad med bra elektronik ha mindre effektförlust och då vara svalare vilket ger längre liv. Dock är designen av armaturen viktigare eftersom skillnaden i kylytor skiljer mer än effektskillnaden. Det som i praktiken knäcker en armatur utomhus är nog hur mycket fukt som kommer in och orsakar rost/oxid. Faktum är att jag tror man kan tjäna pengar och miljö på att ha en utomhusarmatur stående på dygnet runt, speciellt på hösten, bara för att hålla den torr och därmed inte behöva byta den så ofta. Det beror givetvis på hur mycket tillverkaren lagt på att fuktskydda den.

jonastroms
Det måste jag läsa någon gång till för att förstå. Ska läsa på lite om motstånd det är väl såna relän?
Men tänkte på en sak när jag läste om spänningen. Producerar lysdioderna också värme och har flera olika delar som måste ha el måste väl watten bli högre än den son anges för lampan? Eller? I andra fall skulle som jag ser det led dioderna behöva ha lägre watt för att ha det värde som anges för lampan?
Hur går det ihop?

jonastroms
Det måste jag läsa någon gång till för att förstå. Ska läsa på lite om motstånd det är väl såna relän?
Men tänkte på en sak när jag läste om spänningen. Producerar lysdioderna också värme och har flera olika delar som måste ha el måste väl watten bli högre än den son anges för lampan? Eller? I andra fall skulle som jag ser det led dioderna behöva ha lägre watt för att ha det värde som anges för lampan?
Hur går det ihop?
Då anger de lägre watt än lampan egentligen har

jonastroms
Då anger de lägre watt än lampan egentligen har
Omvandlaren ska väl också ha el och det finns lampor med sensorer och allt möjligt.
Vad skulle en "10-watt" led lampa egentligen ha i elförbrukning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.